Polacy z optymizmem do zakupów i finansów osobistych – wyjątkowy 2016, mocny początek 2017 i dobre perspektywy na drugą część roku.

Informacja Prasowa - 07.06.2017
176

Polacy z optymizmem do zakupów i finansów osobistych – wyjątkowy 2016, mocny początek 2017 i dobre perspektywy na drugą część roku.

Wyjątkowy dla rynku konsumenckiego rok 2016, wzrost sprzedaży kategorii FMCG, rosnący optymizm Polaków w odniesieniu do sytuacji finansowej i skłonności wydawania pieniędzy oraz bardzo dobre odczucia w zakresie perspektyw na rynku pracy składają się na obraz zadowolonego polskiego konsumenta. Zaprezentowane wyniki Raportu Nielsena za 2016 rok i okres styczeń-kwiecień 2017 potwierdzają mocną pozycję polskiego rynku FMCG w Europie.

Na tle krajów europejskich polskie wskaźniki zarówno w zakresie indeksu zadowolenia konsumentów, jak
i sprzedaży w kategorii FMCG od dłuższego czasu wypadają bardzo dobrze. Rekordowe wyniki z 2016 znajdują kontynuację w pierwszych miesiącach 2017. W ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował za okres styczeń-kwiecień wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w koszyku spożywczym i +3,8% w koszyku chemicznym. W tym segmencie Polska w 2016 roku i w pierwszym kwartale 2017 wyraźnie wyprzedziła m.in. Finlandię, Niemcy, Francję, Danię czy Wielką Brytanię, plasując się wysoko powyżej średniej europejskiej.

„Taka dynamika pokazuje, jak mocny jest polski rynek FMCG. Wyraźne trendy wzrostowe w 2016 roku
i kontynuacja dobrych wyników na początku 2017 pozwalają sądzić, że możemy liczyć na dalsze wzmocnienie rynku konsumenckiego w naszym kraju, podczas gdy w Europie utrzymywała się stagnacja.  Polska kolejny raz zajmuje też wysoką pozycję na tle średniej europejskiej w zakresie nastrojów konsumenckich.” – komentuje Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce.

Na dobrej kondycji handlu korzystają również inne sektory. „Rynek konsumenta (w tym głównie rynek handlu spożywczego) to swoisty barometr gospodarki. Aktualną wartość sektora FMCG szacuje się na ok. 250 miliardów złotych i wartość ta systematycznie rośnie. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest dalszy rozwój na poziomie ok. 2,5% rocznie. Optymistyczne nastawienie Polaków do zakupów i finansów osobistych ma przełożenie nie tylko na sektor handlu, ale też pozostałe sektory gospodarki, jak sektor produkcyjny czy sektor usług. Wraz z rozwojem tego rynku zauważalny jest rozwój usług towarzyszących właśnie w sklepach, gdzie klienci nie tylko chętniej robią zakupy, ale również chcą napić się kawy czy zapłacić rachunki.”– dodaje Ewa Białek, Dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska SA.

W przeprowadzonych przez Nielsen badaniach aż 50% polskich konsumentów miało świetne bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 roku. Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40% respondentów, a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło aż 34% konsumentów.

Rosnący w Polsce optymizm różni się od trendów europejskich, gdzie nastroje w tych obszarach nie uległy szczególnym zmianom. Ogólny wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce (CCI – Consumer Confidence Index wg badania Nielsen) na koniec 2016 wyniósł wzrósł o 6 punktów i wyniósł 88 punktów, przy średniej europejskiej na poziomie 81 punktów. Inne są także obawy konsumentów w Polsce
i w Europie – nad Wisłą największe niepokoje dotyczą zdrowia czy kwestii związanych z pracą, w krajach zachodnich na stale wysokim poziomie utrzymują się obawy związane z zagrożeniem terrorystycznym oraz stabilnością gospodarki.

Z prowadzonych przez Nielsen badań sylwetki polskiego konsumenta wynika, że rodacy na zakupach wykazują się stosunkowo wysoką świadomością i mają określone oczekiwania. Kupujący deklarują znajomość cen wybieranych produktów oraz aktywnie poszukują promocji. Coraz więcej osób chętnie próbuje nowości (nowe produkty i marki). Polacy najczęściej zakupy robią w dyskontach i tradycyjnych sklepach spożywczych oraz piekarniach. Przy wyborze miejsca zakupów kluczowa jest dla nich dobra relacja ceny do jakości, pozytywne doświadczenie zakupowe oraz możliwość szybkiego i łatwego zrobienia zakupów.

 

Comments

comments

176
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...