GPS i przetwarzanie danych w chmurze
Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują , przy budowie priorytetów dla tramwajów ograniczają rozwiązania oparte na kablach czy dodatkowych urządzeniach na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS i przetwarzania danych w chmurze. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Są to konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu. Teraz prace instalacyjne ograniczone są wyłącznie do samego skrzyżowania.
Więcej szybszych linii tramwajowych
Trasa GUS – Dworzec Centralny to nie jedyna trasa, na której pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów są wdrażane sukcesywnie od 2014, czego efekty widać w całym mieście. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.
Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska naturalnego.
Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Od początku zmian udało się nam odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracowników, o których teraz nie jest łatwo, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że gdy włączyliśmy priorytet na ul. Marymonckiej, to zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł. |