Pozycjonowanie SEO - czy znasz już te zasady?
Kilka lat temu pojawił się zawód specjalisty ds SEO, którego zadaniem jest odkrywanie tajników algorytmów Google’a. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ Google doskonale strzeże tych informacji. Znamy jednak kilka istotnych zasadach, które warto wprowadzić do swoich działań i które na pewno przyniosą dobre efekty.
Określ cel strony www
Dopracuj misję swojej marki i jej najważniejsze cele. Muszą one być bardzo dobrze zaprezentowane na Twojej stronie. Treści powinny być adekwatne do koncepcji firmy. Jeśli posiadasz e-sklep z butami zadbaj o dobre zaprezentowanie, katalogowanie i opisanie produktów. Jeśli jesteś fotografem skup się na komunikacji wizualnej. Zastanów się też jakich haseł użyje osoba, która potencjalnie trafia na stronę – czy szuka sklepu, agencji czy może freelancera? Zdefiniuj swój biznes i zaznacz na stronie kim jesteś i do kogo trafiasz.
Wybierz słowa kluczowe
Musisz zdefiniować zwroty i słowa kluczowe, związane z Twoją działalnością. W tym celu wciel się w rolę potencjalnego klienta – zastanów się co wpisze on w wyszukiwarkę aby wyszukać Twoją usługę. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię, mogą to być takie hasła jak “kwiaciarnia warszawa”, “tanie kwiaty” czy “kwiaciarnia online”. Pomocnym do tego narzędziem jest planer słów kluczowych Google Adword.
Tytuł strony i nazwy zakładek
Tytuł twojej strony, podstrony i wszelkich zakładek powinien być spójny, zawierać słowa kluczowe i nie przekraczać 50 znaków. Meta Tag description, krótki opis który pojawia się w wynikach wyszukiwania, powinien mieć maksymalnie 155 znaków oraz zachęcać użytkownika do odwiedzenia Twojej strony. Dobrze, aby były w nich także zwroty kluczowe. Roboty Google bardzo dokładnie skanują tego typu informacje i przychylniej patrzą na strony, które są odpowiednio opisane.
Odpowiednie opisy adresów URL i plików
Wszystkie adresy URL powinny być prawidłowo opisane i zawierać słowa kluczowe. Nie tylko dobrze wpływa to na pozycjonowanie, ale także na odbiór strony przez użytkownika. Łatwiej będzie mu zapamiętać stronę o nazwie www.xyz.pl/kontakt niż www.xyz.pl/index.php?zmienna1=a&zmienna2=b
Obrazki na stronie niech mają odpowiednie nazwy, tak samo jak wszelkie inne pliki, nagłówki, cytaty, odnośniki i ich relacje. Dzięki temu robotowi Google’a podsuwasz na tacy informacje o swojej firmie i jej profilu.
Twoja strona powinna także zawierać treści jak najbardziej wartościowe dla użytkownika. Pisząc tekst omawiaj tezę z tytułu, odpowiadaj na pytanie i staraj się zawierać słowa kluczowe. Pamiętaj też o oddzielaniu nagłówków, cytatów i innych fragmentów treści. Dbaj o wartość merytoryczną i estetyczną tekstu. A jeśli już jesteśmy przy estetyce – pamiętaj, że aspekt wizualny strony jest także bardzo ważny i wpływa na jej odbiór. Zadbaj o to aby użytkownik dobrze czuł się na stronie, aby nie miał problemu ze znalezieniem poszukiwanych informacji. Wszystkie te czynniki są bardzo ważne w kontekście SEO. – mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.
Analizuj
Pamiętaj o mierzeniu efektów swoich działań. Do tego może przydać ci się Google Analytics, dzięki któremu zmierzysz ruch na swojej stronie. Dowiesz się także wiele o swoich odbiorcach – skąd pochodzą, jaka jest ich płeć, z jakiego narzędzia korzystają przeglądając Twoją stronę, z jakiego źródła na nią trafili.
Pozycjonowanie stron to bardzo długotrwały, zmienny proces, dlatego pamiętaj, że to nie wszystkie zasady, które trzeba znać. Specjalista SEO śledzi dynamikę wszelkich zmian w algorytmach Google i wie jak działa konkurencja. Jednak znając powyższe wytyczne i stosując się do nich masz dużą szansę na dobre, profesjonalne działanie z pozycjonowaniem i możesz śmiało rozpoczynać dobre praktyki SEO na swojej stronie.