Pentagon płacił agencji PR za kampanię propagandową wymierzoną w terrorystów

Redakcja PR - 04.10.2016
132

Szokujące doniesienia organizacji Bureau of Investigative Journalism

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych  zapłacił brytyjskiej agencji PR 540 milionów dolarów za kampanię propagandową przeciwko terrorystom w Iraku. Firmy przygotowywały m.in. sfabrykowane filmy z udziałem terrorystów. O procederze poinformowała organizacja pozarządowa Bureau of Investigative Journalism.  

Za kampanią propagandową wymierzoną w irackich terrorystów stoi brytyjska agencja PR Bell Pottinger. W przeszłości agencja pracowała m.in dla saudyjskiego rządu czy chilijskiego dyktatora gen. Augusto Pinocheta. Kampania propagandowa rozpoczęła się po inwazji USA na Irak w 2003 roku i miała na celu głównie promowanie idei „demokratycznych wyborów” w ogarniętym wojną kraju; kampania miała również postawić Al-Kaidę w niekorzystnym świetle na arenie międzynarodowej.

Agencja raportowała bezpośrednio do CIA, Pentagonu i Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA.

Powiązane: Media – nowy wymiar wojny

O sprawie organizacja Bureau of Investigative Journalism poinformowała m.in. na swoim Twitterze.

Jedynym z głównych narzędzi propagandy, a zarazem wojny hybrydowej w Iraku, były sfabrykowane filmy z udziałem terrorystów. Ponadto, przygotowywano treści, które miały wyglądem przypominać „arabską telewizję”. Cały proceder zawierał szczegółowe instrukcje, łącznie ze wskazówkami dotyczącymi sposobu montażu i formatu każdego wideo.

Powiązane: Rola social mediów w wojnie hybrydowej, część 1. 

Rola social mediów w wojnie hybrydowej, część 2. 

Filmy tworzone były także do gry Real Player – do jej kodu zaszyto specjalną wtyczkę, dzięki której służby mogły monitorować adresy IP graczy. Jak wynika z ustaleń służb, filmy te były odtwarzane najczęściej w Iranie, Syrii i USA.

Działania brytyjskiej agencji PR były częścią amerykańskich programów: Psychological Operations Task Force (JPOTF) oraz Operations Task Force (IOTF). Według dokumentów Pentagonu, kwotę 540 milionów dolarów za współpracę wypłacano agencji  Bell Pottinger między 2007 a 2011 rokiem. 

Źródło: Middle East Monitor, Pentagon paid PR firm $540m to make fake terrorist videos. 

Powiązane: Czym zajmuje się Centrum Eksperckie NATO ds. Komunikacji Strategicznej? 

 

Comments

comments

132
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...