Obalamy PR-owe mity

Redakcja PR - 30.09.2016
196

Cała prawda o branży PR

PR to okłamywanie ludzi. PR-owcy tylko piszą notki prasowe. Nie można zmierzyć tych działań, właściwie one nic nie dają. To tylko niektóre z PR-owych mitów, które obalamy w artykule, a wrocławska agencja Let PR pokazuje w ten sposób prawdziwą twarz branży. Czy naprawdę specjaliści od wizerunku są staroświeccy i całe dnie tworzą komunikaty prasowe? Przeczytajcie uważnie.

PR-owcy tylko piszą notki prasowe

Przygotowywanie notek prasowych jest tylko jednym z wielu zadań PR-owca. Na początku jest opracowanie strategii w odniesieniu do całokształtu działań promocyjnych i celów biznesowych firmy, przygotowanie dedykowanej bazy mediów, harmonogramu. Informacja prasowa to pierwszy krok w działaniach media relations. Dziennikarza trzeba zainteresować tematem i skłonić do współpracy. To często wiele maili, rozmów telefonicznych, czasami konferencji prasowych i spotkań. Wszystko, by wypracować jak największy zasięg w mediach. Większość agencji zajmuje się także działaniami w social mediach, prowadzeniem blogów, przygotowywaniem treści na strony internetowe, infografik. Zakres jest naprawdę bardzo szeroki.

PR na pewno nie jest dla mojej firmy

Każda firma tak naprawdę prowadzi działania public relations rozumiane jako relacje z otoczeniem. Brak komunikatu również jest komunikatem. Dlatego tak ważne jest, aby posiadać strategię i działać w sposób świadomy, mając wpływ na to, jak inni postrzegają firmę czy produkt. Jeśli działamy w branży, która posiada dedykowaną prasę czy portale internetowe, warto przynajmniej spróbować działań media relations, zwłaszcza jeśli robi to konkurencja.

Nie można zmierzyć tych działań, właściwie one nic nie dają

Wbrew panującej opinii działania public relations są mierzalne. W tym celu przed ich rozpoczęciem należy określić cele, które chcemy osiągnąć i które poddamy pomiarom w trakcie i po przeprowadzeniu kampanii PR, np. wzrost rozpoznawalności marki w danej grupie docelowej w internecie w określonym czasie. Aby zmierzyć efektywność działań PR i stopień realizacji celów na tym etapie, należy również wybrać narzędzia pomiarowe, np. statystyki strony internetowej marki i źródła odwiedzin, liczba i jakość publikacji w konkretnych mediach. Istotne jest, aby każdy cel określony na początku kampanii PR był SMART. W zależności od sformułowanego celu, budujemy strategię działań, dobieramy narzędzia i sposoby mierzenia efektów.

PR-owcy nie są nowocześni, nie korzystają z technologii

XXI wiek to era internetu, blogów, technologii mobilnych itd. Trudno bez tego wyobrazić sobie współczesny PR. Aby efektywnie komunikować, musimy wykorzystywać kanały, z których aktualnie korzystają odbiorcy naszych komunikatów. PR-owiec powinien śledzić bieżące trendy, dopasować metody pracy do zmieniającego się otoczenia. W działaniach public relations korzystamy z wielu nowoczesnych narzędzi i aplikacji, m.in. statystyk internetowych, monitoringu mediów, biura prasowego online, które ułatwiają komunikację.  To właśnie najnowsze rozwiązania pozwalają prowadzić efektywnie działania PR oraz monitorować ich efekty.

PR to okłamywanie ludzi

Wielu osobom PR kojarzy się z okłamywaniem ludzi. To nieprawda. Budowanie komunikacji na kłamstwie ma krótkie nogi i wcześniej czy później nasi odbiorcy to zweryfikują. Public relations z założenia polega na rzetelnym komunikowaniu. Koncentrujemy się na pozytywnych cechach marki, produktu czy usługi, aby zaprezentować je w jak najlepszym świetle.To że nie eksponujemy negatywnych faktów czy cech, nie oznacza, że o nich zapominamy i kłamiemy.

PR i marketing to to samo

Choć wiele osób traktuje PR i marketing synonimicznie, to oba te obszary nie są tożsame. Istotne jest jednak, by były ze sobą skoordynowane i spójne, aby zrealizować nadrzędny, strategiczny cel firmy, jakim zazwyczaj jest maksymalizacja zysków. Celem marketingu jest zwiększenie sprzedaży produktów i usług na rynku, natomiast celem PR- u jest informowanie i budowanie odpowiedniego wizerunku, pozytywnej opinii wśród szeroko rozumianego otoczenia. Ujmując najprościej zależność między PR-em a marketingiem: żeby sprzedać (marketing) trzeba mieć dobrą opinię (PR).

 

Comments

comments

196
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...