Kim jest copywriter?

Redakcja PR - 22.12.2016
183

Copywriter - poeta, pismak, a może czarodziej?

Kim jest copywriter? Na studiach polonistycznych operuje się chętnie i często sformułowaniem: ,,Skończysz polonistykę, to może dostaniesz pracę w reklamie”. Studenci na wieść o tym są jacyś bardziej podnieceni, rozemocjonowani, szczęśliwi. To obce słowo ,,copywriter” jest przecież takie ,,cool” i ,,trendy” – oznacza to pewnie, że będziemy tworzyć wielkie koncepcje kreatywne dla międzynarodowych brandów i żyć z naszej pasji wymyślania. Przecież właśnie KREATYWNOŚĆ jest w tym zawodzie najbardziej cennym skarbem. No tak, ale… 

Copywriter nie tylko wymyśla

Często na początku tzw. kariery myślimy, że jesteśmy kolejnymi Mickiewiczami, a płacić nam będą za wielkie pomysły, które zawojują świat. Przecież każdy jest przekonany o swojej nieomylności. Spróbuj skrytykować pomysł 20-letniego copywritera – obrazi się i odwróci na pięcie. A nawet jeśli nie, pójdzie do domu i obrazi się na ciebie właśnie tam. Nie musisz nawet tego wiedzieć.

Chcę przez to napisać, że copywriter to nie jest poeta, który cały miesiąc myśli nad jednym słowem i spływa na niego wena gdzieś w dalekiej puszczy. To znaczy, być może tacy są – trzeba jednak mieć wiele, wiele lat doświadczenia, żeby dostać się do dużych projektów i wymyślać wielkie kreacje, co przecież nie musi nawet należeć do zakresu obowiązków copywritera. Zejdźmy na ziemię.

Copywriter to osoba, która nie tylko wymyśla, ale bardzo szybko analizuje rzeczywistość, robi dobry research, sprawnie posługuje się różnymi narzędziami (zależy od tego, jaką ma działkę) i często współpracuje z innymi pracownikami – grafikiem, czasem programistą, PM-em. Wszystkie te rzeczy oczywiście należy robić w odpowiednim tempie i przede wszystkim – to wszystko jest PO COŚ. Copywriter nie ,,wymyśla” tylko dla własnej przyjemności. Copywriter pomaga osiągać klientowi cele sprzedażowe. Ci, którzy wolą skupić się na bujaniu w obłokach, niech robią to gdzie indziej.

Copywriter copywriterowi nie jest równy

W wielu miejscach szuka się takich osób, więc tak naprawdę nazwa jednego zawodu nie ma jednej definicji. Copywriter może pracować w agencji kreatywnej, po stronie klienta, jako freelancer. Oczywiście treści dostarczać można na wiele sposobów. Przykłady?

Opisy produktów, media społecznościowe, treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki, tworzenie scen w filmach promocyjnych, pomoc przy reklamach telewizyjnych, uzupełnianie stron klientów, współpraca w tworzeniu grafik i innych materiałów promocyjnych, artykuły sponsorowane i tak dalej. Wymieniać można w nieskończoność, bo tak naprawdę w dzisiejszych czasach copywriter przejmuje też część obowiązków innych i uczy się wielu technicznych aspektów.

Co wybrać dla siebie?

Myślę, że to zależy od chęci pracy, umiejętności i szybkości przyswajania informacji. Na pewno copywriter, który potrafi coś więcej oprócz pisania, jest bardzo cennym nabytkiem na rynku. Umiejętność analizy wykresów, znajomość programów do edycji zdjęć, podstawy SEO – to nie jest nic, czego nie można nadrobić. Oczywiście bardzo duże pole do popisu dają media społecznościowe, szczególnie rozwija się video content – tutaj też potrzebni są copywriterzy. Nie bez powodu jeden z najbardziej znanych w Polsce kanałów na YouTube, Abstrachuje, poszukiwał jakiś czas temu właśnie osoby do pisania scenariuszy…

Comments

comments

183
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...