Marka i influencer – idealna para?

Informacja Prasowa - 04.11.2019
87

Marka i influencer – idealna para?

Marka i influencer – idealna para?

Zawsze pamiętaj o…

Decydując się na działania z internetowymi twórcami w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na dwie kwestie – ich autentyczność i umiejętność zaangażowania. Warto pamiętać, że branża cały czas ewoluuje – pojawia się coraz więcej influencerów i kampanii z ich udziałem. W 2017 roku rynek ten miał wartość 3 mld dolarów w 2017 roku i 4,6 w 2018 roku. Szacuje się, że w tym toku osiągnie on poziom 6,5 mld dolarów – wynika z badania Influencer Marketing Hub 2019 Study.
Po podjęciu decyzji o współpracy z danym twórcą przychodzi czas na jej uregulowanie – najlepiej jak najbardziej szczegółowe. Świat influencerów jest dynamiczny, trzeba działać szybko – tu nie istnieje słowo „zaraz”. Dlatego wybrany przez markę twórca – przez ciągły pęd – może nie wywiązać się z zawartej umowy. W związku z tym należy pamiętać, aby zawrzeć umowę koniecznie w formie pisemnej. Jest to najlepszy sposób zabezpieczenia interesów firmy oraz ochrony swojej marki. Może to być np. umowa o współpracy czy umowa barteru, zawsze jednak powinna regulować kwestię tego, w jaki sposób influencer powinien reklamować dany produkt i markę.

Warto w szczegółowy sposób określić, jakie zachowania są w tym zakresie dozwolone, a jakie nie, aby internetowy twórca wiedział, co należy do jego obowiązków w ramach realizacji umowy, a także aby nie narazić marki na ryzyko naruszenia wizerunku czy poniesienie szkód. W umowie można wskazać np. jakie media społecznościowe mogą być wykorzystywane do promocji marki oraz czy produkt ma być promowany za pomocą zdjęć, filmów, wpisów na blogu itp.

Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group)

Warto uregulować w umowie także to, że influencer promując markę nie może naruszać praw osób trzecich, np. wykorzystywać cudzych znaków towarowych bez posiadania odpowiednich zgód.

Umowa vs autentyczność

Co jeszcze należy zawrzeć w umowie, żeby móc spać spokojnie? Zdecydowanie powinna znaleźć się w niej również udzielana influencerowi licencja na używanie znaku towarowego. Bardzo ważne jest określenie zakresu, w jaki sposób może on być wykorzystywany przez influencera. Jednak – co istotne – nie warto narzucać sztywnego scenariusza działań. Marce powinno zależeć na tym, aby przyciągnąć potencjalnych klientów dzięki sile oddziaływania i autentyczności influencera.
Autentyczność to „must have”, to jeden z najsilniejszych trendów ostatnich lat. W miarę wchodzenia na rynek konsumenta coraz młodszych pokoleń, wiarygodność staje się coraz bardziej wymaganym elementem wizerunku marek. Jak wskazują badania Criteo Shopper Story, autentyczność to jedna z pięciu kluczowych wartości biorących udział w podejmowaniu decyzji zakupowych. W połączeniu z rozwojem technologii stało się to przyczynkiem do eksplozji popularności najpierw blogerów, a zaraz potem vlogerów i wreszcie – influencerów.

Joanna Gajewska, Managing Director, Animise (AdWise Group)

Warto również jasno uregulować zakaz konkurencji. Wybrana przez firmę osoba nie powinna jednocześnie współpracować reklamowo z inną, pokrewną marką. Konieczne jest doprecyzowanie, czy w czasie trwania umowy influencer może promować inne produkty o zbliżonych właściwościach. Na koniec należy określić, czy influencer otrzyma z tytułu promowania marki/produktu wynagrodzenie.

Wpadki się zdarzają

Współpraca z influencerem niewątpliwie pomaga w promocji, jednak nie zawsze wszystko układa się zgodnie z planem. Internetowy twórca to tylko człowiek, który również popełnia błędy lub dopuszcza się działań, które nie zawsze są zgodne z poglądami danej marki. Przykładów takich sytuacji mamy wiele. Ostatnio dość głośno było o instagramerce, która zniszczyła powojenną rzeźbę aniołka w Parku Dolinki Szwajcarskiej w Warszawie. W tym przypadku marka, która podjęła współpracę reklamową z influencerką usunęła wszystkie reklamy z jej udziałem oraz zerwała z nią kontrakt. Bycie influencerem i głoszenie kontrowersyjnych tez może w jednej chwili zakończyć karierę i przekreślić kontakty reklamowe. Tak było w przypadku znanego kolarza, który już nie może się pochwalić udaną współpracą promocyjną.
Choć o influencer marketingu mówi się zazwyczaj w kontekście udanej współpracy, to od czasu do czasu w relacji między twórcą a firmą może coś zazgrzytać. Wtedy przydaje się odpowiednio skonstruowana umowa.

Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group)

W umowie warto określić sytuacje, w jakich marka może zerwać współpracę z internetowym twórcą oraz na jakich zasadach może się to odbyć. Jakie są opcje? Umowa może zostać wypowiedziana w trybie natychmiastowym, gdy znana osoba dopuszcza się istotnych naruszeń zawartej umowy, jak np. działania na szkodę marki. Zastosowanie takiego trybu pozwala bardzo szybko zakończyć współpracę z influencerem. Można także zastosować dłuższy tryb wypowiedzenia np. miesięczny. Zwyczajowo jest on dodawany do umów zawieranych na czas nieokreślony, mających postać m.in. umów ramowych. Niebezpieczeństwo zastosowania tego rodzaju wypowiedzenia wiąże się z możliwością zerwania umowy przez każdą ze stron w dowolnym czasie, czyli w praktyce nawet przed ukończeniem projektu. Dlatego warto do umowy dodać także zapis stanowiący, że w przypadku wygaśnięcia umowy w trakcie trwania projektu wynagrodzenie influencera zostanie wypłacone proporcjonalnie – tylko za to, co zostało wykonane do chwili upływu wypowiedzenia.

Comments

comments

87
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...