Polska ma szansę być liderem bezemisyjnego transportu miejskiego

Redakcja PR - 20.03.2018
15

Polska ma szansę być liderem bezemisyjnego transportu miejskiego

We wtorek na Polskim Kongresie Paliw Alternatywnych na zostać ogłoszony raport, który zaprezentuje pozycję Polski, która ma szansę stać się liderem elektromobilności w branży transportu miejskiego. Dane szacunkowe przedstawiają wzrost o 3,5 tysiąca nowych autobusów na prąd i gaz w Polsce w ciągu kolejnych 10 lat.

Jak podaje raport Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, stworzony przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) transport miejski w Polsce czeka rewolucja. Przez następne 10 lat ma pojawić się ulicach polskich miast aż 3,5 tysiąca autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi. Na ten moment w kraju wykorzystywanych jest jedynie ok. 90 autobusów zasilanych takim rodzajem energii oraz ok. 350 zasilanych gazem CNG. Wiadomo już, że zamówiono kolejne 180 pojazdów, które miałyby być zasilane paliwami alternatywnymi.

Z relacji Macieja Mazura dyrektora zarządzającego PSPA, Polska znajduje się w czołówce liderów elektromobilności w Europie, wyprzedzając m.in. Niemcy czy Norwegię, które przewodzą w ilości pojazdów elektrycznych na drogach. Bezemisyjna komunikacja staje się coraz bardziej naszą specjalnością, głównie dlatego, że posiadamy bardzo dobrze rozwinięty sektor produkcyjny z firmą Solaris na czele.

Raporty uwzględnia w dalszym ciągu wysokie koszty autobusów na prąd, dlatego też trzeba wziąć pod uwagę, że większość gmin zdecyduje na zakup pojazdów zasilanych CNG. Tradycyjny zasięg autobusu zasilanego CNG to obszar ok. 350-400km, co jest równe dieslowskiemu odpowiednikowi 600-900km.

Prezes Dorota Kacprzyk podkreśliła, że CNG to w tym momencie najbardziej popularne paliwo alternatywne, jakie w komunikacji miejskiej występuje. Przedstawiła także dane szacunkowe-ok. 420 autobusów z napędem CNG jest przygotowane do włączenia w sieć komunikacji miejskiej dużych miast, co stanowi 3,5 procent wszystkich autobusów komunikacji miejskiej zarejestrowanych w Polsce. Jeśli chodzi o autobusy elektryczne, to zapowiada się eksploatację ok. 190 sztuk, co daje 1,5 procent wszystkich autobusów w Polsce.

Raport sygnalizuje, że Polska ma zamiar zdobycia tytułu lidera w zainteresowanych wprowadzeniem w miastach bezemisyjnego transportu publicznego. Program E-bus: Polski Autobus Elektryczny kalkuluje, że w 2023 r. roczna produkcja autobusów elektrycznych w Polsce ma dojść do tysiąca, natomiast jak podaje Polski Fundusz Rozwoju, w tym samym czasie po ulicach polskich miast będzie się przemieszczać ok. 1500 autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, że ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązuje samorządy do zaangażowania w rozwój ekologicznego transportu. Sytuacja dotyczy ok. 80 gmin i powiatów, których liczba mieszkańców przekraczaj 50 tysięcy. Obligatoryjny udział autobusów bezemisyjnych to ok. 5 procent do roku 2021 i ok. 30 procent do roku 2028. Obecnie, według raportu tylko w ok. 40 procent tych jednostek samorządowych wykorzystywane są pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Dane te pokazują, że przed branżą transportową stoją nowe wyzwania, których jest bez wątpienia sporo. Przede wszystkim musi dostosować dotychczasowe rodzaje taboru do nowych wymagań i spełnić wymagane warunki, tak aby transport był coraz bardziej ekologiczny i bezemisyjny.

 

Na podstawie: http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/1112189,polska-niskoemisyjna-komunikacja-zbiorowa.html

 

 

 

Comments

comments

15
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...