Program Google Partners a wybór agencji SEM – co warto wiedzieć?
Program Google Partners istnieje w Polsce od wielu lat. Certyfikat ten poświadcza, że agencja ma kompetencje w prowadzeniu kampanii AdWords, co stanowi cenne wyróżnienie. Jednak podmiotów posiadających certyfikat Google jest coraz więcej. Rodzi się więc pytanie – jak właściwie odczytywać ich kompetencje oraz dokonać wyboru agencji SEM odpowiedniej do naszych potrzeb?
Początki certyfikacji w Polsce
Do niedawna ogromna liczba polskich agencji mogła poszczycić się posiadaniem certyfikatu, który jest sygnowany logotypem amerykańskiego giganta. W rezultacie, zarówno firmy mocno sprofilowane na działania SEM, zatrudniające wielu certyfikowanych i doświadczony specjalistów; przez agencje, gdzie kampanie SEM były tylko dopełnieniem ich ogólnej oferty; aż po pojedynczych freelancerów – wszyscy legitymowali się tym samym wyróżnieniem, choć świadczyli usługi na mocno zróżnicowanym poziomie.
W miarę upływu czasu certyfikat ten stał się więc elementem dosyć powszechnym, tracąc przy tym na swojej ekskluzywności. Implikowało to dalsze problemy. Przede wszystkim marketerzy nie do końca mogli polegać na nim przy wyborze agencji SEM, gdyż trafiali zarówno na agencje świadczące usługi na bardzo wysokim poziomie, jak również na poziomie podstawowym lub wręcz miernym. Z drugiej strony pojawiła się również kwestia związana z samą oceną produktów Google. Okazało się, że firmy wydające swoje budżety na kampanie SEM, zaczęły określać niektóre usługi Google jako słabe, nie nadające się do efektywnej promocji – choć w rzeczywistości problem leżał gdzie indziej.
Istotą jest wykorzystanie nowych technologii Google, ale wraz z ich właściwym zrozumieniem i poprawną implementacją. Jeśli agencja nie ma doświadczenia i wiedzy, nie wie jak należy implementować dany produkt Google, wykorzystanie go skazane jest na niepowodzenie i uznanie go za produkt słaby. I odwrotnie – gdy agencja doskonale porusza się w środowisku AdWords, implementacja nowych produktów przynosi wymierne efekty – i ten sam produkt jest oceniany jako doskonały. Jak Google postanowiło rozwiązać ten problem?
Zmiany w obliczu wyzwań
W momencie wprowadzania zmian w programie Google Partners zgłoszonych było ponad 2000 agencji w Polsce – wśród nich pełny przekrój poziomu świadczonych usług, o czym powiedzieliśmy wcześniej. W tym momencie Google postanowił wyselekcjonować najlepsze agencje, których działania stoją na wyróżniającym się poziomie przynosząc wymierne efekty swoim klientom. Tak powstał certyfikat Premier Google Partner, charakteryzujący agencje premium. Firmy te mają bardzo duże doświadczenie, posiadają dodatkowe wsparcie ze strony Google w postaci szkoleń i dostępu do wybranych nowych produktów, a także wiedzę niezbędną do prawidłowego wykorzystania wszystkich nowych technologii, jakie są wprowadzane na polski rynek.
To oczywiście nie wszystko – agencje mogą zdobywać także specjalizacje, w pięciu obszarach określonych przez Google. Są to specjalizacje z zakresu:
* Reklama w sieci wyszukiwania – linki sponsorowane, RLSA itp.
* Reklama mobilna – reklama na urządzenia mobilne.
* Reklama video – wykorzystanie możliwości jakie daje YouTube oraz reklama VOD.
* Reklama w sieci reklamowej – potocznie display oraz różne rodzaje remarketingu.
* Reklama w zakupach Google – reklamy typu PLA i konfiguracja feedu produktowego.
W ten oto sposób osiągnięto efekt, gdzie spośród ponad 2000 agencji powstało kilkanaście posiadających certyfikat premium i zaledwie kilka posiadających certyfikat premium wraz ze wszystkimi specjalizacjami.
Jak wybrać właściwą agencję?
W tym miejscu warto zastanowić się, jakie realne korzyści niesie zmiana w certyfikacji Google dla marketerów. Niewątpliwie jest ona podpowiedzią i ułatwieniem. Klient znający swoje potrzeby w zakresie marketingu internetowego w łatwy sposób może wybrać te agencje, które zaprosi do przetargu lub do których wyśle zapytanie ofertowe.
Przykładowo – jeśli zadaniem marketera firmy X jest promocja aplikacji mobilnej, powinien on wybierać agencje posiadające te właśnie, konkretne specjalizacje w obszarze reklamy mobilnej. Jeśli natomiast zależy mu na zasięgu i wizerunku – warto zwrócić się do agencji ze specjalizacją w sieci reklamowej. Marketing w e-commerce? Tu trzeba postawić na ekspertów ze specjalizacją w sieci wyszukiwania i reklamie w zakupach Google. Z kolei klient, który chce wykorzystywać spoty video w promocji swoich produktów, powinien zwrócić się do podmiotów ze specjalizacją w obszarze video.
Warto również wspomnieć, że klient prowadzący zaawansowane kampanie, z wykorzystaniem pełnego spektrum możliwości reklamy internetowej – powinien skoncentrować się na agencjach mających certyfikat pemium oraz wszystkie specjalizacje.
Oczywiście działa to także w odwrotny sposób – mały, lokalny biznes z niewielkim budżetem na działania w sieci – może postawić na lokalną agencję zamiast na wysoko wykwalifikowaną i wyspecjalizowaną firmę. Poza prawdopodobnie łatwiejszym kontaktem, koszty przeprowadzenia kampanii będą również znacznie niższe od agencji sygnowanych certyfikatem premium. Złota zasada brzmi – agencja dopasowana do Twoich potrzeb i możliwości finansowych to dobry wybór.
Zweryfikuj zanim rozpoczniesz współpracę
Nowa strona Google Partners przychodzi na pomoc również tym marketerom, którzy chcieliby zweryfikować kompetencje wybranych agencji. Pod adresem https://www.google.pl/intl/pl/partners/about/ znajdziemy wyszukiwarkę, pozwalającą na zweryfikowanie i dobranie podmiotów.
Dostępnych jest kilka sposobów:
* Podać adres url swojej strony i system dopasuje nam agencje automatycznie.
* Wybrać agencję lokalną, stosując kryterium preferowanej lokalizacji agencji.
* Wybrać agencję, stosując kryteria branży w jakich ma mieć doświadczenie, obszarów działalności i specjalizacji jakie ma posiadać czy też obsługiwanych języków.
* Możemy także wpisać nazwę agencji, by zweryfikować jej status, specjalizację oraz liczbę certyfikowanych specjalistów.
Każda agencja ma swój osobny profil, na którym zaznaczony jest status partnera a także szereg innych istotnych informacji. Warto przeanalizować te dane, gdyż dadzą one odpowiedź czy poszukiwana agencja spełnia nasze oczekiwania. Oto przykład takiego profilu, dla agencji posiadającej wszystkie specjalizacje:
Narzędzie w rękach marketerów
Podsumowując powyższe informacje warto pamiętać, że marketer otrzymuje narzędzie, dzięki któremu będzie mógł sprawnie wytypować potencjalne agencje do dalszej współpracy. Google ma pewność, że agencje będą świadczyć usługi na poziomie jaki wyznacza ich certyfikat oraz zdobyte specjalizacje, a ich działania będą w pełni profesjonalne. Z kolei agencje muszą cały czas dbać o to, by świadczyć swoje usługi na najwyższym poziomie, gdyż zarówno certyfikat premium jak i specjalizacje nie są dane raz na zawsze, a w przypadku obniżenia jakości świadczonych usług – agencja może je łatwo stracić.