Profil polskiego właściciela sklepu detalicznego - raport Eurocash i PIH
Eurocash i Polska Izba Handlu przygotowały raport, opisujący profil polskiego przedsiębiorcy, prowadzącego stacjonarny punkt sprzedaży detalicznej. Z przedstawionych danych nie tylko dowiadujemy się, kim jest właściciel sklepu detalicznego, ale również poznajemy jego najbliższe plany.
Profil polskiego właściciela sklepu detalicznego
Handel detaliczny jest domeną mężczyzn, którzy stanowią 63% wszystkich właścicieli sklepów. Większość z nich swoje pierwsze punkty otworzyło ponad 20 lat temu, czyli w okresie przemian ustrojowych. Aż 49% drobnych przedsiębiorców prowadzi dwa lub więcej sklepów, a 18% badanych w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy planuje otworzyć kolejny punkt.
Ciekawostką z pewnością jest fakt, że nie ma luki pokoleniowej w branży. Otworzenie stacjonarnego punktu sprzedaży wydaje się być kuszące dla młodych osób, chcących „pójść na swoje”. Wśród badanych tylko 14% znalazło się w branży z powodu przejęcia rodzinnego biznesu.
Ze względu jednak na fakt, że większość przedsiębiorców prowadzi punkty od ponad dwudziestu lat, myśl o sukcesji jest czymś naturalnym. Prawie 55% właścicieli ma potencjalnie komu przekazać biznes z rodziny, natomiast 2% deklaruje, że mogłoby przekazać interes obcej osobie.
Osoby przedsiębiorcze, odnajdujące się w prowadzeniu działalności, zdają sobie jednak sprawę, że sukcesja może stanowić pewne wyzwanie. 27% badanych zauważa trudność w nauczeniu kogoś prowadzenia biznesu, 20% obawia się z kolei niepowodzenia. Tyle samo przedsiębiorców obawia się kosztów, związanych z przeniesieniem biznesu na kogoś innego.
Drobny handel przetrwał starcie z supermarketami
Wbrew obawom z wcześniejszych lat małe sklepy detaliczne poradziły sobie w rywalizacji ze sklepami wielkopowierzchniowymi. Najgorsze dla małych sklepikarzy na szczęście już minęło, co widać we wzroście w handlu detalicznym. Aż 43,1% żywności jest kupowana w sklepach małoformatowych, na drugim miejscu są sklepy dyskontowe (29,8 % udziału w sprzedaży żywności). W supermarketach kupujemy zaledwie 16,4% całej żywności.
Pewien niepokój może wzbudzać fakt, że liczba małych punktów sprzedaży spada (około 2300 punktów zostało zamkniętych w porównaniu do roku ubiegłego), to jednak ogólna sprzedaż detaliczna rośnie. Sklepy małoformatowe zanotowały wzrost na poziomie 2,7 % w stosunku do roku poprzedniego.
Niepewność przepisów szkodą dla biznesu
Wielu małych sklepikarzy obawia się wprowadzenia w życie przepisów, które utrudniałyby prowadzenie handlu. Jednym z takich zapisów jest ten o zakazu handlu w niedzielę. I choć w ustawie znajduje się wyjątek, pozwalający właścicielowi stanąć za kasą, to należy pamiętać, że większość z małych detalistów posiada dwa bądź więcej sklepów. Polskim przedsiębiorcom szkodzi również nieustanna zmiana przepisów skarbowych oraz kadrowych.