Kobiety i mężczyźni – jacy są w Internecie? Materiał ekspercki

Redakcja PR - 09.11.2016
282

Kobiety i mężczyźni - jak komunikują się w mediach społecznościowych?

Dlaczego więcej kobiet niż mężczyzn korzysta z Pinteresta? I dlaczego haterami są najczęściej mężczyźni? W mediach społecznościowych można odnaleźć wiele przykładów fascynujących zachowań związanych z płcią.

Media społecznościowe na dobre stały się elementem życia Polaków. Są źródłem informacji, a także miejscem nawiązywania różnego rodzaju relacji. Badania Megapanelu podają, że w Polsce jest ponad 21 milionów internautów, co stanowi 40% naszych rodaków. Z raportu przygotowanego przez Sotrender w 2015 roku wynika, że kobiety dużo częściej niż mężczyźni angażują się w komunikację z markami na Facebooku. W demografii profili na Facebooku można odnaleźć potwierdzenie stereotypów dotyczących zainteresowań. W przypadku kobiet są to branże takie jak Dom i ogród, Macierzyństwo, Kosmetyki oraz Odzież. Mężczyźni interesują się Sportem, Motoryzacją, IT oraz Polityką. Z raportu agencji Abanana i Sotrender wynika, że zdecydowana większość odwiedzających fanpage marek dziecięcych na Facebooku to kobiety. Przeważająca większość (78%) mam korzysta z Facebooka, na drugim miejscu uplasował się Pinterest z 43%.

Obraźliwe komentarze w sieci

Kobiety mają większą niż mężczyźni tendencję do dzielenia się w mediach społecznościowych kwestiami osobistymi takimi jak sprawy rodzinne czy relacje. Dane te zostały uznane przez zespół badawczy Facebooka po przeanalizowaniu 1,5 mln aktualizacji statusów opublikowanych w serwisie. Dane zostały podzielone na tematy, a każdy był oceniany na podstawie preferencji płciowych i reakcji publiczności. Okazuje się, że mężczyźni i kobiety nie tylko preferują różne od siebie tematy, ale tematy związane z kobiecymi zainteresowaniami tj. urodziny dziecka czy relacje rodzinne dostają więcej pozytywnych reakcji od innych użytkowników.

Nie znaczy to, że kobiety nie są zainteresowane abstrakcyjnymi tematami na tyle, aby je udostępniać. Jednym z powodów, dla których są bardziej powściągliwymi użytkownikami on-line, jest negatywny feedback. Brytyjski dziennikarz Marcin Belam postanowił sprawdzić te statystyki i przeprowadził eksperyment na Twitterze. Stworzył on fałszywe konta, w których udawał raz kobietę, raz mężczyznę. Kiedy przedstawiał się jako kobieta, otrzymywał więcej obraźliwych komentarzy. Podobne wyniki pochodzą z The Guardian: analiza 70 milionów komentarzy czytelników wykazała, że 8 z 10 najbardziej pokrzywdzonych dziennikarzy stanowią kobiety.

Różnice w treściach

Mężczyźni i kobiety preferują na ogół różne typy treści. Kobiety zazwyczaj wolą platformy wizualne. Mężczyźni, wręcz przeciwnie, wybierają treści przeznaczone do czytania. Takie preferencje widać również w mediach społecznościowych. Z Pinteresta, Instagramu czy Facebooka korzystają w większości kobiety. Fora dyskusyjne takie jak Reddit czy Wykop liczą więcej męskich użytkowników.

Te różnice widać również w zachowaniu młodszych użytkowników Internetu. Badania pokazują, że nastolatki często wykorzystują stereotypy płciowe, budując własne kanały social media. Nastoletnie dziewczyny dodają jawnie uwodzicielskie zdjęcia przedstawiające własne twarze czy sylwetki, natomiast chłopcy zdjęcia związane z ryzykownymi zachowaniami, alkoholem, seksem. Dziewczyny posiadają także większą tendencję do dzielenia się słodkimi fotografiami, na których są koty i psy. Badacze z Northwestern University udowodnili, że użytkownicy mediów społecznościowych są nastawieni na promocję swojej osoby. Będą tam pokazywać swoją twórczość, muzykę czy filmy. Prawie dwie trzecie mężczyzn publikuje zdjęcia przedstawiające ich pracę, w porównaniu do zaledwie połowy kobiet.

Emocje w słowach

Mężczyźni i kobiety w kanałach społecznościowych mówią różnym językiem. Kobiety często używają emocjonalnych słów. Mężczyźni są bardziej niż kobiety skłonni do używania formalnego języka. Reagują bardziej negatywnie na interakcje, podczas gdy kobiety używają cieplejszych i bardziej pozytywnych słów.

Możliwe jest nawet określenie płci użytkowników mediów społecznościowych, analizując ich styl pisania. Badacze z John Hopkins University analizowali język użytkowników Twittera i okazało się, że kobiety używają więcej emotikonów i większą uwagę zwracają na interpunkcję. Wyrażenia OMG i lol są głównie wykorzystywane przez kobiety, a lakoniczne stwierdzenia typu tak przez mężczyzn.

Zaborczy język mężczyzn

Mężczyźni i kobiety różnią się także pod względem pragmatycznego wykorzystania języka. Mężczyźni używają jednostek językowych związanych z informacją (dłuższe słowa, więcej przyimków), podczas gdy kobiety posługują się słowami ułatwiającymi określenie ich relacji z innymi (więcej zaimków, krótsze słowa). Takie wnioski wynikają z analizy zawartości wypowiedzi użytkowników Twittera. Naukowcy D. Bamman, J. Eisenstein i T. Schnoebelen identyfikowali 10 000 najczęściej używanych elementów leksykalnych (zarówno pojedynczych słów, jak i emotikonów i znaków interpunkcyjnych) i odkryli, że kobiety używają więcej zaimków osobowych np. ja, ty. Męski język jest bardziej lapidarny i oszczędny w słowach.

Mężczyźni są również bardziej skłonni do trollingu lub agresywnego języka w Internecie. Psycholog, Mark Griffiths łączy to zjawisko z faktem, że ludzie używają Internetu jako łatwego sposobu na danie upustu swojej agresji. Często występuje ona w przypadku, gdy mężczyźni nie są w stanie zakomunikować czegoś twarzą w twarz, w przeciwieństwie do kobiet. Co ciekawe, język mężczyzn wydaje się również bardziej zaborczy niż kobiet. Przedstawiciele płci męskiej używają zaimka moja w odniesieniu do swojej dziewczyny czy żony. Robią to dużo częściej, niż kobiety określające tym mianem swojego chłopaka czy męża.

Podsumowując, w realnym życiu istnieją spore różnice w komunikacji pomiędzy kobietą a mężczyzną. Co naturalne, odbija się to w języku, w jakim porozumiewają się ze sobą w mediach społecznościowych.

Autor: Łukasz Wołek, CEO agencji komunikacji marketingowej Abanana

Materiał nadesłany przez Eura7

Comments

comments

282
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...