Jak prezentują się agencje public relations w social mediach?

Jerzy Ciszewski - 30.11.2015
122

Agencje public relations żyją również z "robienia internetów" Wszystkie lub prawie wszystkie firmy w mają w swojej ofercie...

Agencje public relations żyją również z „robienia internetów” Wszystkie lub prawie wszystkie firmy w mają w swojej ofercie komponent dotyczący obsługi social mediów. Jest to coraz większy kawałek „tortu” przychodów i zysków. Ciekawe więc jest zagadnienie w jaki sposób poszczególne agencje eksponują swoją ekspertyzę w tej sprawie. Widać dużą różnorodność w bieżącej komunikacji i rozpowszechnianiu informacji wśród firm public relations.

Niektóre z nich – i nie jest ich tak mało – w ogóle nie posiadają zakładki z aktualnościami na stronie ani nawet profilu na Facebooku, co przy dzisiejszym znaczeniu mediów społecznościowych i Internetu wydaje się zaskakujące.

Jest kilka firm, które, co prawda, posiadają swój fanpage czy zakładkę z aktualnościami, ale nie prowadzą jej regularnie; wpisy pojawiają się raz na kilka miesięcy. Najwięcej firm publikuje nowe posty kilka razy w miesiącu lub kilka razy w tygodniu. Oczywiście ta pierwsza opcja jest stanowczo nieprawidłową praktyką, ponieważ im rzadziej wrzucamy treści na fanpage, tym trudniej będzie z czasem dotrzeć do użytkownika.

Jak pokazać, że wizerunek klienta jest dla firmy sprawą kluczową, jeśli sami nie potrafimy zadbać o nasz profil? Przyjrzyjmy się na początku profilom agencji. Zazwyczaj dotyczą one głównie życia firmy – ogłoszenia o pracę, informacje o nagrodach lub podjęciu współpracy z nowym klientem.

Często rzuca się w oczy brak pomysłu na prowadzenie profilu – nieregularność, brak konsekwencji, zasady w udostępnianiu nowych treści (dobrze to widać na przykładzie profilu NBS Communications).

Nigdzie nie widać kreatywności i pomysłowości, które są głównymi hasłami dla większości firm związanych z szeroko pojętym marketingiem i PR­em. Na wyróżnienie zasługują przede wszystkim trzy fanpage: 24/7 Communications, Planet PR i Synertime. Na wszystkich tych profilach pojawiają się ciekawostki ze świata PR i interesujące kampanie reklamowe oraz posty dotyczące życia agencji. Zwłaszcza ostatni profil wyróżnia się pod względem przemyślanej i zaplanowanej strategii social media.

Na fanpage’u pojawiają się aktualne zdjęcia (w przyjemnych dla oka, ciepłych barwach) i nowości z życia agencji – gdzie byliśmy, co zrobiliśmy, kogo zatrudniliśmy. Oprócz tego co jakiś czas udostępniane są motywacyjne memy oraz ciekawostki ze świata PR­u i marketingu.  Zaletą są na pewno serie #akademiaPR i #prawienaserio. Pierwsza dotyczy zawodowego know­how i jest pisana przez pracowników firmy.  Druga, jak wskazuje nazwa, to zbiór zabawnych obrazków okołotematycznych. Oczywiście można by się  przyczepić do tego, że przecież hashtagi nie działają w serwisie Facebook tak jak na Twitterze czy Instagramie, ale plus za kreatywną inicjatywę.

Dobrym przykładem agencji, która zajmuje się mediami społecznościowymi i jednocześnie świetnie prowadzi swój profil (o tej samej tematyce) jest Social Media Now. Organizują oni bardzo dużo bezpłatnych szkoleń online z zakresu swojej działalności. Rozwijają swój profil zgodnie z tymi przesłankami, którymi kierują się we współpracy z klientem. Tworzą nie tylko ciekawe treści, ale i stawiają na płatne kampanie. Także Get More Social pokazuje, że aktualizacja fanpage’a przynosi korzyści w postaci prawie 100 000 obserwatorów. Można powiedzieć, że agencja social media to przecież nie PR, ale w dobie tak rozwiniętej technologii trzeba przecież doganiać innych.

Dlaczego w ogóle poruszamy kwestię mediów społecznościowych? Prawie każda firma prowadzi działania na różnych kanałach. Nie musi to być akurat Facebook. Jest przecież Twitter, Instagram, Snapchat, Linkedin itd. Firma, która zajmuje się wizerunkiem, musi pokazać w jakiś sposób, że jest do tego odpowiednia. Duże korporacje mają nawet kilka agencji, które odpowiadają za różne aspekty działań tego typu.

Agencje interaktywne tworzą strony, aplikacje, zajmują się mediami społecznościowymi. Agencje SEO i SEM mają także swój obszar działania, reklamy telewizyjne, radiowe to część pracy domów mediowych. Gdzieś w tym wszystkim muszą dumnie pokazywać się agencje PR­owe, a to nie jest takie proste w gąszczu specjalistów od nowych technologii. Działania w mediach społecznościowych to jedno.

Drugą (nawet i nadrzędną) sprawą jest strona internetowa, swoista wizytówka agencji. Tutaj niestety również konkurencja z branży interaktywnej jest o krok przed PR­owcami. Niektóre strony są nieczytelne, zbyt proste, wręcz ubogie, mało estetyczne. Raczej nie nadążamy za trendami, a konkurencja nie śpi.

Dobre przykłady agencji kreatywnych z ciekawymi stronami? OS3, Skyboat, NextGen studio. Nie trzeba może od razu inwestować w fajerwerki na stronie, ale podążanie za nowościami również wpisuje się w działalność PR. Zwłaszcza klient jeszcze średnio wyedukowany będzie skłonny wybrać firmę z ciekawszymi rozwiązaniami na stronie czy w mediach społecznościowych. Ostatecznie i tak przeważy wiele innych czynników (propozycja działań, cena, portfolio, kontakt itd.), ale wizerunek w sieci jest dziś niezwykle istotny, dlatego zaniedbywanie szczegółów może agencje słono kosztować.

Wszystkim tym firmom jednak w gruncie rzeczy zależy na jednym ­ zadowoleniu klienta. Bez względu na rodzaj działalności. Jaka jest zatem recepta na ciągłe doskonalenie? Podglądanie konkurencji, nawet jeśli jest to nieco inny obszar działalności. To także wyciąganie wniosków i wdrażanie nowych rozwiązań, odwaga w podejmowaniu wyzwań i przede wszystkim odpowiadanie na potrzeby rynku.

Czy to dużo?

rankingFBagencje3

Comments

comments

122
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...