Polscy internauci o podcastach – Badania

Informacja Prasowa - 11.01.2019
17

Polscy internauci o podcastach - Badania

POLSCY INTERNAUCI O PODCASTACH – BADANIA

 Podcasty to forma rozrywki, po którą chętnie sięga już co piąty polski internauta. Słucha się ich najczęściej w domu, przynajmniej raz w miesiącu, a celem jest rozrywka i samorozwój. Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadził dwuetapowe badanie w populacji internautów, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów. Podcasty zadebiutowały też w Storytel!

  • Co piąty internauta w wieku 19-49 lat słucha podcastó Około 3⁄4 słuchaczy sięga po podcasty co najmniej raz w miesiącu. Częściej są to mężczyźni, osoby młode i z dużych miast
  •  Internauci głównie słuchają podcastów dla rozrywki oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów, samorozwoju i edukacji. Są otwarci na eksperymentowanie
  •  Chociaż użytkownikom podcastów zdarza się słuchać ich w różnych okolicznościach, to zdecydowanie najczęściej sięgają po nie w domu
  •  Storytel stawia na ciekawych ludzi i różnorodną tematykę

Rynek podcastów w Polsce nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, chociaż powstaje coraz więcej podcastów, a ich autorzy dostrzegają wzrost zainteresowania nimi. Dlatego na przełomie października i listopada agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadziła badanie w populacji internautów 19-49, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów z uwzględnieniem zarówno określenia skali, jak i zrozumienia stylu użytkowania. Co ciekawe, badanie potwierdziło, że spora część polskich internautów wciąż nie zna pojęcia podcastu.

 ETAP I – SKALA ZJAWISKA

 Podcasting to wynalazek XXI wieku. Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. W tematyce nie ma ograniczeń.

Co ciekawe, wielu badanych w Polsce deklarowało, że słyszało już pojęcie „podcastu”, niemniej jednak znacznie mniej przyznało, że wie co ono oznacza, a jeszcze mniej faktycznie było w stanie wskazać czym są podcasty. W Polsce co piąty internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że  użytkownicy podcastów w Polsce to dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

Choć ogółem w populacji internautów w wieku 19-49 co piąta osoba słuchała kiedykolwiek podcastów, to w przypadku najmłodszych (19-29) jest to już co czwarty internauta. Podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28%.

 ETAP II – BADANIE UŻYTKOWNIKÓW

Użytkownicy podcastów deklarują, że słuchają ich głównie dla rozrywki (58%) oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów (53%) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52%). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sport.

Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime podcasty (81%), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19%). Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dany podcast się podoba (84%), w drugiej kolejności prowadzący (50%), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34%) i jakość nagrania (33%). Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25%), rozrywka (24%), nauka (22%), technologia (19%), kultura (19%), podróże (17%), sport (17%), lifestyle (14%) oraz finanse i biznes (14%).

Podobnie jak za oceanem, w Polsce też podcastów słucha się najczęściej w domu (73%). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem. Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27%), ale tylko dla 7% badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najcześciej podcasty odtwarzamy na komputerach (49%) i smartfonach (46%).

Zdecydowana większość użytkowników słucha podcastów co najmniej od roku (73%). Mniej więcej co trzeci słuchacz ma do czynienia z podcastami od co najmniej 3 lat. Ale co czwarty słuchający odkrył podcasty zaledwie kilka miesięcy temu. Prawie 3⁄4 słuchających podcasty sięga po nie co najmniej raz w miesiącu (73%), co trzeci przynajmniej raz w tygodniu. Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to między jedną a trzema godzinami tygodniowo (51%). Około co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na podcasty ponad 3 godz tygodniowo.

Większość użytkowników podcastów wskazało, że w ostatnim miesiącu wybrało maksymalnie trzy różne podcasty. Tylko co dziesiąty użytkownik odsłuchał ich więcej. Blisko co trzeci użytkownik podcastów nie ma żadnego ulubionego podcastu. Większość słuchaczy deklaruje też otwartość na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Ci, którzy mają już jakiś ulubiony podcast, raczej słuchają lub próbują słuchać większości odcinków. Rzadko jednak są zdeterminowani, by żadnego nie przegapić.

PODCASTY W STORYTEL

Nowy format został uruchomiony dla użytkowników Storytel pod koniec 2018 roku, obok dostępnych w aplikacji kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio. Podcasty Storytel to cykl dziesięciu audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i rozmowy o zwierzętach Doroty Sumińskiej, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast rodzicielski Agnieszki Stein, podcast językowy Agnieszki Bolikowskiej, podróżniczy Sławka Makaruka oraz podcast dla dzieci Figlaki. Kobiece głosy to grupa Gerlsy a damsko-męskie rozmowy prowadzą Samar Khanafer i Michał Rejent. Nowe odcinki podcastów będą miały premierę w aplikacji co środę.

Badanie, które zrealizowaliśmy z Nielsenem potwierdziło nasze przypuszczenia o polskim rynku. Z podcastami jest trochę jak z audiobookami jakiś czas temu. Polacy o nich słyszeli, ale niekoniecznie z nich korzystają. Natomiast Ci, którzy już korzystają, są wciąż otwarci na eksperymentowanie z nowymi tytułami. W Storytel postawiliśmy na ciekawych prowadzących i różnorodną tematykę, tak by każdy mógł u nas znaleźć coś dla siebie. Zaczynamy od 10 produkcji, ale nie zamykamy się na kolejne. Na pewno dostrzegamy dużą potrzebę edukacji, bo jak widać problem pojawia się już na etapie samej definicji podcastu. Kolejny krok to promocja podcastów, które są formą rozrywki, ale też samokształcenia i rozwoju osobistego. Ponadto krótka forma, bo mówimy o kilkudziesięciominutowych odcinkach, może być alternatywą dla serialu telewizyjnego czy słuchania muzyki. – mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.

W związku z uruchomieniem nowego formatu Storytel przygotował możliwość darmowego korzystania z aplikacji aż przez 30 dni. Wystarczy skorzystać z formularza rejestracyjnego na https://podcast.storytel.com/pl/pl/

STORYTEL PODCAST

 

ŻYCIE PEŁNE PASJI

JAKUB B. BĄCZEK

kategoria: rozwój osobisty

 Trener mentalny i biznesowy, właściciel kilku firm, autor kilkunastu książek. Jako siatkarz w 1999 roku zdobył mistrzostwo Polski.

Podcast dla tych, którzy chcą podładować życiowe baterie, zainspirować się do pozytywnych zmian i poznać najskuteczniejsze strategie trenera mentalnego Mistrzów Świata w siatkówce i seryjnego przedsiębiorcy – Jakuba B. Bączka.

I HEAR YOU

AGNIESZKA BOLIKOWSKA

kategoria: rozwój osobisty

Filolog, politolog, z doktoratem zrobionym w Stanach Zjednoczonych i wykładami na prestiżowych amerykańskich uczelniach. Po powrocie do Polski stworzyła autorską metodę uczenia języków obcych, opatentowaną jako 6oMethod®. Prowadzi Językodajnię (jezykodajnia.pl), gdzie można się otworzyć i zacząć mówić swobodnie w języku obcym, bez strachu przed popełnieniem błędu.

Dla uczących się języka obcego, ale także dla tych, którzy już stracili nadzieję, że się go nauczą. O doświadczeniu uczenia się języka obcego: wyzwaniach, frustracjach i radościach. Rozmowy po polsku: szczere, otwarte, „od serca”, przełamujące wstyd mówienia o wyzwaniach, porażkach. Każdy może się nauczyć języka: zainspirować, zmotywować, pokazać jak to zrobili i robią inni.

INNA STRONA PODRÓŻY

AWEK MAKARUK

kategoria: podróże

 Od ponad trzech dekad poluję na przygody: szukam skarbów w statkach zatopionych na morzach południowych, prowadzę safari, spływam na dno mętnych amazońskich rzek po złoto i diamenty, łowię czarny koral, poluję z Buszmenami na Kalahari i plemieniem Badjao na Borneo. Na Molukach, wraz z plemieniem Togutil, szukam pytonów siatkowanych, na Madagaskarze nurkuję z ludem Vezo. Dlatego cennej wiedzy o tym, jak tanio dolecieć na Halmahera czy St. Vincent, albo gdzie przenocować w Brukseli, szukajcie gdzie indziej.

Projekt „Polowania z Makaronem” powstał z uświadomienia sobie, że jestem łowcą-zbieraczem. Jego częścią jest natomiast podcast „Inna strona podróży”. Moi goście – w większości zarazem moi przyjaciele – m.in. polscy podróżnicy i odkrywcy, podzielą się ze słuchaczami cząstką swojego świata. Pilot śmigłowca, nurek, dziennikarz, archeolog, himalaista, winiarz, czy specjalista od owoców morza, opowiedzą o tym, jak oni sami poznają świat. Będziemy skakać z kontynentu na kontynent, przepływać oceany, wspinać się, ale także nosić, organizować wyprawę albo szukać skarbów.

POLITYKA Z LUDZKĄ TWARZĄ

WITOLD JURASZ

kategoria: polityka

Prezes Ośrodka Analiz Strategicznych zajmujący się polityką zagraniczną i bezpieczeństwem międzynarodowym. Publicysta Onetu i „Dziennika Gazety Prawnej”, wcześniej przez trzy lata prowadzący program na antenie Polsat News 2. Były pracownik Zakładu Inwestycji NATO, dyplomata w Rosji i chargé d’affaires RP na Białorusi. Pracował również w sektorze prywatnym, zajmując się eksportem uzbrojenia.

 Podcast składa się z dwóch elementów. W „Wywiadach Storytel” będę rozmawiał z politykami i ekspertami próbując zrozumieć otaczającą rzeczywistość. Rozmowy będą w starym stylu. A dokładnie w starym, dobrym stylu. Dobrym, bo chodzi w nich nie o to, by gościa przekrzyczeć, ale o to, by go zachęcić by powiedział, co tak naprawdę sądzi. „Przegląd wydarzeń Storytel” to dla odmiany rozmowa z publicystami o tym, co się stało w polityce w Polsce i na świecie w ciągu ostatniego tygodnia. Interesują nas rzeczy ważne, więc jeśli w Polsce nic poza awanturą się nie wydarzy, czasem będziemy rozmawiać o zagranicy.

GERLSY – GRUBO ALBO WCALE

OLGA BOŁĄDŹ, JULITA OLSZEWSKA, MAGDA LAMPARSKA, JOWITA RADZIŃSKA

kategoria: lifestyle/kobiety

Gerlsy to cztery bardzo różne kobiety, połączone pasją i wiarą w to, że mają wpływ. Są idealistkami, buntowniczkami. Założyły fundację, bo zależało im na stworzeniu przestrzeni, w której kobiety będą mogły mówić własnym głosem, o sprawach swoich i dla nich ważnych. Piszą HERstorie i wspierają kobiece, dobre kino. W postprodukcji jest ich pierwszy film – „Alicja i żabka” (Gerlsy – scenariusz, Olga Bołądź – reżyseria). Aktualnie pracują nad serialem, w którym występuje ważna bohaterka – kobieca seksualność.

Jesteśmy Gerlsy, jesteśmy różne, lubimy się, znamy się dobrze i pracujemy razem od 3 lat. Piszemy razem niezwykłe scenariusze. Czasami skaczemy sobie do gardeł, czasami się przytulamy, ale zawsze twardo stoimy za sobą i nakręcamy się do działania. Nasz podcast to emocjonalny rollercoaster. Wyjątkowo bez scenariusza. Siadamy, losujemy literkę alfabetu, rzucamy pierwsze skojarzenia i jedziemy z tematem. Może dziś trafimy na”C” jak cukier, cesarka, cipka i cząsteczka… Ok… Jedziemy.

MĘSKO-DAMSKO: STOSUNKI NIE‑MAŁŻEŃSKIE

SAMAR KHANAFER, MICHAŁ REJENT

kategoria: lifestyle

Samar Khanafer urodziła się w 1990 roku, w Leningradzie. Pół Polka, pół Libanka. Projektantka, autorka kulinarnego bestsellera „Hummus, za’atar i granaty”, twórczyni bloga blogSamar.com. Gotuje na antenie Dzień Dobry TVN, stylizuje i tworzy przepisy dla najlepszych magazynów kulinarnych. Prywatnie żona Grzegorza i mama Mii. Michał „Pan Kruger” Rejent – urodził się w 1975 roku, w Warszawie. Legenda polskiego streetwearu i skateboardingu; Dwadzieścia pięć lat temu prowadził w telewizji publicznej pierwszy w Polsce program o skateboardingu. W latach 90. stworzył marki R pure Denim czy Syndrom. Obecnie współtworzy PLNY, PLNY LALA, 1991.international oraz Dziedzic Pruski. Z Piotrem Kędzierskim prowadził audycję „Dziedzic Pruski” w Rock Radio.

W relacjach damsko-męskich często toczy się gra. Tym razem będzie zupełnie inaczej, szczerze odpowiemy na pytania co nas kręci, co nas podnieca, czym jest kobieca intuicja czy męskie wsparcie. Opowiemy Wam o dwóch, zupełnie różnych sposobach patrzenia na świat: jej i jego.

ZWIERZ TEŻ CZŁOWIEK

DOROTA SUMIŃSKA

kategoria: zwierzęta

 Z wykształcenia lekarz weterynarii, z zamiłowania piewczyni Matki Natury. Jej motto życiowe: Żyj i daj żyć innym. Wegetarianka, mama, babcia, podróżniczka, mieszka u dwudziestu starych, chorych psów i kotów, które godzą się na to, bo sprawdza się jako lojalna i sumienna służąca, opiekunka, pielęgniarka i lekarka. Pisze – nie tylko o zwierzętach – powieści, poradniki, książki podróżnicze i popularno-naukowe dla dorosłych i dla dzieci. Publikuje w prasie papierowej, prowadzi audycje radiowe i telewizyjne.

Podcast „Zwierz też człowiek”, czyli wszystko, co każdy człowiek powinien wiedzieć o innych gatunkach dzielących z nim Ziemię.

 

ELEMENTARNE BRAKI W KULTURZE

KAMIL ŚMIAŁKOWSKI

kategoria: kultura

 Badacz kultury popularnej, wielbiciel eklektyzmu, czasem publicysta lub scenarzysta. Swego czasu szefował redakcjom „Misia”, „Nowej Fantastyki”, „Chichotu” i naEKRANIE.pl. Autorskie programy o kulturze prowadził w TVP1, radiach ROXY i PIN. Twórca antynagrody filmowej Węże. Współtwórca dwojga nastolatków.

To podcast składający się z dialogów. Za każdym razem dwóch. Za każdym razem z zupełnie innych regionów kultury. Zapraszam aktorów, pisarzy, ludzi śpiewających, reżyserujących, czy redagujących treści kulturalne. I rozmawiamy. O kulturze, o życiu, o ich twórczości, o ich pasjach, o tym co z tego wychodzi zabawnego, atrakcyjnego, poważnego, sensownego. I oczywiście o elementarnych brakach w kulturze, które przecież ma każdy.

PODCAST RODZICIELSKI

AGNIESZKA STEIN

kategoria: parenting

Psycholożka, publicystka i autorka pięciu książek dotyczących rodzicielstwa. Od 1999 roku pomaga dzieciom i ich rodzicom. W swojej pracy korzysta m.in. z Porozumienia bez Przemocy, teorii więzi, wiedzy dotyczącej pracy ludzkiego mózgu. Współpracuje także z nauczycielami i innymi specjalistami pracującymi z dziećmi, prowadząc dla nich szkolenia oraz wspierając ich w kontaktach z rodzicami. Współzałożycielka Bliskiego Miejsca.

Chcę mówić o tym, z jakimi trudnościami i pytaniami rodzice najczęściej szukają wsparcia u psychologa. Jak może wyglądać taka konsultacja i w jaki sposób można wesprzeć dziecko w różnych trudnych dla niego sytuacjach.

 

FIGLAKI POZNAJĄ ŚWIAT

FIGLAKI – MARTA KRAJEWSKA, KASIA BŁĘDOWSKA

kategoria: dla dzieci

Zuzia i Jaś to niezwykłe rodzeństwo! Ona jest trochę starsza, uwielbia czytać i opowiadać innym o tym, co już sama wie. Jej brat uważa, że jest odrobinę przemądrzała. Ale bez jej rad na pewno co rusz wpadałby w tarapaty. On uwielbia żarty, psoty i figle. Zadaje mnóstwo pytań, a gdy szuka na nie odpowiedzi, wpada na szalone pomysły. Pomimo tych różnić, bardzo się kochają!

Zuzia i Jaś zapraszają do wspólnej podroży! Za każdym razem wyruszają w inne miejsce: od Safari w Afryce, po lot w kosmos. Poprzez dźwięki i słowa przedstawią niesamowity świat zwierząt, roślin i ludzi. We wspólnych podróżach towarzyszyć nam będzie śmiech, czasem dreszczyk emocji i ciekawostki ubrane w dobrą zabawę! Jesteście gotowi?

 

——————————

Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Firma powstała w 2005 r. w Szwecji, w Polsce działa od lutego 2016. Obecnie ma ponad 700 tys. użytkowników w 15 krajach.

 

Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI.

Etap 1 na grupie reprezentatywnej internautów w wieku 19-49 lat (n=1023), w październiku 2018 roku..

Etap 2 na grupie użytkowników podcastów w wieku 19-49 lat (n=278) w listopadzie 2018 roku.

Comments

comments

17
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...