Migiem z GUS do Dworca Centralnego. Zielona fala już działa

Informacja Prasowa - 18.02.2021
255

Migiem z GUS do Dworca Centralnego. Zielona fala już działa

Migiem z GUS do Dworca Centralnego
Zielona fala już działa
Zielona fala dla tramwajów między Dworcem Centralnym a GUS już działa. Przyśpieszą tramwaje aż czterech linii!

Pasażerowie oszczędzą nawet dwie minuty. Zielona fala działa na 1,5 km trasy na Alei Niepodległości. Tramwaje przejadą szybciej przez pięć skrzyżowań – przy Koszykowej, Nowowiejskiej, Trasie Łazienkowskiej, Nowogrodzkiej i przy Rondzie Czterdziestolatka.

Jak to działa?

Skrócenie czasów przejazdu tramwajów to zasługa nowoczesnych programów sygnalizacji świetlnej. Pracownicy Tramwajów Warszawskich projektują je sami albo współpracują z miejskimi drogowcami. Na odcinku GUS – Dworzec Centralny sygnalizacje zostały ze sobą skoordynowane. Tramwaj podjeżdżając do kolejnych skrzyżowań od razu może jechać dalej i nie musi czekać pod sygnalizatorem. Pracę systemu wspomagają czujniki w torowisku i dane z systemu nawigacji satelitarnej GPS. Lokalizacja tramwaju jest aktualizowana na bieżąco i pozwala precyzyjnie przewidzieć, kiedy wagon do kolejnego skrzyżowania. Dzięki połączeniu kilku sposobów wykrywania tramwajów i nadawania im priorytetu czas przejazdu na odcinku o długości 1,5 km skraca się nawet o 2 minuty. Szybciej jadą cztery linie – 10, 17, 33, 41.

Zielona fala dla tramwaju w całym mieście

W Warszawie jest coraz więcej skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów. Wprowadziliśmy to rozwiązanie już na 156 z ponad 255 takich miejsc. System priorytetów obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami  i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.

Jak działa zielona fala na rondzie Radosława? Obejrzyj film!
GPS i przetwarzanie danych w chmurze

Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują , przy budowie priorytetów dla tramwajów ograniczają rozwiązania oparte na kablach czy dodatkowych urządzeniach na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS i przetwarzania danych w chmurze. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Są to konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu. Teraz prace instalacyjne ograniczone są wyłącznie do samego skrzyżowania.

Więcej szybszych linii tramwajowych

Trasa GUS – Dworzec Centralny to nie jedyna trasa, na której pasażerowie oszczędzą kolejne minuty.  Priorytety dla tramwajów są wdrażane sukcesywnie od 2014, czego efekty widać w całym mieście. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minu­ty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska naturalnego.       
Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Od początku zmian udało się nam odzyskać aż 29 tramwa­jów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracow­ników, o których teraz nie jest łatwo, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że gdy włączyliśmy priorytet na ul. Marymonckiej, to zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł.

Comments

comments

255
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...