Kolory w marketingu, czyli jak barwa wzmacnia przekaz

Redakcja PR - 28.08.2017
169

Kolory w marketingu, czyli jak barwa wzmacnia przekaz

Ludzki umysł w specyficzny sposób przetwarza wszelkie informacje, upraszczając przekaz poprzez schemat, jakim się zazwyczaj posługujemy. Dokładnie tak samo wygląda przetwarzanie informacji na bazie kolorów. W marketingu od dawien dawna funkcjonuje przekonanie, że kolor, zastosowany przy jakimkolwiek projekcie graficznym, ma znaczenie. I istotnie tak jest.

Odbiór kolorów przez nasz umysł jest ściśle powiązany z psychologią oraz socjologią. W zależności od kultury, w jakiej się wychowywaliśmy, każda z barw będzie miała dla nas inne znaczenie, przede wszystkim w odbiorze podświadomym. Wybór odpowiedniego koloru dla naszego logo bądź witryny internetowej staje się zatem czymś więcej niż tylko odpowiednią wizualizacją, gdyż każda z barw niesie za sobą dodatkowy przekaz.

Kolor czerwony

Czerwona barwa, jako kolor podstawowy, kojarzy się w naszej kulturze z energią, żywiołowością, ale i zagrożeniem. Co ciekawe, kolor czerwony wzmaga apetyt, przez co zastosowanie go staje się świetnym rozwiązaniem w projektach graficznych, powiązanych z gastronomią. Dodatkowo czerwona barwa jest zaliczana do kolorów intensywnych emocjonalnie, które pobudzają nasz umysł do działania. Właśnie dlatego wiele brandów wykorzystuje go w projektach graficznych, związanych z promocją („okazja”, „wyprzedaż”, „zniżka” itp.)

Znanymi markami, które wykorzystały czerwień w swoim logo, są Coca-Cola, H&M czy Levi’s

coca-cola

Kolor żółty

Jedna z trzech podstawowych barw. Podstawowym skojarzeniem z tym kolorem, „zaczytanym” w procesie socjalizacji, jest słońce. Dzięki temu żółta barwa funkcjonuje w ludzkiej świadomości jako kolor ciepły, radosny i wakacyjny, co budzi pozytywne skojarzenia.  Właśnie dlatego w marketingu kolor ten często jest wykorzystywany do promocji produktów dla najmłodszych oraz biur podróży. Ze względu na wakacyjne skojarzenie, kolor ten jest również kojarzony z pewnym rozluźnieniem i swobodą, dlatego nie należy go wykorzystywać przy promowaniu prestiżowych i eleganckich produktów.

Znanymi markami, które wykorzystały kolor żółty, są IKEA, Shell czy Lipton.

ikea-1376853_1920

Kolor niebieski

Pierwszym skojarzeniem z kolorem niebieskim, jakiego uczymy się od najmłodszych lat, jest woda oraz niebo. Barwa niebieska jest zatem kojarzona ze stabilnością oraz mądrością, dzięki czemu często jest wykorzystywana w produktach i usługach ubezpieczeniowych. Marketingowcy używają również tej jednej z podstawowych barw do projektów graficznych stricte powiązanych z wodą, co wydaje się być naturalnym posunięciem.

Znanymi markami, które wykorzystały niebieski kolor, są Woda Żywiec, PZU czy Axa

pzu

Kolor pomarańczowy

Pomarańczowa barwa jest mieszanką dwóch kolorów podstawowych: czerwonego oraz żółtego. Jako połączenie tych barw łączy również ich cechy – jest jednocześnie żywiołowy oraz radosny. W nieco mniejszym stopniu pobudza apetyt, jednak również w tej dziedzinie wzmocni przekaz projektu graficznego. Kolor pomarańczowy, choć nie jest kojarzony z zagrożeniem, jest z pewnością barwą ostrzegawczą, często stosowaną w komunikatach na stronach internetowych. Ponadto atutem pomarańczowego jest jego skojarzenie z determinacją oraz fascynacją.

Znanymi markami, które wykorzystały pomarańczową barwę, są Allegro, CCC, czy Orange.

Orange Content

Kolor zielony

Barwa zielona kojarzona jest przede wszystkim z naturą, a co za tym idzie, ze spokojem. Bardzo silnym skojarzeniem, wytworzonym w naszej kulturze, jest również wizualizacja wiosny, czyli rozpoczęcie nowego cyklu, odrodzenie się, płodność oraz harmonia. Kolor zielony jest również kojarzony z bezpieczeństwem, co wykorzystano przy projektowaniu sygnalizacji świetlnej (zielone światło jako sygnał do ruszania). Zakres zastosowania tego koloru jest zatem szeroki, gdyż niewiele branż nie powinno go stosować w swoich projektach graficznych.

 Znanymi markami, które wykorzystały kolor zielony, są Leroy Merlin, Polkomtel (Plus), czy Natura.

polkomtel

Kolor czarny

Choć w naszej mentalności jest kojarzony przede wszystkim z żałobą, śmiercią oraz złem, kolor czarny ma również nacechowanie pozytywne. Czarna barwa bowiem jest kojarzona także z przywództwem, elegancką, ekskluzywnością. Dodatkowym atutem koloru jest jego tajemniczość, co można wykorzystać przy usługach skierowanych do wąskiej grupy odbiorców. Jednak również korporacje korzystają z tego koloru w swoich projektach graficznych, gdyż na bazie konsumpcjonizmu wytworzone zostało również skojarzenie barwy czarnej z wysoką jakością usług czy prestiżem.

Znanymi markami, które wykorzystały kolor zielony, są Sony, Adidas czy Puma.

konkurs

Wielu projektantów oraz grafików przykłada bardzo dużą wagę do znaczenia poszczególnych kolorów, zdając sobie sprawę, że w prosty sposób mogą wzmocnić przekaz czy efekt, jaki chcą uzyskać poprzez dany projekt. Należy jednak pamiętać, że w zależności od kultury, każda z barw może oznaczać coś innego. Choć w naszej europejskiej kulturze biel jest kolorem czystości i cnoty, w kulturach afrykańskich utożsamiana jest z demonami. Ważne zatem jest, aby dostosowywać swoją kampanię graficzną do regionu, w jakim będzie ona funkcjonować.

Comments

comments

169
Komentarze
Sonda

Czy masz na koncie realizację kampanii z udziałem influencerów/ influencera??

Loading ... Loading ...