Polska galeria handlowa jak japońska. Seniorzy mile widziani
Gemini Park Tychy na wzór japońskich galerii handlowych tworzy pierwszy na Śląsku program aktywności skierowany do seniorów. Ma to być pierwsza w regionie odpowiedź rynku retail na starzenie się polskiego społeczeństwa, a co za tym idzie konsumentów.
Japonia przykładem
Do tokijskiego centrum AEON Kasai klienci mający więcej niż 65 lat wchodzą już o godz. 7, czyli na długo przed jego otwarciem. Dnia nie zaczynają jednak od zakupów, ale od specjalnych ćwiczeń dla seniorów odbywających pod okiem trenera.
Jest to jedna z kilku atrakcji, jakie obiekt przygotowuje dla nich każdego dnia. Centrum handlowe całe swoje piętro poświęciło potrzebom osób starszych, oferując im m.in. rehabilitację, masaże, pokój aktywności z grami czy zadaszoną 180-metrową aleję służącą do porannych spacerów.
Z myślą o osobach starszych, od wczesnych godzin, czynne są też kawiarnie, księgarnie i piekarnie. Wszystkie oferują rabaty. Co ciekawe, swoich starszych klientów, galeria nie nazywa „seniorami”. Przyjęło się natomiast określenie „asatomo”, czyli „poranni przyjaciele”.
Gemini Park dla seniorów
I chociaż polskim centrom handlowym pod tym względem wciąż daleko do japońskich, to coraz częściej zaczynamy czerpać z tych doświadczeń. Tym bardziej, że polskie społeczeństwo starzeje się. Dziś już na 100 wnuczków przypada aż 112 dziadków – wynika z danych GUS.
Najlepszy przykład takich praktyk daje ostatnio Gemini Park Tychy. Centrum handlowe, na wzór tokijskich galerii, rusza właśnie z programem, który przez 5 dni w tygodniu oferuje seniorom różne bezpłatne atrakcje – od fitnessu, po koncerty i badania, a na rabatach kończąc.
– Na rynku handlowym obserwujemy dziś rosnącą rolę silver marketingu. Społeczeństwo się starzeje, a senior staje się klientem przyszłości, który coraz częściej znajduje się w centrum uwagi, także galerii handlowych – mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tychy.
– W efekcie, w najbliższych 5 latach będziemy obserwować znaczny wzrost aktywności wokół osób 60+. Na tym tle chcemy być pionierami i już dziś sięgamy po japońskie doświadczenia i rozwiązania „srebrnego” marketingu, budując wokół galerii społeczność, tak samo jak robią to centra chociażby w Tokio– mówi.
5 dni aktywności
Co konkretnie wymyśliła galeria? Co tydzień, od poniedziałku do piątku seniorzy mogą w niej skorzystać z oferty dla siebie. I tak co poniedziałek organizowane są koncerty muzyki klasycznej. We wtorki z kolei osoby 60 plus mogą korzystać ze specjalnych rabatów w sklepach.
W środy organizowane są akcje profilaktyczne i bezpłatne badania, m.in. z Polsko-Amerykańskimi Klinikami Chorób Serca. W czwartek seniorzy uczestniczą w bezpłatnych zajęciach fitness. W piątki czekać będą na nich rabaty w kawiarniach i restauracjach.
Wokół tych podstawowych atrakcji dzieje się także wiele dodatkowych. Seniorzy mają możliwość m.in. skorzystania z porad stylistów, kosmetologów, optometrystów. Mają także możliwość spotkania się z popularnymi rówieśnikami, np. zwyciężczynią programu „Sanatorium Miłości”.
Ekonomia i nie tylko
Zainteresowanie się seniorami ze strony galerii handlowych ma podłoże nie tylko czysto ekonomiczne. Jak szacują eksperci za 20 lat co czwarty Polak będzie po 60-tce. Wzrośnie więc udział seniorów w grupie konsumentów. Ponadto stale rośnie siła nabywcza tej grupy, uważanej za stabilną finansowo.
– Już dziś odsetek osób po 60-tce w społeczeństwie to liczba, której nie można zignorować zarówno z handlowego jak i marketingowego punktu widzenia. Koniecznością jest w więc zmiana modelu myślenia. Działania muszą być coraz bardziej otwarte nie tylko na młodego klienta, rodzinę z dziećmi, ale także na tego najstarszego konsumenta, który zajmuje coraz większą przestrzeń na rynku– mówi.
Stąd też coraz więcej działań w kierunku tej grupy. I to nie tylko z obszaru marketingu. Gemini Park wyprzedzając trendy, już na etapie budowy w 2018 roku pomyślał o osobach starszych. Centrum tworząc swój system nawigacji zaprojektowało go właśnie z myślą o seniorach.
– Czcionka, rozmiar liter, ale także kolory i piktogramy zostały tak dobrane, aby były zrozumiałe dla osób starszych. To pozwala im na sprawniejsze poruszanie się po centrum handlowym, a tym samym odszukanie sklepu, kawiarni, toalety czy strefy wypoczynkowej– mówi Zawodzińska.
Koniec ze stereotypem?
Zanim jednak silver marketing na dobre zagości w Polskich galeriach, tak jak ma to miejsce w Japonii, konieczne jest przełamanie krzywdzącego wizerunku starości i stereotypowego myślenia o seniorach. Udało się to już w Szwecji, Norwegii, Holandii i Niemczech, jest na to także szansa w Polsce.
– Przyjęło się patrzenie na seniorów przez pryzmat chorób, opieki i braku samodzielności. Tymczasem jest to grupa bardzo aktywna, chcąca uczestniczyć w życiu społecznym, szukająca dla siebie ofert handlowych i ofert czasu wolnego. Pod tym względem polscy seniorzy coraz bardziej przypominają chociażby niemieckich– mówi Zawodzińska.
– Aktywność galerii handlowych na tym polu ma szansę wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Tym bardziej, że na rynku wciąż brakuje propozycji dla osób starszych. Fakt, że będą mogli połączyć to z zakupami jest dodatkowym atutem. Powód? Seniorzy to grupa często bez dodatkowych zobowiązań finansowych, a więc niezwykle otwarta na nowości i promocje– mówi.
źródło: Gemini Park Tychy, Gemini Holding, Guarana PR