Komunikacja zewnętrzna #wCzasachZarazy
Pandemia koronawirusa, choć przewidywana od kilku miesięcy, zaskoczyła niemal wszystkich. Jeszcze kilka dni temu duża część z nas nie dowierzała lub nie przyjmowała do świadomości skali problemu, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć. Nagle jednak wszystko się zmieniło, obnażając nieprzygotowanie części biznesu na funkcjonowanie i komunikowanie w sytuacji kryzysowej.
Wiele podmiotów, niezależnie od rozmiaru a zależnie od branży, zostało zmuszonych do zawieszenia działalności. Niektóre starają się szybko zaadaptować do nowych warunków rynkowych i utrzymać na powierzchni. Inne usiłują skorzystać na nowej sytuacji, wdrażając co najmniej zaskakujące komunikaty marketingowe i wizerunkowe. Jeszcze inni udają, że nic się nie dzieje. Duża część z nich polegnie wizerunkowo w samodzielnych bojach, a gdy kryzys się skończy i czas będzie wrócić do normalności – pozostanie niesmak i bałagan trudny do posprzątania. Wszak Internet nie zapomina…
Narodowa kwarantanna i akcja #zostańwdomu dała nam w prezencie więcej czasu. Nie spędzamy go na biznesowych spotkaniach, przemieszczaniu się, lunchach i brunchach. Każdy z nas decyduje, na co go spożytkuje. Jako wieloletni praktyk public relations i marketingu, tworzący dla firm i instytucji plany komunikacji kryzysowej także na okoliczność dzisiejszej pandemii, przeznaczam ten czas na wsparcie biznesu. Przekazuję 6 prostych wskazówek – do zastosowania na profilach społecznościowych, stronach internetowych, w rozmowach i komunikacji e-mailowej z klientami. Z pewnością pomogą przejść kryzys z twarzą i łatwiej wrócić na rynek.
- Bezpieczeństwo Klienta ponad Twój interes.
Poczucie bezpieczeństwa to jedna z podstawowych potrzeb wg Maslowa, tym bardziej w sytuacji zagrożenia. Planując i komunikując zmiany w swoim biznesie – uzasadniaj je troską o klienta, zdrowie jego i jego bliskich.
- Reaguj szybko i elastycznie.
Sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, w niektórych branżach – z godziny na godzinę. Twoje wczorajsze plany biznesowe i komunikacyjne, dziś mogą być nieaktualne – modyfikuj je na bieżąco, adekwatnie do możliwości.
- Zachowaj spokój i uspokój innych.
Panikę wyjątkowo łatwo wywołać, trudniej opanować. Rzeczowo informuj o sposobie działania, wprowadzanych zabezpieczeniach i działaniach prewencyjnych.
Nie podsycaj i tak nerwowej atmosfery.
- Bądź odpowiedzialny – unikaj fake news’ów.
Zanim na cokolwiek się powołasz lub udostępnisz informację – sprawdź wiarygodność źródła. Kanały rządowe, ministerialne, sprawdzone media dostarczają wiarygodne dane. Nie bądź współtwórcą fali fake news’ów, które są społecznie niebezpieczne.
- Zaangażuj się w pomoc.
Trudna sytuacja jednoczy i wyzwala chęć czynienia dobra. Rozejrzyj się po swoim otoczeniu biznesowym i klienckim. Zastanów, w jaki sposób i komu możesz pomóc, na co wystarczy Ci czasu i środków. Dołącz do branżowych akcji, pomóż służbom, bądź wsparciem!
Jest to dobry czas na wdrożenie działań z zakresu CSR.
- Bądź stosowny do sytuacji.
Zrezygnuj z nachalnych komunikatów reklamowych, promocji, ciagłego Call to Action, Przyjrzyj się Twoim działaniom marketingowym i zadbaj, by były stonowane i adekwatne do warunków, branży i potrzeb Twoich Klientów. Ich potrzeby są dziś inne niż przed wybuchem pandemii – uwzględnij to.
Autor: Aleksandra Merta, AM Marketing&PR Expert
Comments
