David Ogilvy radzi, jak pisać prosto i zwięźle
David Ogilvy jest uznawany za jednego z guru i ojców współczesnej reklamy. Jego filozofia skupiała się na formowaniu jasnych przekazów na najwyższym poziomie. Jako dyrektor kreatywny i copywriter, Ogilvy był twórcą znanych na całym świecie kampanii reklamowych dla takich marek jak Rolls-Royce, Schweppes, Helena Rubinstein czy Shell.
W 1962 roku magazyn „Time” ogłosił Davida Ogilviego „najbardziej rozchwytywanym kreatorem branży reklamowej”. Naprawdę był „mad menem”. W 1951 roku wydał poradnik „The Guinness Guide to Oysters„, który był wczesną wersją tego, co dziś nazywamy reklamą natywną. Do legendy przejdą niektóre z wymyślonych przez niego haseł jak „Man in the Hathaway Shirt” czy „Schweppervescence”
Zobacz: 10 problemów social media managera.
Współcześni twórcy content marketingu mogliby się wiele nauczyć od ojca reklamy. Był kreatorem reklam miękkich, informacyjnych, trafiających ze swoim przekazem głęboko do serc i umysłów ludzi. Wydał wiele książek i poradników dla przyszłych adeptów reklamy. Poniższa lista wskazówek pochodzi z wewnętrznej notatki, skierowanej do pracowników własnej agencji przez Davida Ogilviego, zatytułowanej „Jak pisać prosto i zwięźle”. Ludzie piszą dobrze, kiedy myślą dobrze – ta sentencja przyświecała guru reklamu.
1. Przeczytaj książkę Romana Raphaelsona o pisaniu. Trzykrotnie.
2. Pisz w taki sposób jak mówisz. Naturalnie.
3. Używaj krótkich słów, krótkich zdań, krótkich akapitów.
Zobacz: 15 słów, które musisz wyrzucić z profilu na LinkedIn.
4. Unikaj żargonu i specjalistycznych zwrotów – izmów, -yzmów – to przesadzone i nienaturalne.
5. Nigdy nie zapisuj więcej niż dwóch stron na dany temat.
6. Sprawdzaj swoje notatki.
7. Nigdy nie wysyłaj listu czy notatki tego samego dnia, kiedy powstały.
Zobacz: 25 faktów na 25 lat Internetu.
8. Jeśli coś jest naprawdę ważne, daj to koledze czy koleżance do sprawdzenia.
9. Przed wysłaniem jakiegokolwiek tekstu upewnij się, że to, co chciałeś/chciałaś przekazać, jest absolutnie jasne.
10. Jeśli oczekujesz akcji, nie pisz. Idź i powiedz na głos czego chcesz.
Wybrane książki Davida Ogilviego:
David Ogilvy Wyznania człowieka reklamy, (tłum. Wojciech Madej) Warszawa 2000.
David Ogilvy O reklamie (tłum. Agnieszka Rogalińska) Warszawa 2008.
Tekst ukazał się w serwisie PRdaily.com.