Mariusz Szczygieł zwycięzcą Nagrody Nike 2019 oraz Nike Czytelników

Informacja Prasowa - 07.10.2019
51

Mariusz Szczygieł zwycięzcą Nagrody Nike 2019 oraz Nike Czytelników

Laureatem tegorocznej, 23. edycji Nagrody Literackiej Nike został Mariusz Szczygieł – jego zbiór reportaży „Nie ma” jury uznało za najlepszą książkę minionego roku. Wręczenie statuetki Nike odbyło się w niedzielę, 6 października br. w Warszawie. Wcześniej Mariusz Szczygieł otrzymał Nagrodę Nike Czytelników, przyznawaną w plebiscycie „Gazety Wyborczej”.

Jury Nagrody Nike doceniło w tym roku książkę „Nie ma” wydawnictwa Dowody na Istnienie.

– Książka Szczygła jest hybrydą, chimerą, często pozostaje na antypodach spójnej opowieści. Bo nie ma też nici łączącej, gwoździa egzystencji. Archiwum istnienia pozostanie rozsypane, fragmentaryczne i częściowe, ale pisarz wykonuje swoją pracę. Musimy troszczyć się o to, dla czego ciągle brakuje nam słów i robić miejsce dla tych, których już nie ma. Inni może też kiedyś zrobią to dla nas i za nas. Wielka literatura robi to od zawsze i Mariusz Szczygieł dołączył do jej twórców – mówił w laudacji na cześć laureata Marek Zaleski, przewodniczący jury Nagrody Literackiej Nike.

Więcej o wydaniu – na Wyborcza.pl.

 

O tym, kto zostanie laureatem Nagrody Nike 2019, zadecydowało jury w dniu jej wręczenia – w niedzielę, 6 października br. Jurorami tegorocznej edycji konkursu byli: Teresa Bogucka, Agata Dowgird, Maryla Hopfinger, Dariusz Kosiński, Anna Nasiłowska, Antoni Pawlak, Paweł Próchniak, Joanna Szczęsna i Marek Zaleski (przewodniczący).

Zwycięzca nagrody otrzymał 100 tys. zł i statuetkę projektu Gustawa Zemły.

 

Pozostałymi książkami-finalistkami 23. edycji Nagrody Nike były: „Ota Pavel. Pod powierzchnią” Aleksandra Kaczorowskiego (Czarne, Wołowiec; biografia), „Prymityw. Epopeja narodowa” Marcina Kołodziejczyka (Wielka Litera, Warszawa; powieść), „Błoto słodsze niż miód” Małgorzaty Rejmer (Czarne, Warszawa; reportaż), „Krótka wymiana ognia” Zyty Rudzkiej (WAB, Warszawa; powieść), „Turysta polski w ZSRR” Juliusza Strachoty (korporacja ha!art., Kraków; powieść), oraz „Królestwo” Szczepana Twardocha (Wydawnictwo Literackie, Kraków; powieść).

 

Swoją nagrodę przyznali też czytelnicy „Gazety Wyborczej”, którzy wybierali ulubione lektury spośród siedmiu książek nominowanych do Nike 2019 na stronie Wyborcza.pl/plebiscytnike. W plebiscycie dziennika najwięcej głosów otrzymał reportaż „Nie ma” Mariusza Szczygła, zdobywając Nagrodę Nike Czytelników. „Gazeta Wyborcza” poinformowała o tym werdykcie na swoich łamach i na Wyborcza.pl w sobotę, 5 października br.

Jednocześnie z głosowaniem czytelników trwał też konkurs na najlepszą recenzję książki-finalistki Nike – zwycięski tekst ukaże się w „Gazecie Wyborczej” w poniedziałek, 7 października br. Laureatka konkursu – pani Katarzyna Meysztowicz z Warszawy za recenzję książki „Krótka wymiana ognia” wygrała voucher na wycieczkę o wartości 5 tys. zł.

 

Uroczysta gala Nike 2019, odbywająca się w niedzielę, 6 października br. w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, była transmitowana na żywo na antenie TVN24, a także w internecie – w serwisie Wyborcza.pl. Dodatkowo relację z wydarzenia można było znaleźć na profilu „Gazety Wyborczej” na Facebooku oraz na profilu dziennika na Instagramie.

Na łamach „Gazety Wyborczej” i w serwisie Wyborcza.pl dostępne są artykuły dziennikarzy działu Kultura dziennika na temat tegorocznej edycji konkursu i jej finału.

 

Nagroda Literacka Nike przyznawana jest corocznie w październiku za najlepszą książkę poprzedniego roku. Jej celem jest promocja polskiej literatury. W konkursie mogą startować wszystkie gatunki literackie. Nagrody nie można podzielić ani nie przyznać.

Organizatorami konkursu są Fundacja Nagrody Literackiej „NIKE” i „Gazeta Wyborcza”, fundatorem Fundacja Agory.

 

Laureatem Nagrody Nike w 2018 r. został Marcin Wicha za książkę „Rzeczy których nie wyrzuciłem”.

 

Więcej informacji: Nike.org.pl

Nagroda Literacka Nike na Facebooku

 

Comments

comments

51
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...