Krótki poradnik o tym, jak rozmawiać z dziennikarzami przez telefon

Redakcja PR - 19.09.2016
58

Kilka porad, które sprawią, że dziennikarze chętnie będą odbierać Twoje telefony

Nie należy zakładać, że wszyscy dziennikarze preferują kontakt mailowy. Niektórzy wciąż wolą starą i sprawdzoną komunikację przez telefon. Jak przeprowadzić rozmowę z dziennikarzem, żeby przebiegała sprawnie i zakończyła się sukcesem?

Wiesz dlaczego część reporterów i redaktorów woli dostawać od PR-owców maile niż odbierać „irytujące telefony”? Ponieważ wielu specjalistów public relations po prostu nie wie, w jaki sposób rozmawiać z dziennikarzem przez telefon. A przecież telefon to dobre narzędzie do budowania i podtrzymywania relacji.

Poniżej przestawiamy kilka prostych porad, które pomogą usprawnić prowadzenie telefonicznych rozmów:

  1. Bądź autentyczny

Autentyczność to podstawa w budowaniu relacji. Niektórzy jednak wciąż o tym zapominają. Bycie sobą jest bardzo ważne. Być może brzmi to jak banalna rada udzielana przez rodziców nastoletniemu synowi, który chce poprosić koleżankę do tańca podczas szkolnej dyskoteki, ale to prawda. Każdy powinien wypracować sobie własny, autentyczny sposób na rozmowę z dziennikarzami. Nie ma tu jednej, uniwersalnej rady, ponieważ każdy z nas jest inny.

  1. Szanuj czas dziennikarzy

Kiedy następnym razem będziesz dzwonić do dziennikarza to zacznij od „magicznego pytania”. Jest absolutnie kluczowe i sprawi, że rozmówca nie będzie Cię traktować jak irytującego natręta. Brzmi ono: „Czy mogę Panu/Pani chwilę zająć?”. W ten sposób pokazujesz, że szanujesz czyjś czas i nie chcesz się narzucać. Nie zaczynaj rozmowy od razu od dynamicznego monologu, w którym przedstawiasz sprawę, w jakiej dzwonisz, ale zapytaj dziennikarza, czy w tej chwili w ogóle może z Tobą rozmawiać.

  1. Pomyśl o telemarketerach

Spróbuj postawić się na miejscu dziennikarza. Jak to zrobić? Przypomnij sobie telefony, które sam otrzymujesz od telemarketerów. Czy lubisz, kiedy ktoś dzwoni, szybko przedstawia siebie i firmę, a następnie recytuje przygotowaną wcześniej formułkę? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi nie, to dlaczego sam często postępujesz w ten sposób dzwoniąc do dziennikarzy?

Istnieją jednak również telemarketerzy, którzy podczas rozmowy nie zachowują się tak, jakby czytali z kartki. Pomyśl, czy jesteś bardziej skłonny do rozmowy z kimś, kto najpierw zapyta, czy możesz mu chwilę poświęcić? Jeśli odpowiesz telemarketerowi, że tak, to być może wtedy on zaproponuje Ci ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb, dzięki której uda Ci się zaoszczędzić na rachunku za kablówkę czy internet.

Kieruj się tym tokiem myślenia w rozmowie z dziennikarzami. Pomyśl, jakie informacje i w jaki sposób możesz im przekazać, aby okazały się dla nich przydatne. Bądź taktowny i uprzejmy, a możesz być zaskoczony tym, jak zaczną traktować Cię dziennikarze, kiedy będziesz do nich dzwonić.

Źródło: materiał na podstawie Ragan.com, Micah Warren, 3 tips for successful phone pitching

Comments

comments

58
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...