Za nami XVII edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations
Za nami siedemnasta edycja największego spotkania ekspertów branży public relations w Polsce. W Rzeszowie zakończył się Kongres Profesjonalistów Public Relations.
Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była komunikacja kryzysowa. Uczestnicy spotkania wysłuchali łącznie kilkunastu prelekcji, które w różnoraki sposób ujmowały temat kryzysu. Nie zabrakło stuiów przypadków, ciekawych przemyśleń i co najważniejsze – cennego, branżowego know-how. Kongres stał się także doskonałą okazją dla uczestników i prelegentów do wymiany doświadczeń i własnych refleksji w kwestii tego, czym jest sytuacja kryzysowa i jak należy do niej podchodzić.
Siedemnastą edycję kongresu otworzył Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communication, subiektywnym rankingiem trendów PR ubiegłego roku. W czołówce znalazły się: PRowa moc populizmów (w nawiązaniu m.in do Brexitu i wyborów w USA) i „realne flashmoby” (na polskich przykładach: protestów pod Sejmem z 16 grudnia i Czarnego Protestu); pierwsze miejsce zajął zaś początek walki z zalewem wiadomości fake newsów.
Tematem wystąpienia Sebastiana Bykowksiego pt. #KryzysyZjadamyNaŚniadanie była zmieniająca się konsumpcja mediów i jej wpływ na przebieg sytuacji kryzysowych. Prezes PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wydzielił także kilka typów użytkowników sieci, którzy najbardziej mogą przyczynić się do eskalacji kryzysu w social mediach. Omówił również przyczyny i fazy kryzysu w social mediach.
Przedstawicielki firmy SKANSKA – Dominika Lenkowska-Piechocka i Iwona Walczak – zaprezentowały 5 złotych zasad zarządzania kryzysowego.
Nie zabrakło także głosu przedstawiciela mediów – gościem kongresu była Małgorzata Wiśniewska, wieloletnia reporterka „Panoramy”, obecnie w redakcji „Wiadomości”. Dziennikarka podzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie sytuacji kryzysowych i podkreślała, jak ważne w tym czasie jest zaufanie dziennikarza do specjalisty PR firmy.
W czasie Kongresu mówiono także o sytuacjach kryzysowych w sektorze publicznym. Na przykładzie kariery Bartłomieja Misiewicza kryzys w spółce skarbu Państwa omówił Adam Burak, były Dyrektor Marketingu i Komunikacji LOTOS SA. Z kolei Anna Malinowska, rzeczniczka Lasów Państwowych, mówiła o sposobie komunikacji tej firmy w przestrzeni publicznej oraz jak Lasy Państwowe radzą sobie z kryzysami.
Kongres obfitował także w interesujące case studies. Martyna Węgrzyn z DANONE wyczerpująco opowiedziała o potężnym kryzysie marki Żywiec Zdrój, kiedy to po wypiciu płynu z butelki po tej wodzie mężczyzna trafił do szpitala z silnym zatruciem. Z kolei Magdalena Szulc, rzecznika Ubera opowiedziała o prowadzeniu komunikacji dla marki permanentnie narażonej na kryzys. O kryzysach w mediach na przykładzie Policji opowiadał były Rzecznik Komendy Głównej Policji inspektor Krzysztof Hajdas, a o kryzysie podczas targów w EXPO Kraków, Grażyna Grabowska, Prezes Zarządu spółki Targi w Krakowie i Sebastian Chachołek, CEO Grupy PRC. O kryzysach w komunikacji wewnętrznej opowiadał Igor Żytka z Provident Polska.
Dzień pierwszy Kongresu zakończył Robert Korzeniowski. Wielokrotny medalista igrzysk olimpijskich mówił o trudniej drodze budowy kontaktów z mediami sportowca wyczynowego.
Dzień drugi Kongresu podzielony był na kilka bloków. W pierwszym uczestnicy wysłuchali kilku prelekcji. Dr Karolina Brylska z Laboratorium Badań Medioznawczych przy Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowała wyniki obszernych badań nt. relacjonowania konfliktu na Ukrainie przez polskie media. Z kolei Łukasz Majewski (VML Poland) i Magdalena Grochala (Symetria PR) zaprezentowali uczestnikom Kongresu wyniki badania przeprowadzonego wśród dziennikarzy na temat tego, czego oczekują od PRowców w czasie kryzysu. Zapis tej prelekcji na naszym Facebooku.
Szymon Sikorski, prezes agencji Publicon, opowiedział o specyfice kryzysów w społecznościach lokalnych. Mówił m.in o zjawisku hacktywizmu, czyli działaniach aktywistów w social mediach, które często są zapalnikami sytuacji kryzysowych dla firm działających na poziomie lokalnym – deweloperów, miejscowych zakładów produkcji itp.
Część prelekcyjną kongresu zamknął Konrad Ciesiołkiewicz z Orange Polska. Następnie uczestnicy spotkania wysłuchali debaty oksfordzkiej pt. „Badanie wpływu – szansa czy wyzwanie?”. Udział wzięli: Tomasz Fill, dyrektor Departamentu Komunikacji w Ministerstwie Rozwoju; Jan Herbst, Dyrektor ds. badań Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”; Konrad Ciesiołkiewicz, Dyrektor komunikacji korporacyjnej i CSR, Orange Polska; Krzysztof Mazur, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP; Małgorzata Greszta, Partner Zarządzający w CSR Consulting; Katarzyna Balashov, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej IKEA Retail Sp. z o.o. Debatę głosami uczestników wygrała strona reprezentująca stanowisko zwolenników badań wpływu.
Równolegle z prelekcjami, w czasie drugiego dnia kongresu trwał panel naukowy „Kryzys i media”. Akademickie ujęcie sytuacji kryzysowych prezentowało kilkunastu naukowców z najważniejszych ośrodków uniwersyteckich w Polsce.
Popołudniu uczestnicy kongresu brali udział w warsztatach praktycznych. Były podzielone na trzy bloki. Warsztat numer 1 – symulacje sytuacji kryzysowych – poprowadził Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications.
Warsztat 2 – Wpływ badania wpływu. Dane w służbie reputacji – prowadzony był przez ekspertów z Orange Polska i Pracowni Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA
Warsztat 3 poprowadzili Marcin Szczupak, Roman Jamiołkowski, PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Kryzys – wizerunek w ogniu. Co zrobić, gdy pali się codziennie.
Jak co roku, Kongres Profesjonalistów Public Relations stał się polem do dyskusji i wymiany doświadczeń szerokiego grona specjalistów ds. komunikacji. To były dwa dni wypełnione merytoryczną, najwyższej jakości wiedzą. Organizatorzy, na czele z dr hab. Dariuszem Tworzydłą, już zapowiedzieli następną edycję kongresu – kwiecień 2018. Do zobaczenia zatem za rok!
Portal publicrelations.pl objął Kongres Profesjonalistów Public Relations patronatem medialnym.
Organizatorami Kongresu Profesjonalistów Public Relations są Newsline sp. z o.o. oraz Ideo sp. z o.o.Głównym sponsorem Kongresu jest PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Partnerem merytorycznym Kongresu jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami Głównymi są: Alert Media Communications, Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Urząd Miasta Rzeszów oraz Związek Firm Public Relations. Pozostałymi partnerami wydarzenia są: Orange Polska, Exacto sp. z o.o., Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej, IAA Polska, Mestengo sp. z o.o., Wirtualne Biuro Prasowe Newslink, Publicon Public Relations, Sare SA, Sepja digital, ABAKUS Konsulting, TOP SA, VEGACOM SA, CanZan, COMMIT Polska Sp. z o.o., CAR-RENTAL.PL, PRawdziwy PR, Filmowy.org, Apartamenty Bystra Woda, Drukarnia TPM sp. j., Bielenda Kosmetyki Naturalne, Media Mag, Bałtowski Kompleks Turystyczny, Terma Bania, Cermag, NATURATIV, Mydło Stacja, Chochołowskie Termy oraz Witalnie.com.pl.