Jednolita cena książki zaszkodzi czytelnictwu

Redakcja PR - 15.09.2017
258

Jednolita cena książki zaszkodzi czytelnictwu

Konfederacja Lewiatan negatywnie ocenia przedstawiony przez PSL projekt ustawy o jednolitej cenie książki ponieważ może doprowadzić do znacznego spadku sprzedaży nowości wydawniczych i obniżenia poziomu czytelnictwa. Negatywnie odbije się też na kondycji sektora e-commerce.

Projektodawcy nie uwzględniają faktu, że ponad 1/3 sprzedaży książek w Polsce odbywa się za pośrednictwem Internetu. Dzięki szerokiej ofercie książek w sieci (publikacje specjalistyczne, zagraniczne, niszowe, starodruki) wzrasta poziom czytelnictwa. Książki zamówione w Internecie trafiają do klientów w całej Polsce – również do małych miast i wsi. Handel elektroniczny wyrównuje więc dostęp do dóbr kultury. Co więcej, niższa cena książek w Internecie pozwala na zakup większej ich liczby, co pozytywnie wpływa na stopień czytelnictwa.

– Niższe koszty prowadzenia księgarni internetowych pozwalają sprzedawcom obniżać ceny książek z korzyścią dla klienta. A mali i średni sprzedawcy mogą się rozwijać. Wprowadzenie jednolitej ceny książki pogorszy kondycję sektora e-commerce – ostrzega Anna Dużyńska -Pucha, radca prawny, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Wprowadzenie jednolitej ceny książki postawi polskie księgarnie internetowe na przegranej pozycji wobec sklepów internetowych z innych państw. Można się spodziewać, że podczas gdy w Polsce będzie obowiązywała cena jednolita, książki będą zamawiane za pośrednictwem sklepów zagranicznych w cenie rynkowej. W efekcie, sprzedaż nowych pozycji w Polsce może spadać, zarówno na rynku on-line jak i offline.

Ponadto brak możliwości promocji cenowych może skutkować niższymi nakładami, a co za tym idzie wyższymi cenami książek. Na wprowadzeniu ustawy mogą zyskać duże sieci handlowe, które jako warunek wprowadzenia książki do sprzedaży zobowiążą wydawcę do druku tańszej edycji książki (na przykład książki w mniejszym formacie, wydanej na gorszej jakości papierze, z miękką oprawą itp.).

Należy spodziewać się, że wobec wyższych cen książek Polacy będą kupować ich mniej. Co więcej, ustalenie okresu obowiązywania jednolitej ceny książki na 12 miesięcy wydaje się nieuzasadnione. W praktyce, książka jest zwykle postrzegana jako nowość przez około 3 miesiące. Jest w związku z tym prawdopodobne, że po tym okresie zainteresowanie zakupem książki w cenie jednolitej będzie niewielkie.

Ustawa w obecnym kształcie jest niemożliwa do realizacji przez wydawców edukacyjnych, którzy podlegają regulacjom Ministerstwa Edukacji Narodowej. Lewiatan postuluje całkowite wyłączenie książek edukacyjnych (przygotowanych na potrzeby nauczania w szkołach publicznych i w szkołach na prawach szkół publicznych) z zapisów o jednolitej cenie.

Comments

comments

258
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...