Jak zachować się w kontaktach biznesowych z Japończykami? Poradnik Dominiki Szczechowicz

Redakcja PR - 12.09.2016
246

Dominika Szczechowicz - przestrzeganie norm w japońskich firmach

Coraz więcej osób fascynuje się kulturą japońską. Poznają język, czytają książki i oglądają filmy, by choć trochę przybliżyć sobie tę odległą i tajemniczą dla Europejczyka krainę. Zbliżenie europejsko-japońskie widoczne jest także w strefie biznesu – kolejne japońskie firmy otwierają u nas swoje filie. W tym wypadku, prędzej czy później musi dojść do osobistego spotkania biznesowego partnerów. Jak się wtedy zachować? Czego unikać, a co jest wręcz nakazane japońskimi obyczajami? 

Przestrzeganie tradycyjnych norm zachowań jest niezwykle istotne w japońskich firmach. Jeśli przyjdzie Ci spotkać się z Japończykami na gruncie biznesowym, dobrze wiedzieć:

UKŁON

Japończycy witają się ukłonem, którego głębokość zależna jest od pozycji społecznej lub zawodowej rozmówców. Podczas takiego powitania należy zachować odpowiedni dystans, aby nie zderzyć się głową z rozmówcą, co uważane jest za poważny nietakt. Najbezpieczniej jest ukłonić się układając dłonie wzdłuż ciała i pochylając ciało (od linii bioder) pod kątem ok 35 stopni.

WIZYTÓWKA

Podając wizytówkę, należy odwrócić ją zadrukowaną stroną do góry, a jej właściciel musi wykonać przy tym lekki ukłon. 

Otrzymaną wizytówkę należy obejrzeć (nie chować od razu do kieszeni) i położyć ją przed sobą na stole konferencyjnym przez cały czas trwania spotkania. Dopiero potem należy ją schować do wizytownika. Niemile widziane jest także zbyt częste pytanie o imię lub nazwisko rozmówcy – jeśli zdarzy nam się zapomnieć, warto posiłkować się wizytówkami.

MANIERY

Absolutnie niedopuszczalne jest żucie gumy podczas rozmowy oraz brak punktualności. Warto też pamiętać o zdejmowaniu płaszcza i czapki przy wejściu do firmy. 

MIEJSCE GOŚCIA

Uprzejmość nakazuje posadzić gościa na honorowym miejscu, czyli twarzą w kierunku wyjścia, a najważniejszy rozmówca powinien usiąść naprzeciwko niego.

TYTUŁOWANIE

Dobrze jest jest dodawać „-san“ do nazwiska gościa oraz „-sensei“ w stosunku do osób z tytułem profesorskim i nauczycieli.

PREZENTY

W formalnych sytuacjach nie należy rozpakowywać otrzymanych prezentów i nie przesadzać z wartością ofiarowanych, żeby nie wprawiać gościa w zaklopotanie i stres związany z kosztownym rewanżem.

UBRANIE

Należy przestrzegac strojów formalnych, biznesowych i unikać jaskrawych kolorów ubrania, wystawnych kreacji czy biżuterii, ponieważ osoba tak ubrana może być postrzegana jako niepoważna.

KONTAKT OSOBISTY

Poważne rozmowy i kluczowe decyzje wymagają w japońskiej firmie czasu i osobistego zaangażowania. Mejle i telekonferencje tu nie wystarczą. W Japonii wciąż preferuje się negocjacje polegające na osobistym kontakcie.

***

Dominika Szczechowicz- „Z wykształcenia jestem artystą, z zamiłowania pasjonatką zdrowia i ducha ZEN w każdej postaci i w codziennym życiu.
Przebyłam długą drogę od mediowych korporacji do własnej małej firmy, od pędu do spokoju i od przesytu do prostoty.
Japonia jest moim mentalnym domem. Nauczyła mnie uważnie obserwować, spokojnie celebrować i cenić to, co ma prawdziwą wartość. Pomogła wyrwać się z utartych kolein a potem rozwijać swoje talenty i pasje. Przestałam wreszcie biegać jak chomik w kółku.
Praktykuję zen oraz pokornie zgłębiam meandry języka japońskiego. Każde z proponowanych przeze mnie szkoleń stanowi odrębną całość, wszystkie trzy jednak doskonale się uzupełniają. Zapraszam serdecznie!”

Dominika-Japonia

Szkolenia z Dominiką Szczechowicz na StartupPR – nowoczesnej platformie  szkoleniowej z kursami u najlepszych specjalistów na rynku usług public relations. Wejdź, sprawdź oferty i zobacz, czego możesz się nauczyć.

Ciało i umysł – o tym, jak Japonki ćwiczą, relaksują się i co sprawia, że ich ciała są w tak dobrej kondycji. Wprowadzenie do medytacji i prostych ćwiczeń Zen.

Jak Japonki dbają o urodę? – poznasz tajemnice urody Japonek i dowiesz się, że jak kupować dobre kosmetyki. Praktyczny, interaktywny, warsztat z elementami kosmetologii, dietetyki, i filozofii ZEN.

Dlaczego Japonki nie tyją i nie starzeją się? – o tajemnicach Japonek, które, tak jak my – kochają jeść, kochają słodycze i nie przepadają za ćwiczeniami, a pozostają szczupłe i wyglądają promiennie przez całe życie!

***

Comments

comments

246
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...