LOT chce kupić niemiecką linię lotniczą Condor

Informacja Prasowa - 17.01.2020
242

LOT chce kupić niemiecką linię lotniczą Condor

Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły ofertę zakupu czarterowego przewoźnika Condor, należącego do upadłej grupy turystycznej Thomas Cook. Nie są jednak jedynym zainteresowanym transakcją. – Rywalizacja o linie Condor będzie bardzo ciekawym procesem – komentuje ekspert transportowy, Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR. Informacja o tym, że LOT jest zainteresowany liniami Condor pojawiła się w czwartek w niemieckich mediach.

Linie lotnicze Thomas Cook we wrześniu ubiegłego roku ogłosiły przejście w stan likwidacji. Przewoźnik obsługiwał flotę 103 samolotów, operujących do wielu miejsc wakacyjnych. W Niemczech działał natomiast pod marką Condor. Sama linia Condor obsługuje blisko 7 mln klientów rocznie i kursuje do 80 miejsc na świecie.

To właśnie upadek grupy Thomas Cook zapoczątkował kryzys Condora. Z początku przewoźnik szukał pomocy finansowej z Berlina, aby utrzymać swoją działalność i otrzymał od rządu 380 mln euro pożyczkipomostowej. Zakupem przewoźnika zainteresowana była Lufthansa, ale także grupa inwestycyjna Indigo Partners, International Airlines Group (IAG), zarządzająca między innymi liniami British Airways i Iberia oraz Ryanair Holdings.

Teraz dowiadujemy się, że wśród zainteresowanych przejęciem linii jest także PLL LOT. – Prawo niemieckie pozwala, by z masy upadłościowej biura Thomas Cook wyjąć na sprzedaż zdrowe aktywo jakim są linie Condor. Linia przynosi zyski, dotychczas – nie licząc ostatniej pożyczki na wsparcie po upadku T. Cooka – nie miała długów. Rzecz jasna będzie wymagała inwestowania we flotę, ale nie musi to być proces nagły, tylko ewolucyjny – komentuje ekspert transportowy i prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski.

Oprócz LOT-u, zarządcy Condora podobno prowadzą rozmowy z dwiema innymi grupami oferentów. Jednym z nich jest amerykański inwestor finansowy Apollo we współpracy z niemieckimi touroperatorami i współinwestorem. Tłem jest międzynarodowe prawo lotnicze. Zgodnie z tym Condor może obsługiwać trasy dalekodystansowe, takie jak lukratywne trasy na Karaiby, tylko jeśli większość z nich znajduje się w rękach europejskich.

Jak dodaje, najcenniejsze jednak są sloty Condora na najbardziej zatłoczonych lotniskach, na których otwarcie nowej trasy często „graniczy z cudem”. – Warto w tym miejscu dodać, że połowa miejsc w samolotach przewoźnika jest dostępna w normalnej sprzedaży. To czyni firmę łakomym kąskiem, więc oferta złożona przez LOT jest z pewnością ambitna – ocenia Furgalski.

Zdaniem eksperta, Condor jest w zasięgu finansowym narodowego przewoźnika. Zaznacza, że atrakcyjnych i sensownych podmiotów do przejęcia nie ma zbyt wiele. – PLL LOT wchodzi na podwórko Lufthansy, która już chyba raczej nie ma możliwości dokonywania przejęć na rynku niemieckim ze względu na zbyt duży w nim udział, choć w portfolio niewątpliwie mocne usadowienie się na rynku czarterowym byłoby dla niej korzystne. To wszystko sprawia, że rywalizacja o linie Condor będzie bardzo ciekawym procesem – podsumowuje Adrian Furgalski.

Comments

comments

242
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...