Jakie kanały komunikacji online wykorzystać w działaniach firmy?

Jerzy Ciszewski - 06.05.2020
14

Jakie kanały komunikacji online wykorzystać w działaniach firmy?

Jakie kanały komunikacji online wykorzystać w działaniach firmy?

Internet to medium o ogromnym zasięgu, dlatego firmy w swoich działaniach powinny głównie wykorzystywać kanały komunikacji online. Dzięki nim mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców niezależnie od czasu i miejsca oraz wejść w interakcję z potencjalnymi klientami i zyskać natychmiastowy feedback. W artykule przedstawiam 5 najważniejszych kanałów, które powinna wykorzystywać firma.

Działania w internecie można prowadzić zarówno z dużym, jak i małym budżetem. Wystarczą: odpowiednio dobrana strategia, regularność, kreatywność i dobre chęci. Dzięki długofalowej inwestycji w kanały komunikacji online przedsiębiorstwo może zbudować zaangażowaną społeczność, pozytywny wizerunek firmy oraz zyskać potencjalnych klientów. Świetnie sprawdzają się w codziennej komunikacji, a w szczególności w czasie sytuacji kryzysowej.

Obecnie wiele branż nie może pracować ze względu na sytuację, ale nie oznacza to, że powinny zaprzestać promocji. Wręcz przeciwnie – teraz mają dużo czasu, by odświeżyć wizerunek swojej marki oraz zbudować zaangażowaną społeczność. Jeśli firmy skupią się na promocji (nawet bezpłatnej) to po kryzysie będą miały do czego wrócić, a nawet – mogą być w jeszcze lepszej sytuacji niż przed nim.

1. Google Moja Firma

Przede wszystkim firma powinna mieć własną wizytówkę w witrynie Google. Jest to bezpłatny profil, który pozwala łatwo kontaktować się z klientami w wyszukiwarce i mapach Google. Aby przyciągnąć klientów należy opublikować na nim najważniejsze informacje tj. nazwę firmy, logo, krótki opis, lokalizację, godziny pracy, dane kontaktowe oraz ofertę.

Google Moja Firma przedsiębiorstwo ma m.in.:

  • dostęp do statystyk
  • dostęp do chatu
  • możliwość tworzenia wpisów i reklam oraz dodawania zdjęć, produktów i usług
  • możliwość otrzymywania opinii

Wizytówka Google pozwala na zwiększenie konkurencyjności firmy w wyszukiwarce oraz ilości zapytań o ofertę. Jest wyświetlana nad organicznymi wynikami wyszukiwania, dlatego stanowi doskonałe narzędzie SEO. Umożliwia użytkownikom łatwe wyszukiwanie firmy, pozwala na łatwy kontakt i interakcje, a także wzbudza zaufanie, co do jej wiarygodności.

2. Strona www, chatbot i newsletter

Strona internetowa to podstawowy kanał komunikacji online. Każda firma czy instytucja powinna posiadać własną stronę, gdzie umieści podstawowe informacje na temat swojej działalności tj. opis firmy, jej misję, logo, ofertę, lokalizację, dane kontaktowe, a także aktualności. Aby ułatwić kontakt z firmą należy podać na stronie adres e-mail, numer telefonu, a także stworzyć chatbota bądź formularz kontaktowy. Witryna powinna również posiadać odnośniki do social mediów, newsletter oraz zakładkę biura prasowego online z komunikatami dla mediów.

Newsletter jest doskonałym kanałem do budowania zaangażowania. Za jego pośrednictwem można stworzyć listę potencjalnych klientów, utrzymywać z nimi regularny kontakt, przekazywać treści istotne z punktu widzenia firmy, a także darmowe materiały (np. ebooki) czy kody rabatowe, aby zachęcić użytkowników do interakcji. Dla tego kanału komunikacji również należy opracować strategię, żeby regularnie dostarczać treści. Zaletami newslettera są: niski koszt, szybka droga dotarcia, mierzalność oraz interaktywność.

3. Media relations

Mówiąc o kanałach komunikacji nie wolno zapominać o media relations, czyli budowaniu relacji z mediami. Ich podstawą jest rzetelnie przygotowana baza mediów zgodnie z tematyką firmy czy instytucji oraz rodzajem przekaźnika (radio, TV, prasa, portale internetowe). Taka baza powinna zawierać adres e-mail, numer telefonu, kontakt do redakcji oraz osobny mail do konkretnego dziennikarza.

Podstawowym sposobem utrzymania kontaktu z mediami jest informacja prasowa. Przede wszystkim taki materiał powinien być interesujący dla dziennikarza, bo jeśli nie będzie – nie przeczyta go, nie mówiąc już o publikacji. Najlepiej wysłać go między 9 a 12, by redaktor zdążył się z nią zapoznać i zdecydować, co dalej. Następnego dnia w godzinach około południowych warto wykonać tzw. follow up, czyli skontaktować się telefonicznie z redakcją by zapytać, czy mail dotarł i czy można liczyć na opublikowanie danej informacji. Warto również pamiętać  o prowadzeniu monitoringu mediów za pomocą profesjonalnego narzędzia bądź poprzez ręczne wyszukiwanie publikacji.

Przy wysyłce materiału warto stworzyć przyciągający uwagę tytuł, ciekawą treść wiadomości, a także dołączyć informację i zdjęcia bądź grafikę. Nie należy rozsyłać maili z informacjami prasowymi do losowych redakcji, czy na ogólny adres skrzynki, gdyż taka informacja może zaginąć wśród setki podobnych wiadomości. Poprzez te działania firma czy instytucja nie uzyska publikacji, na których tak jej zależy.

Pod budowanie relacji z mediami należy także zaliczyć wystąpienia medialne np. w TV czy radiu. Tutaj jednak są już potrzebne konkretne umiejętności m.in. budowania przekazu, obeznanie z kamerą, pewność siebie, odpowiednia dykcja, autoprezentacja i naturalność. Obecnie media poszukują ekspertów, więc warto zainteresować się tą formą budowania relacji.

4. Social Media

To podstawowe kanały komunikacji online, które są szeroko wykorzystywane w celach marketingowych i public relations. Do podstawowych social mediów zalicza się: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn i blog. Ich głównym celem nie jest efekt sprzedażowy, lecz interakcja z potencjalnymi klientami, a także budowanie wizerunku marki i zaangażowanej społeczności wokół niej. Materiały do kampanii tworzy się, nie tylko po to by zdobyć uwagę klienta, lecz przede wszystkim w celu zachęcenia go do dzielenia się nimi ze swoimi znajomymi. Skutkuje to zwiększeniem wiarygodności przekazywanej treści, gdyż pochodzi ona z zaufanego źródła. Media społecznościowe stanowią świetne miejsce do komunikacji B2C (Bussines To Client).

Każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Te treści, które sprawdzą się na Instagramie i Facebooku – niekoniecznie również na LinkedInie czy blogu. Próba wrzucania tych samych postów na różne portale może dać efekt odwrotny od oczekiwanego. Zatem przed podjęciem jakiegokolwiek działania należy najpierw zaznajomić się ze specyfiką danego medium, by następnie opracować odpowiednią strategię i zyskać potencjalnych klientów.

W social mediach jeszcze bardziej niż w innych kanałach komunikacji znaczenie ma interakcja z odbiorcami. Należy ich zachęcać do komentowania, lajkowania i udostępniania oraz odpowiadać na komentarze i wiadomości, organizować wyzwania i konkursy. Jeżeli obecność firmy czy instytucji będzie ograniczała się tylko do regularnego wrzucania postów, to najprawdopodobniej nie przyniesie to oczekiwanych korzyści.

5. Webinary i Podcasty

Są to nowe kanały komunikacji online, choć równie skuteczne jak pozostałe. Dzięki nim można w ciekawy sposób opowiedzieć o swojej firmie, branży, a także – w przypadku webinaru – przeprowadzić spotkanie online zarówno z klientami, interesariuszami, jak i pracownikami. Tutaj również należy dopasować treści do ich specyfiki. Inne treści sprawdzą się w webinarach, podczas których widać prelegenta i jego prezentację, a inne w podcastach, gdzie jest tylko głos. Jedno jest niezmienne – również tu trzeba zwracać uwagę na dobór tematyki, chwytliwy tytuł oraz odpowiedni sposób przedstawienia treści.

*****

O Marketing w pigułce

Autorką bloga Marketing w pigułce jest Ewelina Wolszczak, studentka Dziennikarstwa i medioznawstwa na specjalności public relations i marketing medialny na Uniwersytecie Warszawskim (studia magisterskie), a zarazem Koordynatorka ds. mediów społecznościowych w Kole Naukowym Strefa PR WDIiB UW. Twórczyni ma za sobą pierwsze doświadczenie agencyjne w Procontent Communication.

Blog powstał prawie rok temu w celu szlifowania warsztatu pisarskiego i umiejętności organizacyjnych, a także dzielenia się zdobytą wiedzą i doświadczeniem.

Więcej informacji na stronie: http://www.marketing-w-pigulce.pl/.

Comments

comments

14
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...