Nowy obraz polskiego konsumenta
Nowy obraz polskiego konsumenta
Czynnikiem najsilniej wpływającym na zachowania zakupowe jest sytuacja finansowa polskich gospodarstw domowych. Aż ⅓ Polaków zaobserwowała spadek dochodów z powodów zwolnienia, utraty pracy albo zmniejszenia liczby godzin przy jednoczesnym wzroście rachunków oraz utracie pieniędzy w związku z anulowanymi wydarzeniami kulturalnymi czy wyjazdami wakacyjnymi.
Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.
Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.
Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.
Źródło: Nowy obraz polskiego konsumenta, Raport PwC, 2020.
Rosnąca rola kanału cyfrowego
Ten kanał sprzedaży był szczególnie istotny dla produktów i usług związanych z rozrywką, elektroniką użytkową oraz artykułami sportowymi. Co ciekawe dla Polaków w wieku 44+ w żadnej kategorii produktowej nie wzrosła rola kanału cyfrowego.
Jednak pomimo pandemii zakupy spożywcze polscy konsumenci nadal najchętniej kupowali w kanale tradycyjnym. Warto też podkreślić, że niezależnie od początkowej chęci zakupu tego typu artykułów przez Internet, wraz z upływem czasu ta chęć spadła.
Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.
Polacy, którzy w trakcie pandemii korzystali z zakupów w sklepach internetowych deklarują, że po złagodzeniu reżimów sanitarnych nadal będą robić zakupy w ten sposób (90%). To pokazuje, że pandemia to doskonały moment na zbudowanie nowych nawyków konsumenckich.
Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.
Menedżer, Transformacja cyfrowa, Warszawa, PwC Polska