Polacy beztroscy w social mediach? – znamy wyniki raportu nt. „Bezpieczeństwa w social media”

Informacja Prasowa - 23.05.2018
179

Polacy beztroscy w social mediach? – znamy wyniki raportu nt. „Bezpieczeństwa w social media”

Jak wynika z raportu Procontent Communication nt. „Bezpieczeństwa w social media” ponad połowa Polaków (55%) nie sprawdza regulacji dotyczących danych osobowych na portalach społecznościowych. Dodatkowo co trzeci badany Polak loguje się na serwisach internetowych korzystając z Facebookowego konta.

 

W związku z niedawnymi wyciekami z portalu Facebook i wejściem w życie regulacji RODO, coraz więcej mówi się o tym, jak istotna dla wszystkich użytkowników sieci jest kwestia ochrony danych osobowych. Czy jednak sami Polacy przywiązują do tego dużą wagę?

 

Jak pokazują badania, większość z nas nie interesuje się tym, jakie dane przetwarzają media społecznościowe. Ponad połowa badanych Polaków (55%) nie sprawdza regulacji dot. danych osobowych w social media. Co ciekawe, odsetek ten rośnie wraz z wiekiem. Bardziej czujne są osoby przed ukończeniem 24 lat, które czytają regulaminy znacznie częściej (51%), niż osoby po 35 roku życia (38,9%).

 

„Wyraźnie widać, że ostatnie wydarzenia związane z wyciekami danych osobowych oraz wiele kampanii prowadzonych w związku z wejściem nowych przepisów RODO zmieniają świadomość Polaków na temat ich danych przechowywanych w mediach społecznościowych. Blisko połowa badanych przygląda się regulaminom i zgodom udzielanym serwisom internetowym, jednakże dotyczy to ciągle mniej niż połowy naszego społeczeństwa. Połowa Polaków wciąż podchodzi do przekazywania danych z duża beztroską i wydaje się, że powinniśmy wzmożyć działania zmierzające do ostrzegania przed bezwiednym udzielaniem zgód na wykorzystanie naszych danych osobowych. Jest to temat tym bardziej wrażliwy, że właśnie teraz ze względu na nowe przepisy coraz więcej dowiadujemy się jak wiele danych firmy posiadają i jak bardzo dotyczy to naszej prywatności.” – komentuje Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communication.

 

Nasze profile na Facebooku zawierają niekiedy tysiące danych, których czasem nie jesteśmy świadomi. Zgromadzona przez serwis historia obejmuje nawet kilkaset tysięcy stron i sięga wiele lat wstecz.

 

„W prosty sposób możemy sprawdzić, jakie informacje przechowuje o nas portal Facebook poprzez zakładkę „Twoje informacje na Facebooku” w ustawieniach naszego konta. Myślę, że większość użytkowników, którzy zdecydują się na pobranie swoich danych, przeżyje wstrząs spowodowany zróżnicowanym charakterem zaimportowanego materiału oraz jego objętością. Znajdują się tam m.in. miejsca naszego pobytu, historia wyszukiwań, wszystkie rozmowy i interakcje z innymi użytkownikami sieci Facebook, adresy IP z których logowaliśmy się do serwisu, a także historia płatności. Dlatego też tak ważne jest świadome prowadzenie działań w mediach społecznościowych, ponieważ potencjalnie każda z tych informacji może zostać przechwycona przez osoby niepożądane.” – zauważa Aleksandra Młyńska, specjalista ds. Digital Marketingu w Procontent Communication.

 

Również korzystając z logowania na zewnętrznych serwisach poprzez Facebooka możemy nieświadomie przekazać dane, których nie chcieliśmy nikomu ujawnić. Tymczasem aż 1/3 badanych wykorzystuje automatyczne logowanie do serwisów internetowych za pośrednictwem konta na Facebooku. Młodzi internauci do 24 roku życia znacznie częściej wykorzystują ten mechanizm logowania (prawie 45% badanych), niż osoby powyżej 35 roku życia (około 25 % badanych).

 

„Niepokojące jest to, że co trzeci respondent badania loguje się do różnych serwisów online z użyciem konta na Facebooku. Rozumiem wygodę takiego rozwiązania, jednak jest to zdecydowanie zła praktyka, która w razie wycieku lub kradzieży danych logowania może doprowadzić do sytuacji, w której niepowołane osoby zyskają dostęp nie tylko do konta w serwisie społecznościowym, ale także w innych usługach. Zalecam logowanie się do każdego serwisu online z użyciem unikatowych, silnych haseł.” – radzi Piotr Kupczyk, ekspert z Kaspersky Lab.

 

Badanie zostało przeprowadzone przez ośrodek badania opinii publicznej SW Research na zlecenie Procontent Communication w maju 2018 roku, na 1045 Polakach pow. 18 roku życia.

 

O Procontent Communication

Firma Procontent Communication została założona w odpowiedzi na dynamiczny rozwój potrzeb komunikacyjnych polskich przedsiębiorstw i organizacji otoczenia biznesu. Agencja realizuje działania z obszaru m.in.: audytów w dziedzinie komunikacji korporacyjnej, opracowania strategii komunikacji firmy, prowadzenia biura prasowego, szkoleń medialnych, media relations, a także organizacji konferencji prasowych oraz opracowania programów budowania relacji skierowanych do stakeholders, programów B2B oraz programów, których celem jest dotarcie do kluczowych liderów opinii i influencerów. Procontent oferuje szeroki zakres usług w zakresie brand PR, CSR i Community Relations. Usługi świadczone przez firmę oparte są na blisko 20 letnim doświadczeniu członków zespołu w prowadzeniu projektów w zakresie doradztwa komunikacyjnego. Firma dysponuje również doświadczeniem w zakresie budowania społeczności i programów prowadzonych za pośrednictwem social media.

Procontent Communication jest zdobywcą m.in. Effie Awards, Stevie Awards, Magellan Awards, Burke Award, Spotlight Awards.

Więcej informacji na stronie www.procontent.pl i na profilu na Facebook’u: facebook.pl/Procontent

Comments

comments

179
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...