Motywacje i formy nauki języka angielskiego – badania Havas Media Group
Informacja Prasowa - 27.01.2020Motywacje i formy nauki języka angielskiego - badania Havas Media Group
Początek każdego roku to dla milionów Polaków okazja do wprowadzenia zmian w swoim życiu prywatnym i zawodowym. Wśród najpopularniejszych postanowień noworocznych, nie brakuje tych związanych z rozwojem osobistym, a szczególnie z nauką języka obcego – zwiększenie swoich kompetencji językowych to jedno z najczęściej wymienianych postanowień na nowy rok. Styczeń to zatem nie tylko żniwa dla siłowni i klubów fitness. Większym zainteresowaniem cieszą się także szkoły językowe. A jak wynika z najnowszego badania Havas Media Group potencjał jest ogromny. Ponad jedna czwarta dorosłych Polaków uczy się obecnie języka angielskiego, a prawie jedna trzecia zamierza lub chciałaby w przyszłości.
Jeżeli chodzi o motywacje do nauki angielskiego zdecydowanymi liderami są rozwój osobisty (aż 69%) i podwyższenie kompetencji zawodowych (prawie 37%). Jedna trzecia ankietowanych potrzebuje języka angielskiego w podróży. Na naukę języka z powodu rodziny mieszkającej zagranicą decyduje się około 11% społeczeństwa – tyle samo uczy się, bo planuje emigrację. Motywacje są jednak różne w poszczególnych grupach wiekowych. Prawie 25% młodych osób (23,6%) planuje dłuższy wyjazd zagraniczny, a 44,9% potrzebuje angielskiego w podróży. Jeżeli chodzi o osoby starsze (55+) to trzecią najpopularniejszą odpowiedzią jest chęć porozumienia się z rodziną mieszkającą za granicą (24,5%).
Trzecią najpopularniejszą motywacją do nauki języka angielskiego jest przełamanie bariery językowej. Umiejętność przeprowadzenia płynnej rozmowy z osobami z zagranicy wydaje się być kluczowa dla wielu uczących się. Ankietowani zapytani bowiem o to, na których kompetencjach im najbardziej zależy odpowiedzieli w zdecydowanej większości, że są to właśnie konwersacje (83,6%). Co ciekawe, potrzeba ta staje się coraz ważniejsza wśród starszej grupy respondentów – na rozwój kompetencji konwersacyjnych wskazało ponad 90% osób powyżej 55 roku życia.
Zaskakują badania dotyczące sposobu nauki języka angielskiego. Tradycyjne rozwiązania, takie jak szkoły i prywatne lekcje z lektorem to obecnie dosyć rzadkie rozwiązania. Dwie trzecie Polaków deklaruje samodzielną naukę angielskiego w domu, a 25% korzysta z platformy e-learningowej. Jedynie co piąta osoba ucząca się, wskazuje szkołę jako główny sposób nauki, a co dziesiąta z prywatnym nauczycielem.
Być może powodem dlaczego Polacy rezygnują z nauki w szkołach językowych są ceny kursów. Prawie połowa badanych wskazała bowiem koszt jako główny czynnik, na który zwracają uwagę decydując się na konkretną formę nauki (46,9%).
Ci, którzy chcieliby uczyć się angielskiego, a narzekają na mało elastyczne szkoły językowe, mogą skorzystać z licznie powstających rozwiązań online. Polacy polubili platformy e-learningowe głównie za to, że sami mogą wybrać gdzie i kiedy mogą uczyć się angielskiego. Prawie połowa osób korzystających z nich deklaruje, że pozwala im to zaoszczędzić czas. Część z ankietowanych przyznaje, że w ich okolicy nie ma dostępu do szkół językowych lub prywatnych lektorów – fakt ten jest dodatkową motywacją do wyboru rozwiązań internetowych.
Platformy online do nauki angielskiego, pomimo swojego potencjału wciąż nie są jednak rozwiązaniem masowym. Brak zaufania czy przekonania do skuteczności takiego sposobu nie wydaje się być dużym problemem – na takie bariery wskazało odpowiednio 8,5% i 15% tych, którzy odrzucili tę formę nauki. Przyczyną może być natomiast brak świadomości i nieznajomość ich oferty. Aż dwie trzecie wszystkich badanych wskazuje, że nie zna żadnej platformy e-learningowej, dzięki której można uczyć się języka angielskiego.
– Wraz z rosnącą digitalizacją społeczeństwa obserwujemy coraz większe zainteresowanie takimi rozwiązaniami, które pozwalają nam zaoszczędzić czas i są dla nas po prostu wygodniejsze. Trend ten jest zauważalny w wielu dziedzinach naszego życia – zamiast łapać taksówkę na ulicy wolimy wygodnie zamówić przejazd za pomocą kilku kliknięć na telefonie, zamiast przeglądać oferty różnych restauracji chętnie korzystamy z agregatów w postaci jednej aplikacji, a oglądając ulubiony serial nie mamy ochoty czekać na kolejny odcinek w telewizji, podczas gdy mamy dostępny cały sezon na platformie streamingowej. Ten sam trend, choć dopiero rosnący można zauważyć również w edukacji – rozwiązania, które pozwalają nam zaoszczędzić czas i odbyć lekcję kiedy tylko chcemy i bez wychodzenia z domu stają się coraz atrakcyjniejszą alternatywą– mówi Adam Biegalski, Senior Consultant w Havas Media Group.
Informacje o badaniu:Badanie Havas Media Group zostało przeprowadzone w listopadzie 2019 r. na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (po 18 roku życia).
Metodologia: CAWI (Omnibus)
Wielkość próby: n=1045