PwC prognozuje wzrost branży gier wideo w Polsce
Wartość światowego rynku gier wyniosła w 2015 roku 71 mld dolarów, w porównaniu z 54 mld w roku 2011 i będzie rosła średnio o 4,8%. W 2020 roku powinna osiągnąć wartość 90 mld dolarów – wynika z raportu PwC.
Wartość polskiego rynku gier wideo wyniosła w 2015 roku 425 mln dolarów i wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 7%.
Według prognoz firmy PwC wyniesie ona 573 mln dolarów w 2020 roku. W przeciwieństwie do wielu rynków europejskich, polski jest skupiony w szczególności na grach na komputery PC, dzięki między innymi niższym cenom jednostkowym niż w innych krajach.
Raport dostarcza także ciekawych danych na temat wyzwań rynkowych dla tego sektora. Będą to przede wszystkim: umiejętny i kontrolowany rozwój, zdobycie i utrzymanie specjalistów, tworzenie nowych produktów oraz korzystanie z dostępnego finansowania.
Zobacz: Prognoza rozwoju sektora mediów i rozrywki w Polsce (raport PwC).
Raport PwC jako silny trend rynkowy wskazuja także wzrastającą popularność rozwiązań z zakresu VR (virtual reality – wirtualna rzeczywistość)i AR (augumented reality – rozszerzona rzeczywistość). Jak czytamy, do tej pory główną barierą rozwoju tego segmentu była wysoka cena urządzeń oraz mała liczba dostępnych na nie materiałów i produktów.
Zobacz: Wirtualna rzeczywistość opanuje świat szybciej niż myślimy [WYWIAD].
Autorzy badania wskazują, że istotnym segmentem w ramach polskiego rynku gier wideo są gry mobilne i społecznościowe. Jednak o ile w ostatnich latach ich udział w całkowitym rynku wyraźnie wzrastał, to według prognoz PwC do 2020 roku tempo rozwoju tego segmentu stopniowo będzie zbliżało się do przeciętnej dla całości rynku gier wideo. Wzrost w tym segmencie napędzany jest przez rozwój gier mobilnych, z których przychody wzrosną ze 105 mln USD w 2015 do 151 USD w 2020, podczas gdy przychody z gier przeglądarkowych zanotują minimalne spadki (przeciętnie o 0,2% rocznie).
Jako specyfikę rynku polskiego analitycy PwC wskazali ciągle relatywnie niski udział przychodów z gier online i mikro transakcji, w porównaniu do Europy Zachodniej. W Polsce stanowią one cały czas mniej niż jedną trzecią (27,7%) tego segmentu, podczas gdy na bardziej dojrzałych rynkach ich udział osiągnął 59%.
Źródło: Raport PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020. Gry video”.