Narzędzia pracy dla copywritera

Redakcja PR - 30.11.2016
53

Narzędzia copywritera. Czego ja używam w pracy?

Jest kilka narzędzi, które przydadzą się copywriterowi niezależnie od tego, czy jego domeną są artykuły sponsorowane, czy może bardziej zajmuje się mediami społecznościowymi. I choć ułatwień na rynku jest dla piszących mnóstwo, to są pomoce, jakich używam od długiego czasu i bardzo sobie je chwalę. Oto narzędzia pracy dla copywritera, które znam i polecam.

Słownik synonimów

Brzmi banalnie, ale wcale tak nie jest. Często jest tak, że wymyślam nowe artykuły, posty, wpisy i mimo, że zasób słownictwa mam całkiem pokaźny, czasem po prostu brakuje tego jednego wyrażenia, które dopełni całość. Słownik synonimów nie zawsze pomaga, bo są takie terminy, które choćby nie wiem co, ale nie da się ich zastąpić. Nie ma ludzi niezastąpionych, ale w przypadku słów to zupełnie inna bajka… Przydaje się bardzo również ,,klasyczny” słownik, ponieważ czasami chce się użyć jakiegoś słowa, które przeczytaliśmy w bardzo mądrej książce, jednak nie zawsze to śliczne słówko pasuje do tego, co stworzyliśmy.

Trendy

Używam trendów Google, gdy tworzę zupełnie nowy temat, który jest ,,na topie”. Oczywiście czasem wystarczy wejść na pierwszy lepszy portal, by wiedzieć co się dzieje, nie po to jednak używa się trendów. Ludzie wpisują do wyszukiwarki pewne hasła, a nie całe długie zdania, czy bujnie skomponowane tytuły i choćby dlatego powinniśmy używać tych haseł. Oczywiście w planowaniu wpisów pod kątem wyszukiwarki pomagają już takie narzędzia jak planer słów kluczowych czy komplementarne do niego strony jak np. HyperSuggest. To jednak częściej przydaje się tym, którzy piszą dłuższe formy. Nie każdy copywriter tego potrzebuje, dlatego nie rozwijam szerzej tego wątku. 

Monitoring

Zastanawiałam się, czy umieścić ten punkt w CV, bo w mojej pracy były momenty, kiedy używałam narzędzi do monitoringu marek, którymi się zajmowałam. Innym razem jednak zupełnie tego nie wymagano ode mnie, bo zajmowały się tym osoby na innych stanowiskach. Wydaje mi się, że lepiej wiedzieć więcej niż mniej, więc pozwolę sobie napisać o tym krótko. Narzędzia takie jak np. Brand24 pozwalają na szybkie reagowanie i trzymanie ręki na pulsie, jeśli chodzi o naszych klientów. Moim zdaniem bardzo przydatne, zwłaszcza jeśli zajmujecie się mediami społecznościowymi, ale nie tylko. Kropka.

Plan

To oczywista oczywistość, jednak znam wielu copywriterów, dla których harmonogram nie znaczy to samo co dla mnie. Jeśli piszecie dużo i często, a dodatkowo planujecie mniejsze zadania np. wpisy na portale społecznościowe, do których potrzebujecie jeszcze grafik lub innych elementów, najlepiej posłużyć się jakimś planerem. Kilka miesięcy temu poznałam Trello – narzędzie do planowania pracy i zakochałam się od pierwszego użycia. Mamy system wirtualnych tablic, które w bardzo prosty sposób zapełniamy swoimi obowiązkami. To, co planujemy, co zrobiliśmy i nad czym pracujemy. Bardzo przydatne nie tylko, jeśli pracujecie sami, ale także w zespole.

Sprawdź się

Każdy copywriter jest przekonany o swojej wyjątkowości, ale nie ma osób nieomylnych. A jeśli są, to pewnie nie zostają copywriterami. W każdym razie należy przeprosić się nieco z podręcznikami i aplikacjami do sprawdzania poprawności tekstu, bo być może przydadzą się. Ja jestem absolwentką filologii polskiej i zdarza mi się zastanawiać nad tekstem, przecinkiem, formą. Nie polecę Wam żadnego narzędzia, bo korzystam głównie ze słowników i notatek ze studiów. Sprawdzanie poprawności jednak dotyczy wszystkich, niezależnie od długości tekstu, dlatego właśnie podwójnie ważna jest interpunkcja. Tutaj polecam również old school – po prostu dobre źródło słownikowe. Niezależnie od tego, jak ładna będzie treść, musi być ona PO POLSKU.

Oczywiście narzędzi na rynku jest mnóstwo. Ja zaproponowałam rozwiązania, z których korzystam najczęściej w pracy. Jeśli macie jakieś inne pomysły, śmiało dodawajcie je w komentarzach.

 

Comments

comments

53
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...