Odpowiedzialność społeczna marketera wobec świata
Kilka tygodni temu pisałem o przypadku pewnej firmy motoryzacyjnej, która uznała, że może ulokować banery reklamowe na platformach pływających (miało być ich 40) na szlaku jezior mazurskich. W istocie dokonując zaboru: krajobrazu, piękna, unikalności tej części naszego kraju.
Odniosłem się wtedy do obowiązków marketerów, z których być może nie do końca zdają sobie oni sprawę; mianowicie pamiętaniu o tym, że muszą być wyczuleni społecznie i muszą włączyć „patrzenie 360″ przy projektowaniu oraz implementacji działań reklamowych. Jeśli tego nie robią, prezentując aroganckie podejście wobec świata, w istocie działają na szkodę swoich pracodawców i tak naprawdę – na szkodę nas wszystkich.
Podobnym stylem myślenia i działania w ostatnich dniach wykazała się sieć – chyba największego na świecie fastfooda – McDonalda. Ktoś z ich pracowników uznał, że fantastycznym pomysłem będzie postawienie w Łazienkach Królewskich, nieopodal Pałacu na Wodzie, dużej platformy z logo sieci. Cóż – musimy się chyba zgodzić, że była to bardzo niefortunna decyzja, a może inaczej – mówiąc delikatnie – nieelegancka i nacechowana właśnie brakiem wyczulenia i empatii wobec wszystkiego co jest dookoła.
Łazienki Królewskie są naszym wspólnym dobrem. Rozumiem, że władze parku, wynajmując powierzchnie i przestrzenie, szukają dodatkowych funduszy przeznaczonych na utrzymanie Łazienek w dobrym stanie. Osobiście nie mam z tym żadnego problemu. Są jednak granice, właśnie dobrego smaku, które nie powinny być przekraczane.
Oczywistym jest, że w czasach rozszalałego internetu oraz chęci prezentowania w sieci swojego stanowiska przez każdego kto uzna, że może i chce to zrobić, na organizację wylewa się fala, w tym przypadku, uzasadnionej krytyki. Podstawowym obowiązkiem, więc jest przewidywanie, że dana aktywacja reklamowo promocyjna może dać właśnie taki skutek.
W kształceniu ludzi pracujących w działach marketingu i komunikacji szybko powinien pojawić się przedmiot – „Odpowiedzialność społeczna marketera wobec świata” .
Jerzy Ciszewski – CEO Hanami Communications
fot. Jan Śpiewak