Jaki był 2018 w mobile marketingu?

Jerzy Ciszewski - 29.12.2018
78

Jaki był 2018 w mobile marketingu?

Jaki był 2018 w mobile marketingu?

Jeszcze rok temu 53 proc. klientów SMSAPI, przebadanych na potrzeby raportu o komunikacji marketingowej twierdziło, że w swoich kampaniach nie łączy wysyłek SMS z innymi działaniami. Skostniałe trendy ulegają jednak zmianie, Magento – amerykański dostawca rozwiązań dla sklepów internetowych wśród najciekawszy kampanii mobilnych wymienia akcję firmy Dunkin’s Donut w Bostonie. Łączyła promocję radiową, kampanię online z SMS-em zwrotnym jako sposobem na skorzystanie ze specjalnej oferty. W ciągu kilku dni odbiorcy kampanii wygenerowali 7,5 tys. kuponów, a ich duże zaangażowanie pokazuje, jaką skuteczność ma kreatywne wykorzystanie sprawdzonych już kanałów. Warto, by w nadchodzącym roku także polscy marketerzy inspirowali się tym podejściem.
Na naszych oczach świat smartfonów i tabletów oraz opartego na nich marketingu mobilnego integruje się ze “starymi mediami”. Eksperci z SMSAPI zauważają, że najciekawszych przykładów należy szukać właśnie na styku tych sfer. Oto 5 trendów w komunikacji mobilnej, które ich zdaniem warto śledzić także w kolejnym roku.

1. Serwisy i usługi mobile first

Web designerzy przestali już wtórnie dostosowywać wygląd serwisów internetowych do urządzeń mobilnych. Oba kanały projektowane są równolegle albo nawet dając stronom mobilnym pierwszeństwo. Zjawisko “mobile first” dotyczy nie tylko interfejsu użytkownika, ale także samej natury usług związanych z siecią i wpływa na modele biznesowe startupów.
– Na desktopie “rozruch” nowych usług wspierany był przez e-mail. To usługa, którą większość osób kojarzy głównie z komputerami. Dla telefonów natywną technologią jest SMS, więc jego rola, np. jako wiadomości potwierdzającej rejestrację nowego użytkownika, rośnie i będzie rosła. Wyjście do galerii handlowej często odbywa się ze smartfonem w ręce, za pomocą którego porównujemy oferty i szukamy opinii. Telefon jest też wygodnym nośnikiem kodów rabatowych czy otwartych stron internetowych z interesującą nas ofertą – zauważa Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

2. Pogawędki z chatbotami

Chyba nikt już nie dziwi się, gdy marka “odpisuje” na jego mailowe czy social mediowe zapytanie w kilka sekund po wysłaniu wiadomości. Przyzwyczailiśmy się, że na pierwszej linii obsługi klienta firma wystawia bota, który z zaprogramowaną uprzejmością dziękuje za kontakt i obiecuje niezwłocznie zająć się sprawą.
Ostatnich kilkanaście miesięcy przyniosło także wzrost wdrożeń bardziej zaawansowanych algorytmów. Nie tylko odpowiadają na najczęściej zadawane pytania, wspierają procesy rekrutacyjne i poznają preferencje zakupowe potencjalnych klientów, ale przede wszystkim skracają i porządkują listę czynności, które będzie musiał wykonać konsultant. Na boty najłatwiej natknąć się poprzez komunikatory, choć na spotkanie z nimi pozwalają też SMS-y zgodne z technologią LINK Conversations. Dzięki umieszczonym w nich linkom przenoszą użytkownika do specjalnego czatu, gdzie bot zarezerwuje wizytę w restauracji, określi preferencje zbliżającego się pobytu w hotelu czy oceni poziom zadowolenia z obsługi klienta w punkcie sprzedaży. Takie rozwiązania, oparte o conversational messaging to krok w kierunku wygodniejszego i skuteczniejszego marketingu mobilnego.

3. Płatności mobilne

W 2018 liczba Polaków płacących mobilnie przekroczyła milion, a wysokie tempo wzrostu wskazuje, że za kilka lat telefon stanie się równie naturalną metodą płacenia co karta kredytowa. Przyjęły się również takie formy jak płatność SMS-em w zamian za otrzymanie kodu do subskrypcji serwisu czy zakupy wewnątrz aplikacji, które doliczane są po prostu do rachunku telefonicznego.
– Mamy coraz większe zaufanie do swoich telefonów także jako instrumentu zarządzania własnymi finansami. Warto zauważyć, że banki uznają urządzenia mobilne za bezpieczny kanał przesyłając za ich pomocą np. kody do potwierdzenia przelewu. Stary, sprawdzony SMS wraz z nowoczesnymi aplikacjami praktycznie wyparły z rynku indywidualne i gadżeciarskie tokeny – zauważa Michał Kuliś z SMSAPI.

4. Dłuższy czas spędzony z urządzeniami mobilnymi

danych firmy Gemius wynika, że 2018 był dla polskich marketerów tym wyczekiwanym od zarania dziejów Rokiem Mobile. Telefon stał się wreszcie urządzeniem, z którego korzystamy do przeglądania internetu częściej niż z komputera. Podobnie jest na całym świecie, gdzie liczba użytkowników internetu mobilnego szybko rośnie, mimo że wciąż dużo czasu spędzamy przy stacjonarnych komputerach. Smartfony mają bowiem zdolność “wciskania się” w kilkuminutowe okresy naszej bezczynności.
W efekcie milenialsi i młodsze generacje nie wyobrażają sobie wyjścia z domu bez telefonu, bo czują, że muszą być stale online, stale dostępni. Przy okazji, smartfon z powodzeniem zastępuje im portfel. Sytuacja ta poprawia skuteczność mobilnych kanałów marketingowych takich jak SMS-y, komunikatory czy sieci społecznościowych, z których korzystamy głównie na urządzeniach mobilnych.

5. Bezpieczeństwo danych osobowych

“Co to jest RODO?” to jedno w najpopularniejszych pytań zadawanych wyszukiwarce Google w 2018. Wejście w życie unijnych regulacji, a szczególnie związane z nim liczne dyskusje na temat prywatności w sieci symbolicznie zakończyły etap beztroskiej ekspansji internetu.
– Samo wejście RODO nie wywróciło może do góry nogami marketingu mobilnego w Polsce, ale wiele osób po raz pierwszy zastanowiło się, co i komu udostępnia. Przypomnieliśmy też sobie, w jakich serwisach zostawiliśmy kiedyś swoje dane osobowe, wzmocniliśmy swoje hasła i poziom zabezpieczeń – opowiada Maja Wiśniewska z SMSAPI.
– Konieczność usunięcia z bazy kontaktów tych pozyskanych niezgodnie nowymi przepisami, przypomniała też starą prawdę na temat grup odbiorczych. Lepsza od dużej, przypadkowo zdobytej bazy kontaktów jest mniejsza lecz składająca się z faktycznie zainteresowanych naszą ofertą – dodają eksperci z SMSAPI.
Miniony rok pokazał, że smartfon stał się naszym urządzeniem elektronicznym numer jeden. Pozycję lidera przypieczętuje w 2019 postępujące upowszechnianie się płatności mobilnych. Wprowadzone w maju przepisy nie tylko zwiększyły kontrolę nad wykorzystaniem naszych danych osobowych, ale także pomogły obalić mit niechcianego marketingu. Dla marketerów to znak, że pora przestać patrzeć na świat mobilny z przymrużeniem oka i zacząć szukać nowych sposobów dotarcia do klientów za jego pomocą. Dobrym tropem są kampanie łączące różne kanały komunikacji.

Comments

comments

78
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...