„Myślę, że kobiety często są zbyt samokrytyczne ..." - Michał Kanarkiewicz
„Myślę, że kobiety często są zbyt samokrytyczne i to sprawia, że rzadziej startują na kluczowe pozycje w firmach, czego efektem jest brak różnorodności. Problemem dla nas jest nie tylko mityczny szklany sufit, ale brak wiary we własne możliwości”. Jakie wyzwania dostrzega Marta Stańczak w budowaniu różnorodnych zespołów i jakie skuteczne strategie poleca Michała Kanarkiewicz, konsultant i strateg biznesu?
Marta Stańczak od 11 lat związana z firmą Sodexo, dwa lata temu objęła stanowisko Prezesa Zarządu. W zarządzaniu kieruje się troską o ludzi, umiejętnością budowania relacji oraz dążeniem do budowania zespołów opartych na różnorodności. Czym kieruje się w realizacji celów strategicznych? Jak udaje jej się odnosić sukcesy w świecie, w którym kobiety zasiadają w zarządach zaledwie 17% polskich spółek?
„Biznes potrzebuje kobiet, które wierzą we własne siły. Perfekcjonizm i przymus spełniania oczekiwań innych okazują się zabójcze dla kultury organizacyjnej. Kobieta, zanim ruszy dalej, chce mieć pewność na 120%, że spełnia wszystkie kryteria. Mężczyźnie wystarczy przekonanie, że ma 20% zasobów i to mu wystarcza, by pchać wszystko do przodu” — twierdzi Marta Stańczak.
Prezes Sodexo dodaje jednak, że obserwowała też sytuacje zupełnie odwrotne, gdy to kobiety dominowały na kluczowych stanowiskach. „Był moment, gdy w naszym zespole aż 80% stanowisk dyrektorskich zajmowały kobiety. Biznes potrzebuje różnych perspektyw i punktów widzenia. To równowaga i różnorodność kompetencji prowadzą do lepszych decyzji” — podkreśla Marta Stańczak.
„W polskim biznesie pojawia się coraz więcej inicjatyw zachęcających kobiety do obejmowania najwyższych stanowisk. To słuszny i potrzebny kierunek. Warto jednak uważać, by w dążeniu do równości nie przechylić szali w drugą stronę i nie doprowadzić do sytuacji, w której to mężczyźni zaczną mierzyć się z mechanizmami dyskryminacji. Sam jestem zwolennikiem obsadzania stanowisk kierowniczych wyłącznie na podstawie kompetencji, a nie ze względu na płeć. W szachach, z których się wywodzę, funkcjonuje międzynarodowy ranking umożliwiający obiektywną ocenę siły gry każdego zawodnika. W ostatnich latach na największej platformie szachowej — chess.com — udział kobiet wzrósł z 22 do 27%. I stało się to nie dzięki uprzywilejowaniu, lecz dzięki efektowi ‚Gambitu Królowej’ oraz roli inspirujących wzorców.— twierdzi Michał Kanarkiewicz
Sztuka zachowania równowagi
Wyzwanie dla współczesnych organizacji nie kończy się więc na samym wprowadzaniu kobiet do zarządów. Chodzi o dbanie o szeroko rozumianą różnorodność — obejmującą wszystkie aspekty funkcjonowania firmy. Ale jak, kierując się tą ideą, nie dopuścić do sytuacji, w której szukanie parytetów przyniesie efekty odwrotne od zamierzonych? Gdzie leży złoty środek?
“Kluczem do sukcesu jest precyzyjne określenie merytorycznych kryteriów oceny, które pozwolą wybrać najlepszego kandydata lub kandydatkę — bez względu na płeć. To właśnie one, a nie polityczna poprawność, powinny decydować o wyborze. Tylko tyle i aż tyle.” – podsumowuje Michał Kanarkiewicz
3 zasady budowania różnorodności w firmie
- Zacznij od wartości, nie od parytetów
Różnorodność nie może być celem samym w sobie ani efektem odgórnych norm. Fundamentem powinna być kultura oparta na wartościach — szacunku, otwartości i docenianiu kompetencji. To one powinny determinować awanse i rekrutacje. - Buduj zespoły komplementarne, nie jednolite
Szukaj ludzi o różnych doświadczeniach, stylach myślenia. Najlepsze decyzje rodzą się w zespołach, które potrafią spojrzeć na wyzwanie z kilku stron, a nie w grupach złożonych z podobnych osobowości. - Wspieraj rozwój i pewność siebie
Daj pracownikom — niezależnie od płci — przestrzeń na rozwój, popełnianie błędów i wyciąganie wniosków. Szczególnie kobiety często przeceniają wymagania wobec siebie, dlatego potrzebują jasnych sygnałów, że mogą podejmować się nowych wyzwań, nie bać się ryzyka.
Rozmowę Michała Kanarkiewicza z Martą Stańczak można wysłuchać i obejrzeć na kanałach:
You Tube: https://youtu.be/-mbOtJmsaIA?si=gQ-LxjULVueLvSPh,
Spotify:https://open.spotify.com/episode/7wY0Ug03h69mBL20TPKdSV?si=m0xu7PmtQWmfE3wr6SffOA
Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/pl/podcast/strategiczny-ruch/id1792030657?i=1000700555418
……
Michał Kanarkiewicz – strateg biznesowy, mówca inspirujący i prowadzący podcastu Strategiczny Ruch https://michalkanarkiewicz.com/pl/podcast/. Szachista, który uczy, jak myśleć na trzy ruchy naprzód i działać jak hetman na szachownicy życia oraz biznesu. Przedsiębiorca, konsultant oraz autor 7 książek. Zremisował w symultanach szachowych z legendami: w 2020 roku z Anatolijem Karpowem (XII mistrzem świata), a w 2023 z drużyną super-arcymistrzów pod przewodnictwem Magnusa Carlsena – najsilniejszego szachisty wszechczasów. W latach 2021-2023 prowadził autorski program „Królewska Gra” na Kanale Sportowym
Comments
