Pozycjonowanie czy optymalizacja. Czym nie jest SEO?

Informacja Prasowa - 14.02.2020
95

Pozycjonowanie czy optymalizacja. Czym nie jest SEO? - Seoptimize

W polskich, lokalnych warunkach wymiennie stosuje się nazwy SEO i pozycjonowanie. Dodatkowo wspomina się o SEM, ale postrzegając ten termin jedynie w kontekście płatnych kampanii PPC. Stąd potrzeba wyjaśnienia i uporządkowania, czym lokalnie w naszym kraju uznaje się jako działania SEO, czym jest SEM, a jakie miejsce zajmuje PPC.

SEM, SEO, PPC

Search Engine Marketing to „marketing w wyszukiwarkach”. SEO to Search Engine Optimizationinaczej mówiąc: „optymalizacja w wyszukiwarkach” i odnosi się do stron www. „Pozycjonowanie” odnosi się do „pozycji”, na jakiej wyświetlana jest strona jako wynik w wyszukiwarce. PPC (pay per click) to model aktywności reklamowej w wyszukiwarkach, który zakłada płatne działania. W ten sposób rozumiejąc poszczególne terminy możemy uporządkować, czym SEO nie jest, jakich działań nie obejmuje oraz na jakich się skupia.

SEO – czym nie jest

SEO jak sama nazwa wskazuje skupia się na optymalizacji. W kontekście wyników wyszukiwania optymalizacji może podlegać przede wszystkim strona, która bierze udział w wyszukiwaniach. Tego bezpośrednio dotyczy więc ten temat. Zatem SEO nie jest ogólnym określeniem na działania marketingowe w Google. Jest owszem jedną z możliwością, jaką daje prowadzenie SEM, ale nie jest równoznaczne. SEO też nie jest samym pozycjonowaniem, chociaż optymalizacja kodu strony ma bezpośredni wpływ na to, na jakim miejscu wyświetli się dana witryna, dla wyszukiwanych słów kluczowych. W polskich warunkach rynkowych, jako pozycjonowanie uznaje się bezpośrednie działania jak tworzenie zaplecza linków i tą metodą wpływanie na uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.

Optymalizacja spoza SEO

W ramach prowadzenia własnej firmy, właściciel może też prowadzić inne działania optymalizujące, które nie będą bezpośrednio związane z działaniami SEO. Prowadzenie działań płatnych, takich jak kampanie płatnych linków i grafików, rozliczanych w modelu PPC, ich optymalizacja, weryfikacja strategii nie są elementem działań SEO. W tym przypadku mówimy o optymalizacji na potrzeby wyników wyszukiwania, nie są jednak one bezpośrednio opłacone. Chodzi o takie dopracowanie strony www, by była łatwo dostępna dla użytkowników, zawierała adekwatny content, czy szybko się ładowała na urządzeniach mobilnych. To stanowi informację dla botów weryfikujących treści w Internecie, na ile storna jest przydatna użytkownikowi. Poprawa strony w tym celu jest elementem SEO. Optymalizacja płatnych kampanii nie jest.

Lokalne różnice

W zakresie marketingu w wyszukiwarkach (SEM) najbardziej popularnym wśród marketerów wydaje się być model płatny PPC. Realizacja kampanii płatnych jest bowiem jedną z łatwiejszych i dających się zmierzyć. Być może to jedna z przyczyn, dla których ich nazwy są często stosowane zamiennie na polskim gruncie marketingu online. Z kolei pozycjonowanie, w rozumieniu pozyskiwania wartościowych linków do witryny, również umożliwia analizowanie ruchu. Jest to możliwe dzięki stosowaniu znaczników linków (UTM), dzięki czemu narzędzia analizujące ruch przychodzący wskazują różnorodność źródeł. To oczywiście też sprzyja budowaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Niemniej jest to działanie, które daje się przeanalizować. W przypadku samego SEO, czyli takich zmian na stronie, które ułatwiają widoczność jej przez boty crowlujące, zmiany te nie są widoczne w żadnych raportach, a efekt w wyszukiwarkach jest widoczny po co najmniej trzech miesiącach. To utrudnia uznanie skuteczności optymalizacji strony, nie daje też marketerom bezwzględnej argumentacji przełożonym, by zainwestować budżet w tego typu działania.

A jednak warto

Nieraz się pojawia pytanie, jak przekonać decydentów o zainwestowaniu w SEO. Jeśli nie przekonuje fakt, że to jest:

  • działanie długoterminowe,
  • zwiększające konwersję,
  • budujące wizerunek marki,

zawsze można użyć argumentu, że „konkurencja robi SEO”. Widać trend, że właściciele stron, chcąc zwiększyć zasięgi swojej witryny, najchętniej sięgają właśnie po działania poprawiające pozycję. Zatem mimo dużej rozbieżności w postrzeganiu terminów związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, warto zaangażować zasoby ludzkie, jak i finansowe, by w tym kierunku rozwijać widoczność marki.

Autor: Katarzyna Ugorowska

źródło: seoptimize.pl

Comments

comments

95
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...