Kongres Profesjonalistów Public Relations – podsumowanie

Redakcja PR - 24.04.2017
241

Za nami XVII edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations

Za nami siedemnasta edycja największego spotkania ekspertów branży public relations w Polsce. W Rzeszowie zakończył się Kongres Profesjonalistów Public Relations. 

Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była komunikacja kryzysowa. Uczestnicy spotkania wysłuchali łącznie kilkunastu prelekcji, które w różnoraki sposób ujmowały temat kryzysu. Nie zabrakło stuiów przypadków, ciekawych przemyśleń i co najważniejsze – cennego, branżowego know-how. Kongres stał się także doskonałą okazją dla uczestników i prelegentów do wymiany doświadczeń i własnych refleksji w kwestii tego, czym jest sytuacja kryzysowa i jak należy do niej podchodzić.

Siedemnastą edycję kongresu otworzył Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communication, subiektywnym rankingiem trendów PR ubiegłego roku. W czołówce znalazły się: PRowa moc populizmów (w nawiązaniu m.in do Brexitu i wyborów w USA) i „realne flashmoby” (na polskich przykładach: protestów pod Sejmem z 16 grudnia i Czarnego Protestu); pierwsze miejsce zajął zaś początek walki z zalewem wiadomości fake newsów.

Tematem wystąpienia Sebastiana Bykowksiego pt. #KryzysyZjadamyNaŚniadanie była zmieniająca się konsumpcja mediów i jej wpływ na przebieg sytuacji kryzysowych. Prezes PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wydzielił także kilka typów użytkowników sieci, którzy najbardziej mogą przyczynić się do eskalacji kryzysu w social mediach. Omówił również przyczyny i fazy kryzysu w social mediach.

Przedstawicielki firmy SKANSKA – Dominika Lenkowska-Piechocka i Iwona Walczak – zaprezentowały  5 złotych zasad zarządzania kryzysowego.

Nie zabrakło także głosu przedstawiciela mediów – gościem kongresu była Małgorzata Wiśniewska, wieloletnia reporterka „Panoramy”, obecnie w redakcji „Wiadomości”. Dziennikarka podzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie sytuacji kryzysowych i podkreślała, jak ważne w tym czasie jest zaufanie dziennikarza do specjalisty PR firmy.

W czasie Kongresu mówiono także o sytuacjach kryzysowych w sektorze publicznym. Na przykładzie kariery Bartłomieja Misiewicza kryzys w spółce skarbu Państwa omówił Adam Burak, były Dyrektor Marketingu i Komunikacji LOTOS SA. Z kolei Anna Malinowska, rzeczniczka Lasów Państwowych, mówiła o sposobie komunikacji tej firmy w przestrzeni publicznej oraz jak Lasy Państwowe radzą sobie z kryzysami.

Kongres obfitował także w interesujące case studies. Martyna Węgrzyn z DANONE wyczerpująco opowiedziała o potężnym kryzysie marki Żywiec Zdrój, kiedy to po wypiciu płynu z butelki po tej wodzie mężczyzna trafił do szpitala z silnym zatruciem. Z kolei Magdalena Szulc, rzecznika Ubera opowiedziała o prowadzeniu komunikacji dla marki permanentnie narażonej na kryzys. O kryzysach w mediach na przykładzie Policji opowiadał były Rzecznik Komendy Głównej Policji inspektor Krzysztof Hajdas, a o kryzysie podczas targów w EXPO Kraków, Grażyna Grabowska, Prezes Zarządu spółki Targi w Krakowie i Sebastian Chachołek, CEO Grupy PRC. O kryzysach w komunikacji wewnętrznej opowiadał Igor Żytka z Provident Polska. 

Dzień pierwszy Kongresu zakończył Robert Korzeniowski. Wielokrotny medalista igrzysk olimpijskich mówił o trudniej drodze budowy kontaktów z mediami sportowca wyczynowego.

Dzień drugi Kongresu podzielony był na kilka bloków. W pierwszym uczestnicy wysłuchali kilku prelekcji. Dr Karolina Brylska z Laboratorium Badań Medioznawczych przy Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowała wyniki obszernych badań nt. relacjonowania konfliktu na Ukrainie przez polskie media. Z kolei Łukasz Majewski (VML Poland) i Magdalena Grochala (Symetria PR) zaprezentowali uczestnikom Kongresu wyniki badania przeprowadzonego wśród dziennikarzy na temat tego, czego oczekują od PRowców w czasie kryzysu. Zapis tej prelekcji na naszym Facebooku.

Szymon Sikorski, prezes agencji Publicon, opowiedział o specyfice kryzysów w społecznościach lokalnych. Mówił m.in o zjawisku hacktywizmu, czyli działaniach aktywistów w social mediach, które często są zapalnikami sytuacji kryzysowych dla firm działających na poziomie lokalnym – deweloperów, miejscowych zakładów produkcji itp.

Część prelekcyjną kongresu zamknął Konrad Ciesiołkiewicz z Orange Polska. Następnie uczestnicy spotkania wysłuchali debaty oksfordzkiej pt. „Badanie wpływu – szansa czy wyzwanie?”. Udział wzięli: Tomasz Fill, dyrektor Departamentu Komunikacji w Ministerstwie Rozwoju; Jan Herbst, Dyrektor ds. badań Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”; Konrad Ciesiołkiewicz, Dyrektor komunikacji korporacyjnej i CSR, Orange Polska; Krzysztof Mazur, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP; Małgorzata Greszta, Partner Zarządzający w CSR Consulting; Katarzyna Balashov, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej IKEA Retail Sp. z o.o. Debatę głosami uczestników wygrała strona reprezentująca stanowisko zwolenników badań wpływu.

Równolegle z prelekcjami, w czasie drugiego dnia kongresu trwał panel naukowy „Kryzys i media”. Akademickie ujęcie sytuacji kryzysowych prezentowało kilkunastu naukowców z najważniejszych ośrodków uniwersyteckich w Polsce.

Popołudniu uczestnicy kongresu brali udział w warsztatach praktycznych. Były podzielone na trzy bloki. Warsztat numer 1  – symulacje sytuacji kryzysowych – poprowadził Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications.

Warsztat 2 – Wpływ badania wpływu. Dane w służbie reputacji –  prowadzony był przez ekspertów z Orange Polska i Pracowni Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA

Warsztat 3 poprowadzili Marcin Szczupak, Roman Jamiołkowski, PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Kryzys – wizerunek w ogniu. Co zrobić, gdy pali się codziennie. 

Jak co roku, Kongres Profesjonalistów Public Relations stał się polem do dyskusji i wymiany doświadczeń szerokiego grona specjalistów ds. komunikacji. To były dwa dni wypełnione merytoryczną, najwyższej jakości wiedzą. Organizatorzy, na czele z dr hab. Dariuszem Tworzydłą, już zapowiedzieli następną edycję kongresu – kwiecień 2018. Do zobaczenia zatem za rok!

Portal publicrelations.pl objął Kongres Profesjonalistów Public Relations patronatem medialnym. 

Organizatorami Kongresu Profesjonalistów Public Relations są Newsline sp. z o.o. oraz Ideo sp. z o.o.Głównym sponsorem Kongresu jest PRESS-SERVICE Monitoring MediówPartnerem merytorycznym Kongresu jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami Głównymi sąAlert Media CommunicationsStowarzyszenie Informatyka PodkarpackaUrząd Marszałkowski Województwa PodkarpackiegoPolskie Stowarzyszenie Public RelationsUrząd Miasta Rzeszów oraz Związek Firm Public RelationsPozostałymi partnerami wydarzenia są: Orange PolskaExacto sp. z o.o.Instytut Rozwoju Społeczeństwa InformacyjnegoKlaster Firm Informatycznych Polski WschodniejIAA PolskaMestengo sp. z o.o.Wirtualne Biuro Prasowe NewslinkPublicon Public RelationsSare SASepja digitalABAKUS KonsultingTOP SAVEGACOM SACanZanCOMMIT Polska Sp. z o.o.CAR-RENTAL.PLPRawdziwy PRFilmowy.orgApartamenty Bystra WodaDrukarnia TPM sp. j., Bielenda Kosmetyki NaturalneMedia MagBałtowski Kompleks TurystycznyTerma BaniaCermagNATURATIVMydło StacjaChochołowskie Termy oraz Witalnie.com.pl.

 

Comments

comments

241
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...