Prawda czy fałsz? Młodzi ludzie nie oceniają wiarygodności materiałów znalezionych w Internecie

Redakcja PR - 22.11.2016
15

Uczniowie nie potrafią ocenić wiarygodności treści w Internecie

Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda na grupie 7 804 uczniów uczęszczających do szkoły średniej lub college’u wykazało, że młodzi ludzie często nie potrafią ocenić, czy dana informacja znaleziona w Internecie jest prawdziwa czy fałszywa. Nie sprawdzają źródeł informacji, a ich wiarygodność oceniają np. na podstawie dodanego zdjęcia bądź ilości szczegółów w tekście.

Pokolenie Z to ludzie, którzy od dziecka żyją w świecie Internetu i mediów społecznościowych. Jednak jak wykazało badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda, nie potrafią krytycznym okiem spojrzeć na znajdujące się w sieci informacje.

82% uczniów szkół średnich nie umiało np. odróżnić tekstu sponsorowanego od newsowej, redakcyjnej informacji. Wiarygodność postów w mediach społecznościowych często oceniali przez pryzmat dużej ilości szczegółów przedstawionych w tekście lub dołączenie dużego zdjęcia, a nie przez sprawdzenie źródła informacji.

The Wall Street Journal zwraca uwagę, że wzrasta jednak liczba szkół, które starają się uczyć właściwego korzystania z mediów i krytycznego podejścia do publikowanych treści. Sam Wineburg, profesor Uniwersytetu Stanforda i główny autor badania poinformował, że darmowy program stworzony przez Stanforda, który ma uczyć oceny wiarygodności źródeł, został już pobrany 3,5 miliona razy. Problem tkwi jednak w tym, że w wielu szkołach wciąż stawia się bardziej na nauczanie i rozwój podstawowych umiejętności jak np. matematyka, a znajomość takich zagadnień jak właściwe korzystanie z mediów schodzi na dalszy plan.

Yalda T. Uhls, psycholog w Children’s Digital Media Center przy Uniwersytecie Kalifornijskim, zwraca uwagę, że nastolatki są online przez ok. 7,5 godziny na dobę. W tym czasie robią wiele rzeczy jednocześnie: wysyłają SMSy, oglądają wideo, przeglądają media społecznościowe, a wykonywanie tych wszystkich czynności na raz utrudnia im koncentrację i zniechęca do dokładnego i krytycznego odbierania treści.

Eksperci sugerują, aby rodzice już od najmłodszych lat starali się uczyć swoje dzieci krytycznego myślenia i oceny wiarygodności źródeł, tak aby te nie wierzyły we wszystko to, co przeczytają w mediach społecznościowych czy na internetowych portalach. Jak to zrobić? Najlepiej przez zabawę. Można np. wspólnie z dziećmi „googlować” wiadomości dotyczące ich obszaru zainteresowań np. sportu czy ulubionych kreskówek. W przypadku starszych dzieci należy uświadamiać je, że warto sprawdzać informacje w kilku źródłach, a to, że Google pokazuje jakieś treści w wyszukiwarce na pierwszym miejscu, nie znaczy, że zawsze są one w 100% zgodne z prawdą.

Źródło: wsj.com

Comments

comments

15
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...