Nowe technologie a zaangażowanie klientów
Firmy systematycznie zwiększają wydatki na reklamę, a w tym roku po raz pierwszy najchętniej wybieranym przez nie kanałem jest Internet. Jak podaje analiza AdEx – wydatki na reklamę internetową wzrosły z 997 mln w pierwszym kwartale ub. r. do 1,085 mld w analogicznym okresie br. Badania Mindshare pokazują z kolei, że dla odbiorców ważny jest charakter informacyjny oraz społeczny reklam, ale natłok informacji doprowadził do spadku ich skuteczności. Dlatego planując wydatki na reklamę, warto postawić na kreatywne rozwiązania i zastosować w komunikacji najnowsze technologie, dzięki którym łatwo zwiększyć zaangażowanie klientów.
Wzrost nakładów na reklamę w Internecie pokazuje, że firmy podążają za trendami i nie boją się inwestować w nowe rozwiązania, które gwarantują skuteczniejsze dotarcie do odbiorców. Pokazują to wyraźnie wydatki na reklamę w kanałach takich, jak: mobile, media społecznościowe i wideo, które wzrosły kolejno o 20%, 21% i 17%. Oprócz reklamy w Internecie, firmy coraz chętniej korzystają z niestandardowych form dotarcia do swoich odbiorców, takich jak: współpraca z influencerami, ambient media, ambush marketing czy marketing szeptany. Nietypowe działania najlepiej sprawdzają się w przestrzeniach, w których klienci mają bezpośredni kontakt z brandem, a więc w punktach sprzedaży i usług. W przypadku wykorzystania obiektów handlowych i usługowych powszechnie stosowanymi rozwiązaniami są marketing zmysłów, merchandising czy wykorzystanie materiałów POS. Coraz więcej możliwości promocji w miejscach styku z marką daje branża technologiczna. Wśród nowych trendów pojawia się wykorzystanie urządzeń interaktywnych i projektorów.
Obecnie firmy wykorzystują do swojej promocji urządzenia interaktywne, które mają podstawowe zastosowanie w edukacji i rehabilitacji. Jest to na tyle atrakcyjne rozwiązanie, ponieważ wirtualna przestrzeń reaguje w czasie rzeczywistym na ruch i może być stosowana w działaniach marketingowych. – Podłoga interaktywna Magiczny Dywan dzięki możliwościom personalizacji gier daje nieograniczone możliwości promocji wielu marek. Wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów biznesowych i po rozmowach z nimi tworzymy aplikacje na podłogę interaktywną dostosowane do ich wymagań. Mogą to być zaawansowane programy, ale też proste gry jak np.: przebijanie baloników czy odgarnianie liści – komentuje wykorzystanie do celów promocyjnych podłogi interaktywnej Magiczny Dywan Wojciech Muliński – Członek Zarządu Funtronic.
Z interaktywnych podłóg korzystają komercyjne marki…
Zastosowań podłogi interaktywnej jest mnóstwo, w wielu różnych placówkach. Koszty zakupu i użytkowania sprzętu są o wiele niższe w porównaniu do standardowej reklamy, a przekaz zostaje utrwalony w pamięci konsumenta. Główną zaletą takich urządzeń jest zwiększenie zaangażowania odbiorców. Dodatkowo, zarówno podłogi interaktywne, jak i projektory, są łatwiejsze w montażu niż standardowe ekrany. Posiadają też możliwość emitowania obrazu na różnych podłożach.
– Podłoga interaktywna sprawdza się m.in. w placówkach finansowych, jak np. banki, gdzie coraz częściej powstają kąciki zabaw dla dzieci, aby rodzice mogli na spokojnie załatwić wszystkie sprawy. Urządzenie może być używane także w różnego rodzaju sklepach. Przykładowo marka Listerine na greckim rynku wykorzystała Magiczny Dywan do wypromowania nowego płynu do jamy ustnej. W tamtejszych drogeriach Rossmann można było zagrać w specjalnie zaprojektowaną grę, w której widoczny był zarówno nowy produkt, jak i nazwa marki Listerine. Działania promocyjne tego typu dają pretekst do interakcji z marką, a także wpływają na jej pozytywny odbiór przez konsumentów– podsumowuje Wojciech Muliński – Członek Zarządu Funtronic.
Aplikacja Funtronic stworzona dla Listerine
… oraz instytucje kultury
Z nieszablonowego użytkowania podłogi interaktywnej korzysta już kilka placówek o charakterze muzealnym czy edukacyjno-rozrywkowym, jak m.in.: Muzeum Kocham Bałtyk czy Eksperymentatorium w Łodzi. Jako atrakcję kącika zabaw, Magiczny Dywan wykorzystuje Muzeum Polin w Warszawie.
Urządzenie zagościło na dobre również w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Odwiedzający, oprócz zwiedzania malowniczego obiektu oraz stałych i czasowych wystaw, dzięki specjalnie zaprojektowanemu pakietowi aplikacji mogą przenieść się do dawnych czasów, a nawet wcielić w rolę archeologa. Urządzenie umożliwia ułożenie puzzli, zabawę w wykopaliska, odsłuchanie ciekawego wywiadu, a także odbycie wirtualnego spaceru, podczas którego można podziwiać architekturę budynków z lotu ptaka. Tak atrakcyjna forma przeniesienia się w dawne czasy przyciąga coraz większą liczbę odwiedzających.
Przykład wykorzystania nowych technologii do promocji marek pokazuje, jak wiele możliwości ma przed sobą jeszcze rynek reklamy. Obecnie dla wielu firm najważniejsze są działania, które zwiększą zaangażowanie klientów i tym samym utrwalą przekaz w ich pamięci. Korzystając zarówno z już dostępnych, jak i nowych narzędzi należy zawsze pamiętać, że wszelkie działania powinny być dopasowane do grupy docelowej.