Performance Marketing czyli Marketing efektywnościowy

Jerzy Ciszewski - 28.02.2019
162

Performance Marketing czyli Marketing efektywnościowy

Performance Marketing czyli Marketing efektywnościowy, reklama efektywnościowa (ang. performance marketing) – model reklamy internetowej nastawiony na uzyskanie pożądanego efektu w postaci konkretnych aktywności odbiorców. Jego celem nie jest budowa wizerunku marki, lecz przełożenie wypracowanego już wizerunku na pożądane działania odbiorców. Charakterystyczny w marketingu efektywnościowym jest tzw. efektywnościowy model rozliczeń czyli rozliczenie za osiągnięcie pożądanej akcji.

W performance marketingu reklamodawca nie płaci za liczbę odsłon reklamy, lecz za konkretne czynności wykonane przez użytkowników, takie jak np. wejście na stronę, rejestracja w serwisie czy wypełnienie formularza.

  • CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie, np. w link reklamowy
  • CPC (Cost Per Call) – koszt za połączenie
  • CPL (Cost Per Lead) – koszt za namówienie, np. do rejestracji w serwisie lub za zapis do newslettera
  • CPA (Cost Per Action) – koszt za akcję lub pozyskanie, np. wysłanie zapytania o ofertę
  • CPO (Cost Per Order) – koszt za złożenie zamówienia
  • CPS (Cost Per Sale) – koszt za sprzedaż (prowizja)
  • model hybrydowy czyli połączenie dwóch powyższych modeli, np. CPC+CPO, CPC+CPL itp.

Marketing efektywnościowy może być prowadzony przy pomocy wielu narzędzi reklamowych, takich jak reklama typu display, social media marketinge-mail marketingmobile marketing bądź programy partnerskie i lojalnościowe.

Program partnerski (PP) – narzędzie internetowego marketingu[1]. Jest to skrypt sprzężony z bazą zamówień sklepu internetowego. W programie tym organizatorem jest sklep online, oferujący produkty lub usługi – zaś uczestnikami są osoby fizyczne lub firmy dysponujące własną stroną WWW. Partner po przystąpieniu do programu umieszcza na swojej stronie materiały dostarczone mu przez organizatora – w zamian za to otrzymuje prowizję za każdy udział w transakcji, która rozpoczęła się na jego stronie.

W praktyce wygląda to tak, iż klient X wchodzi na stronę internetową partnera. Na stronie tej zapoznaje się z ofertą sklepu Y, po czym ze strony partnera za pomocą hiperłączy przechodzi na stronę sklepu. Jeżeli klient ten dokona zakupów w sklepie organizatora – wówczas partner otrzymuje prowizję (zazwyczaj w postaci kilku procent wartości zamówienia) od organizatora.

Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy, które sprzedają produkty z dużą marżą. Dotyczy to np. takich branż jak jubilerstwo, markowe perfumy czy e-booków. Wszędzie tam – gdzie sklep może odstąpić część swojego zysku na rzecz większej sprzedaży. Również na rynkach sportowych np. związanymi ze sportami zimowymi (snowboardnarciarstwo) inwestuje się w programy partnerskie – ze względu na to, iż istnieje sporo stron traktujących o sportach zimowych, strony te są potencjalnymi partnerami programów partnerskich. W przypadku, gdy duże firmy uruchamiają swój program partnerski, robią to najczęściej na bazie narzędzia stworzonego specjalnie na ich potrzeby i niezależnego od innych podmiotów. Pozostali gracze korzystają z oprogramowania zewnętrznego, ogólnie dostępnego, choć integrowanego indywidualnie (np. Partneo) lub decydują się na udział w programach afiliacyjnych, które oparte są na sieciach programów partnerskich.

Regulaminy programów partnerskich najczęściej dokładnie precyzują rolę uczestnika takiego programu. W większości przypadków partner nie jest ani przedstawicielem organizatora ani pośrednikiem pomiędzy klientem a sklepem.

Partycypowanie w programie partnerskim jest rodzajem telepracy.Istnieje kilka metod promocji linków affiliacyjnych w programach partnerskich, m.in:[2]

  • Promocja linków w mediach społecznościowych
  • Umieszczenie kodów lub linków partnerskich na własnej stronie internetowej lub blogu
  • Promocja na forach dyskusyjnych

Program lojalnościowy – długotrwałe działania marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla firmy klientami.

Właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi przy znacznie mniejszych kosztach innych form promocji i reklamy.

Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami (proporcjonalnie do wydanej kwoty), które klient może następnie wymienić na nagrody. Jak potwierdzają badania, programy lojalnościowe są efektywne i mają realny wpływ na sprzedaż, a ponad połowa Polaków przyznaje, że bierze udział przynajmniej w jednym programie lojalnościowym lub posiada kartę stałego klienta[1].

Za Wikipedia.pl

 

Comments

comments

162
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...