Pentagon płacił agencji PR za kampanię propagandową wymierzoną w terrorystów
Redakcja PR - 04.10.2016Szokujące doniesienia organizacji Bureau of Investigative Journalism
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zapłacił brytyjskiej agencji PR 540 milionów dolarów za kampanię propagandową przeciwko terrorystom w Iraku. Firmy przygotowywały m.in. sfabrykowane filmy z udziałem terrorystów. O procederze poinformowała organizacja pozarządowa Bureau of Investigative Journalism.
Za kampanią propagandową wymierzoną w irackich terrorystów stoi brytyjska agencja PR Bell Pottinger. W przeszłości agencja pracowała m.in dla saudyjskiego rządu czy chilijskiego dyktatora gen. Augusto Pinocheta. Kampania propagandowa rozpoczęła się po inwazji USA na Irak w 2003 roku i miała na celu głównie promowanie idei „demokratycznych wyborów” w ogarniętym wojną kraju; kampania miała również postawić Al-Kaidę w niekorzystnym świetle na arenie międzynarodowej.
Agencja raportowała bezpośrednio do CIA, Pentagonu i Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA.
Powiązane: Media – nowy wymiar wojny
O sprawie organizacja Bureau of Investigative Journalism poinformowała m.in. na swoim Twitterze.
Fake news and false flags: How the #Pentagon paid a British PR firm $500M for top secret Iraq propaganda https://t.co/Wg86h9GXrY pic.twitter.com/9q45cOJ1ZI
— The Bureau (@TBIJ) October 2, 2016
Jedynym z głównych narzędzi propagandy, a zarazem wojny hybrydowej w Iraku, były sfabrykowane filmy z udziałem terrorystów. Ponadto, przygotowywano treści, które miały wyglądem przypominać „arabską telewizję”. Cały proceder zawierał szczegółowe instrukcje, łącznie ze wskazówkami dotyczącymi sposobu montażu i formatu każdego wideo.
Powiązane: Rola social mediów w wojnie hybrydowej, część 1.
Rola social mediów w wojnie hybrydowej, część 2.
Filmy tworzone były także do gry Real Player – do jej kodu zaszyto specjalną wtyczkę, dzięki której służby mogły monitorować adresy IP graczy. Jak wynika z ustaleń służb, filmy te były odtwarzane najczęściej w Iranie, Syrii i USA.
Działania brytyjskiej agencji PR były częścią amerykańskich programów: Psychological Operations Task Force (JPOTF) oraz Operations Task Force (IOTF). Według dokumentów Pentagonu, kwotę 540 milionów dolarów za współpracę wypłacano agencji Bell Pottinger między 2007 a 2011 rokiem.
Źródło: Middle East Monitor, Pentagon paid PR firm $540m to make fake terrorist videos.
Powiązane: Czym zajmuje się Centrum Eksperckie NATO ds. Komunikacji Strategicznej?