Czy każda firma może prowadzić blog?

Redakcja PR - 26.04.2016
95

Odpowiada Monika Gorczyca z Content King

Czy każda firma może prowadzić blog? Jak się za to zabrać? Co firma z tego ma? My specjalistami w tej dziedzinie nie jesteśmy, ale postanowiliśmy zapytać o to kogoś, kto zna odpowiedzi na te pytania. Monika Gorczyca z agencji Content King postanowiła zdradzić nam kilka tajników prowadzenia firmowego bloga. Jesteśmy pewni, że to nie będzie ostatni taki artykuł.

A.K.: Czy każda firma może prowadzić dobrze prosperujący blog?

M.G.: Zdecydowanie nie. Ale nie branża czy produkt to determinuje, tylko fakt, o czym chcemy pisać. Prowadzenie bloga firmowego o… firmie nie jest najlepszym pomysłem. Blog to miejsce, które ma być ciekawe dla czytelnika – jak rozmowa na zadany temat – my chcemy powiedzieć coś ciekawego i poznać opinie, wysłuchać czytelnika. To, czy jesteśmy w stanie dostarczyć takie treści, powinno determinować decyzję o założeniu bloga.

A.K.: Jakie firmy (branże) najczęściej decydują się na ten krok?

M.G.: Najczęściej na prowadzenie bloga firmowego decydują się firmy związane z produktami lub usługami lifestylowymi. Dlaczego? Słusznie wychodzą z założenia, że produkty z kategorii mody, kosmetyków czy FMCG otwierają przed nimi niemal nieograniczone możliwości kreowania treści na bloga. Jestem przekonana jednak, że to od tego, co firma chce mówić do swoich fanów lub potencjalnych fanów zależy, czy ma sens prowadzenie takich działań, czy nie.

Przykłady dobrze prowadzonych blogów firmowych poza mainstreamem też się znajdą. Np. blog FreshMaila – firmy oferującej platformę do email marketingu ma ogromną wartość merytoryczną nie tylko dla klientów FreshMaila. Wpisy na blogu obejmują szereg zagadnień e-marketingowych – praktyczne rozwiązania, konkretne wskazówki czy dobre praktyki. Autorzy, eksperci w swojej dziedzinie nie ograniczają się tylko do pisania o email marketingu. Drugi przykład to świetny blog firmy Knauf. Ciężka chemia budowlana w dużej części dla ekspertów, a jednak opakowana na blogu w świetne treści poradnikowe, nowinki i trendy w dekoracji wnętrz, materiały video. Całość treści dla konsumenta umieszczona w jednym miejscu oczywiście z linkowaniem do produktów. Architekci, eksperci, specjaliści od remontów uwiarygadniają działanie produktów marki.

A.K.: W czym może pomóc firmie blog?

M.G.: Blog firmowy wspiera działania mające na celu budowę wizerunku firmy, wspiera zbieranie leadów, a wreszcie może mieć znaczący wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Najważniejsze powody, dla których warto założyć bloga firmowego to wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Nie wolno również zapominać, że odpowiedniej jakości treści dobrze dopasowane do grupy mają znaczący wpływ na konwersje i sprzedaż produktów czy usług. Prowadzenie bloga firmowego zdecydowanie może pomóc firmie. Może też jej zaszkodzić lub nie przynieść żadnych zmian. Wszystko zależy od zaplanowania działań content marketingowych

A.K.: Czy content jest najważniejszy? Jakie treści powinny się znaleźć (lub są atrakcyjne) dla czytelnika? W tym pytaniu nie chodzi mi o konkretne komunikaty, bo każda branża jest inna. Myślę raczej o samej narracji i konstrukcji budowania treści.

M.G.: Najważniejszą odpowiedzią na to pytanie jest ustalenie, po co w ogóle firma zakłada bloga. Jak w przypadku każdych innych działań marketingowych, działania content marketingowe również muszą być nastawione na osiągnięcie konkretnych celów. Musimy mieć sprecyzowaną grupę docelową, do której chcemy mówić oraz insighty konsumenckie. Cele biznesowe to nie wszystko – takie narzędzia jak blog powinny być miejscem budowania społeczności wokół marki, relacji między marką a klientem, ale również bezpośrednio między samymi klientami. Także płaszczyzną do rozmowy o wartościowych treściach dla odbiorców. To mogą być cenne informacje o produkcie lub firmie, ale podane nie w sposób bezpośredni. Edukacja, rozrywka, dyskusja na zadany temat – te elementy powinny dominować w treściach bloga firmowego – nie nachalna promocja produktu.

A.K.: Czy firmy mogą z powodzeniem samodzielnie prowadzić swoje blogi bez wsparcia agencji? Jeśli tak, jakie są 3 najważniejsze zasady?

M.G.: Firmy z powodzeniem mogą prowadzić blogi, jeżeli tylko nie jest to działanie traktowane po macoszemu.  Jeśli działania dotyczące publikacji treści na blogu firmowych są przemyślane, zaplanowane, wpisują się w strategię content marketingu, którą realizuje firma, a osoba za nie odpowiadająca działa w ramach kalendarza wydawniczego – to tak, firma może samodzielnie działać. W innym przypadku warto skorzystać z usług agencji dla dobra sukcesu bloga firmowego.

 

Monika-Gorczyca-1648-2-2 copy

 

Comments

comments

95
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...