Polacy a mobile – co wiemy na początku 2019 roku? Badanie Gemius/PBI

Informacja Prasowa - 31.01.2019
105

Polacy a mobile – co wiemy na początku 2019 roku? Badanie Gemius/PBI

Polacy a mobile – co wiemy na początku 2019 roku? Badanie Gemius/PBI

 Sformułowanie „rok mobile” przywołuje w pamięci reprezentantów branży online same ciepłe wspomnienia. Trwa on już nieprzerwanie od dobrych kilku, jak nie kilkunastu lat i doskonale wiemy, jak jest stan rzeczy: coraz więcej Polaków korzysta z urządzeń mobilnych a era post-PC na dobre zadomowiła się także w kraju nad Wisłą. Warto jednak z początkiem 2019 roku uaktualnić cytowane statystyki na ten temat. Z pomocą przychodzą oczywiście dane z badania Gemius/PBI.

 Coraz mniej „pecetowców”, coraz więcej „mobajlowców”

Porównując ze sobą koniec roku 2018 i 2017 można zauważyć, że powoli, acz sukcesywnie  stajemy się coraz mniej „pecetowi”, a coraz bardziej mobilni. Jeżeli porównamy grudzień 2017 z grudniem 2018, zauważymy prawie milionowy spadek użytkowników korzystających z internetu przez komputer lub PC (23,9 mln w 2017 vs. 23 mln w 2018). Niemal dwa razy większą różnicę widać w przypadku urządzeń mobilnych: poprzez tablety czy smartfony w grudniu 2017 roku połączyło się z siecią 21,7 mln użytkowników, a w analogicznym okresie 2018 r. było to już o 1,8 miliona więcej – 23,5 mln.

Ile smartfonów, ile tabletów?

Polacy korzystają z mobilnego internetu na smartfonach oraz tabletach. Jak można się domyśleć, w tym wyścigu zdecydowanie wygrywają te mniejsze urządzenia: w grudniu 2017 użytkowników łączących się poprzez smartfony z internetem było 21,2 mln, a w grudniu 2018 było już 23,1 mln – o 1,9 mln więcej. Nieznacznie zmalała z kolei liczba użytkowników korzystających z tabletów – z 3,9 mln w grudniu 2017 do 3,6 mln w grudniu 2018.

Rekordy i spadki grudnia 2017 i 2018

W ostatnim miesiącu roku 2017 najwięcej osób korzystało z internetu na telefonach i tabletach w czwartek 21 grudnia (17,4 mln), zaś najmniej – 2 grudnia (16 mln). Z kolei w grudniu 2018 najwięcej użytkowników korzystało z internetu na telefonach i tabletach w środę, 12 grudnia (18,7 mln), zaś najmniej  w sobotę, 1 grudnia (16,5 mln).

 Święta ze smartfonem

Już kolejny rok z rzędu zauważamy także, że internauci łączący się z siecią przez swoje smartfony wykazują się zwiększoną aktywnością w okresie świątecznym. Rzeczywiście w Wigilię czy Dzień Bożego Narodzenia rzadziej surfujemy po sieci, ale jeżeli już to robimy, częściej korzystamy w tym celu wyłącznie ze swoich telefonów. Podczas Wigilii 2017 r. użytkownicy, którzy łączyli się z siecią tylko za pomocą komórek, stanowili 51% ogółu internautów. W tym roku ta tendencja się utrzymała – w 2018 roku w Wigilię było ich 52%, a w Dzień Bożego Narodzenia – 53%.

A na deser… mobilni 55+

Z roku na rok coraz bardziej mobilni stają się także najstarsi internauci. Możemy zauważyć powolny, ale konsekwentny wzrost liczby internautów w wieku 55+ korzystających z internetu. W maju 2016 ich odsetek wynosił 15,3% (3,9 mln osób spośród 25,2 mln wszystkich badanych internautów w wieku 7-75 lat). W grudniu 2018 było ich już o 3,2 p.p. więcej – 18,5 % (5,2 mln osób spośród 28 mln wszystkich badanych internautów w wieku 7-75 lat).

Największy wzrost internautów wśród najstarszych użytkowników można było zauważyć właśnie w mobile’u: w maju 2016 mobilnych użytkowników w przedziale wiekowym 55-75 było 12,5%, zaś w grudniu 2018 o 5,8 p.p. więcej: z internetu na smartfonach czy tabletach korzystało już 18,3% seniorów.

 

 Gemius

Gemius to polska firma badawczo-technologiczna działająca na skalę międzynarodową, która od prawie 20 lat edukuje klientów, jak internet i nowe technologie mogą wspierać ich decyzje biznesowe. Firma od 1999 roku prowadzi badania internautów  pod kątem korzystania z mediów cyfrowych, tworząc w ten sposób socjodemograficzny profil e-konsumentów. Gemius mierzy oglądalność stron www i aplikacji, a także materiałów audio i wideo z poszczególnych źródeł ruchu, tj. komputerów, tabletów i smartfonów. Firma działa na 37 rynkach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), a na 17 z nich posiada lokalne oddziały. Klientami Gemiusa są reklamodawcy, wydawcy, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.gemius.pl.

 

Comments

comments

105
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...