Leszek Kraskowski kontra Ministerstwo. Komentarze branży PR

Redakcja PR - 16.09.2016
281

Czy PR-owiec może upublicznić konflikt z pracodawcą?

We wtorek pisaliśmy o sprawie Leszka Kraskowskiego – byłego dziennikarza śledczego, a obecnie właściciela agencji Keja PR. Kraskowski publicznie wezwał ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka do złożenia dymisji, a  jednocześnie świadczy ministerstwu usługi z zakresu public relations. Sprawa poruszyła środowisko PR-owców i dziennikarzy. 

Zobacz: Leszek Kraskowski kontra Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. 

Konflikt Leszka Kraskowskiego z ministerstwem wynika z upublicznienia przez właściciela agencji PR treści SMS-a do ministra Andrzeja Adamczyka, gdzie wzywa do do złożenia dymisji. PR-owiec ujawnił też kulisy swojej pracy w ministerstwie – zwłaszcza liczne sytuacje sporne z rzeczniczką resortu Elżbietą Kisil.

Po stronie Leszka Kraskowskiego, który w przeszłości był dziennikarzem śledczym, stanęli przedstawiciele środowiska dziennikarskiego. Uważają, że w interesie społecznym leży nagłaśnianie nieprawidłowości w sprawach, w których stroną jest instytucja publiczna, jaką jest resort infrastruktury i budownictwa.

Przedstawiciele branży PR krytykują zaś Kraskowskiego za upublicznianie konfliktu, który nie mieście się według nich w standardach etycznych współpracy z klientem. Dla naszego portalu sprawę komentują: Norbert Ofmański, Prezes On Board PR Ecco Network i były prezes Związku Firm Public Relations oraz dr Maria Buszman – prezes Buszman Sp. z o.o. Komunikacja Doradztwo Badania Strategie, wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i Eliza Misiecka, prezes Genesis PR.

2014_norbert_ofmanski_bw

Norbert Ofmański

Nie chciałbym komentować tej konkretnej sytuacji, bo nie znam szczegółów. Natomiast przyjmując założenia profesjonalnych standardów etycznych, publiczne krytykowanie klientów czy ujawnianie informacji pozyskanych w drodze współpracy nie mieści się w tych standardach. Tym samym, tego rodzaju praktyki nie powinny być traktowane jako profesjonalne doradztwo PR. Relacja agencja – klient zobowiązuje, nie oceniamy klienta, bo mu doradzamy. Fakt współpracy wciąż trwa, a profesjonalne podejście pokazuje, że zachowania fair obowiązują nadal, często po zakończeniu projektu. Źle się stało, że cała sytuacja ujrzała światło dzienne, bo negatywnie wpływa na wizerunek całej branży PR.

maria buszman

dr Maria Buszman

Usługi PR można porównać do tych świadczonych przez kancelarię prawniczą. Podejmując decyzję o współpracy z klientem agencja PR powinna przeanalizować sytuację, zdecydować czy jest w stanie dla kogoś pracować. Podjąć się współpracy oznacza – pracować na rzecz klienta, bezwzględnie stać po jego stronie. Krytyczne, konstruktywne uwagi wraz z propozycjami rozwiązań, wyraża się tylko wewnętrznie, bo przecież m.in. za to nam płacą. A to, co myślimy prywatnie możemy sobie schować głęboko do… kieszeni i nigdy nie wyciągać, także po zakończeniu współpracy. Zresztą te sprawy regulują, dość szczegółowo, oba kodeksy etyki zawodowej branży PR (PSPR i ZFPR). 

Eliza-1

Eliza Miciecka

Lojalność wobec Klienta jest ważnym elementem zawodu PRowca. Nie oznacza ona ślepego wykonywania poleceń, ale działania na korzyść i w interesie Klienta, zgodnie z prawem i etyką. Dlatego niezależnie od sytuacji agencję obowiązuje poufność spraw Klienta i nie ma ona uprawnień by jakiekolwiek kwestie ujawniać, czy wręcz używać we własnym interesie. Działanie niezgodne z tą zasadą jest nieetyczne i po prostu nieładne.

Comments

comments

281
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...