Nowy obraz polskiego konsumenta

Informacja Prasowa - 25.03.2021
72

Nowy obraz polskiego konsumenta

Koronawirus, lockdown, reżim sanitarny – to słowa kluczowe, które charakteryzują ostatni rok i znacząco wpłynęły na naszą rzeczywistość oraz zachowania zakupowe Polaków. Zmiany nadal trwają, ale dzięki badaniu przeprowadzonemu przez PwC możemy uchwycić pierwsze skutki oraz prognozy na przyszłość. 

Nowy obraz polskiego konsumenta

Zapoznaj się z raportem od PwC
Wydatki gospodarstw domowych

Czynnikiem najsilniej wpływającym na zachowania zakupowe jest sytuacja finansowa polskich gospodarstw domowych. Aż ⅓ Polaków zaobserwowała spadek dochodów z powodów zwolnienia, utraty pracy albo zmniejszenia liczby godzin przy jednoczesnym wzroście rachunków oraz utracie pieniędzy w związku z anulowanymi wydarzeniami kulturalnymi czy wyjazdami wakacyjnymi.

sytuacja gospodarstw domowych

Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.

 Pomimo tego, że przez pandemię Polacy ograniczyli wydatki związane ze zmianą sposobu pracy oraz spędzania czasu wolnego to istnieje przekonanie, że w następnych miesiącach wydatki gospodarstw domowych wzrosną (aż 41%). Jedynie co piąty Polak uważa, że jego wydatki spadną.
prognoza sytuacji gospodarstw domowych

Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.

 Warto również spojrzeć na to jakie zmiany w strukturze wydatków widzą polscy konsumenci w zależności od kategorii produktowej. Największy wzrost można było zaobserwować w kategorii artykułów spożywczych, zdrowotnych, pielęgnacyjnych oraz elektroniki użytkowej, czyli w produktach, których zakup został spowodowany albo paniką wynikającą z wysokiego stopnia niepewności (zapasy produktów) albo sytuacją zawodową (praca zdalna) i edukacyjną (zdalne nauczanie).
zmiana wydatkow domowych

Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.

 Wszystkie te czynniki mają też wpływ na wrażliwość cenową konsumentów. Prawie połowa kobiet (48%) i spory odsetek mężczyzn (38%) deklaruje, że przez pandemię zwraca większą uwagę na ceny produktów oraz usług. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ już przed pandemią Polacy byli jednymi z najbardziej wrażliwych cenowo konsumentów w Europie.
wrazliwosc cenowa polakow

Źródło: Nowy obraz polskiego konsumenta, Raport PwC, 2020.
Rosnąca rola kanału cyfrowego 

Pandemia oraz związane z nią zamykanie sklepów i centrów handlowych jak również obawy dotyczące przebywania poza domem wymusiły zmianę sposobu dokonywania zakupów – ponad 1/3 konsumentów zwiększyła częstotliwość zakupów online. Dotyczy to głównie mieszkańców dużych miast, którzy częściej niż pozostali kupowali produkty i usługi w Internecie.

Ten kanał sprzedaży był szczególnie istotny dla produktów i usług związanych z rozrywką, elektroniką użytkową oraz artykułami sportowymi. Co ciekawe dla Polaków w wieku 44+ w żadnej kategorii produktowej nie wzrosła rola kanału cyfrowego.

Jednak pomimo pandemii zakupy spożywcze polscy konsumenci nadal najchętniej kupowali w kanale tradycyjnym. Warto też podkreślić, że niezależnie od początkowej chęci zakupu tego typu artykułów przez Internet, wraz z upływem czasu ta chęć spadła.

sposob zakupow podczas pandemii

Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.

Polacy, którzy w trakcie pandemii korzystali z zakupów w sklepach internetowych deklarują, że po złagodzeniu reżimów sanitarnych nadal będą robić zakupy w ten sposób (90%). To pokazuje, że pandemia to doskonały moment na zbudowanie nowych nawyków konsumenckich.

Chęć robienia zakupów w kanale cyfrowym

Źródło: Badanie Ipsos Polska na zlecenie PwC Polska.

 Co ciekawe, zarówno w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych oraz tych przez Internet kluczowe są te same czynniki – poza ceną są to wygoda zakupu, dostępność produktów i szeroki asortyment. Jednak biorąc pod uwagę wiek konsumentów widać, że bezpieczeństwo jest szczególnie istotne w grupie wiekowej 55+, dostępność produktów i duży wybór dla grupy 25-34, a cena i jakość obsługi dla Polaków w wieku 35-44.
bezpieczenstwo zakupow

Izabela Wisłocka

Menedżer, Transformacja cyfrowa, Warszawa, PwC Polska

Comments

comments

72
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...