Jak wygląda wolność mediów w krajach Grupy Wyszehradzkiej?

Informacja Prasowa - 25.04.2023
246

"Wyborcza" zaprezentowała wyniki Media Freedom Poll 2023

W Polsce i na Słowacji widać największe zaniepokojenie społeczne stanem wolności mediów – to jeden z wniosków z międzynarodowego badania opinii publicznej przeprowadzonego w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Pełne wyniki Media Freedom Poll 2023 poznaliśmy w poniedziałek, 24 kwietnia 2023 r. podczas konferencji z udziałem Very Jourovej, wiceszefowej Komisji Europejskiej. W siedzibie „Gazety Wyborczej” w Warszawie odbyła się debata dotycząca wolności i niezależności mediów, transmitowana online, a jej podsumowanie można już znaleźć na Wyborcza.pl.
Media Freedom Poll 2023 to kompleksowe badanie postaw społecznych wobec wolności mediów w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Jego wyniki jako pierwsi poznali goście specjalnego wydarzenia organizowanego 24 kwietnia br. w warszawskiej siedzibie „Gazety Wyborczej”. Partnerami spotkania byli Committee for Editorial Independence, RSF – Reporters Without Borders, Austria, Bakala Foundation oraz Wyborcza.pl.
Prezentację badania poprowadził Václav Stetka z Czech, przedstawiciel Komitetu Niezależnych Wydawców, a po nim na ekranie pojawiła się wiceprzewodnicząca Komisji Europejska ds. przejrzystości Vera Jourova. Opowiedziała ona m.in. o pracach Komisji nad europejskim aktem o wolności mediów, którego wstępny tekst przyjęła we wrześniu 2022 r.
W dyskusji panelowej na temat wolności mediów udział wzięli: Tessa Szyszkowitz i Václav Štětka reprezentujący Komitet Niezależnych Wydawców (Committee for Editorial Independence), Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego „Wyborczej”, Veronika Munk z Telex, Martin Ehl z Economia, Václav Pecha z Bakala Foundation, a także Erhard Stackl i Dorota Nygren z organizacji Reporterzy Bez Granic. Pytania na temat badania padły też ze strony publiczności.
Szczegółową relację z wydarzenia oraz nagranie wideo można znaleźć na Wyborcza.biz –
Na stronie dostępne są też wyniki badania Media Freedom Poll 2023 w wersji do pobrania.
Ich omówienie już wkrótce ukaże się na łamach „Wyborczej” oraz Wyborcza.pl.
O badaniu Media Freedom Poll 2023 – dane były zbierane od 6 do 21 marca 2023 r. w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Zbiory danych są reprezentatywne pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejsca zamieszkania, regionu oraz korzystania z internetu. Liczba respondentów wyniosła ponad 1000 osób w każdym kraju (łącznie ponad 4000 respondentów). Metodami ankiety były CAWI (większa część), a także CATI. Dane zebrane w poszczególnych krajach V4 są w pełni porównywalne (ten sam zestaw pytań w każdym kraju; ankieta przeprowadzona w tym samym okresie) – jedną z zalet badania jest możliwość porównania postaw społecznych pomiędzy poszczególnymi krajami.
W ankiecie badano między innymi, czy społeczeństwo jest zaniepokojone wolnością mediów, jak postrzega stan wolności mediów w swoim kraju, jak ważne dla społeczeństwa jest to, że media informacyjne mogą działać bez ingerencji lub cenzury ze strony państwa lub rządu, jak ważne jest to, że media informacyjne mogą działać bez nadmiernego wpływu ich właścicieli lub interesów biznesowych, jak społeczeństwo postrzega różnorodność mediów, przejrzystość własności mediów itp.
Inicjatorem badania jest Komitet Niezależności Redakcyjnej czeskiego domu medialnego Economia, wspierany przez Reporterów bez Granic, a badanie zleciła Fundacja Bakala. Kierownikiem badania jest Václav Štětka z Loughborough University w Wielkiej Brytanii, członek kilku międzynarodowych projektów i sieci badawczych, w tym Digital News Report (University of Oxford) i Media Pluralism Monitor (European University Institute). Realizatorem badania jest MEDIAN.

Comments

comments

246
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...