Klikaj odpowiedzialnie - to Ty masz wpływ na to, co pojawia się w mediach
Kto decyduje o tym, jakie tematy są poruszane przez media? Dziennikarze, a może wydawcy czy redaktorzy naczelni? Oczywiście, to oni ostatecznie decydują, o czym przeczytamy czy usłyszymy danego dnia za pośrednictwem mediów. Ale czym kierują się w swoich wyborach? Stowarzyszenie MediaTory z okazji 10. edycji Plebiscytu MediaTory stworzyło kampanię społeczną „Jestem dziennikarzem”, która zwraca uwagę, że przecież każdy z nas jest dziennikarzem. To od naszych zainteresowań, od tego w co „klikamy” zależy, jakie tematy dominują w mediach.
„(…) Nowy biust aktorki! Zobacz wideo z potrącenia rowerzystki! Kliknij! Koniecznie! Teraz, tutaj i przeczytaj szokującą historię, która… nie ma żadnego znaczenia. (…) Tysiące uchodźców nie ma ubrań? No, smutne. Ale gdy ubrań nie ma Kim Kardashian to przynajmniej jest wesoło (…)” – mówi dziennikarz i jednocześnie odbiorca mediów, którego oglądamy w spocie.
Stowarzyszenie MediaTory wskazuje, że wiele tematów, które poruszają media, to tematy mało istotne, mające tylko wzbudzić sensację i przyciągnąć odbiorcę. Tym samym problemy naprawdę istotne schodzą na dalszy plan.
Media każdego dnia walczą o czytelników, słuchaczy, widzów. Dlatego też skupiają się wokół tematyki, która jest dla nich interesująca. Kampania stworzona przez MediaTory ma pokazać, że za coraz niższy poziom treści odpowiadają nie tylko ich twórcy, ale i adresaci. Gdybyśmy nie interesowali się osobą Kim Kardashian, to media nie poruszałyby tematu jej garderoby. Kampania zwraca uwagę na współzależność między nadawcą i odbiorcą – każdy z nas jest dziennikarzem i poprzez to, w co „klika” daje znać, co go interesuje i jakich treści oczekuje od mediów.
Każdy z nas ma więc wpływ na jakość mediów! Właśnie dlatego – z okazji jubileuszu MediaTorów – przygotowaliśmy spot, w którym każdy oglądający – dosłownie – zobaczy siebie. Naszym celem jest uświadomienie odbiorcom, jak duży jest ich wpływ na jakość treści dominujących w mediach. Chcemy, aby efektem naszej kampanii było bardziej świadome i odpowiedzialne korzystanie z mediów w społeczeństwie. Chcemy, aby dziennikarze mogli tworzyć wartościowe materiały i aby zyskiwały one coraz więcej miejsca w mediach – czytamy na stronie internetowej kampanii.
Twórcy zachęcają również do używania hasztagu #jestemdziennikarzem, gdy dzielimy się w internecie ważnymi informacjami.
Więcej na temat kampanii na jestemdziennikarzem.pl i mediatory.pl.
Zobacz też: Znamy nominowanych w 10. edycji Plebiscytu Mediatory
Mariusz Szczygieł AuTORytetem dla studentów dziennikarstwa