Jak pisać prosto i zwięźle? 10 wskazówek od Davida Ogilviego

Redakcja PR - 25.08.2016
296

David Ogilvy radzi, jak pisać prosto i zwięźle

David Ogilvy jest uznawany za jednego z guru i ojców współczesnej reklamy. Jego filozofia skupiała się na formowaniu jasnych przekazów na najwyższym poziomie. Jako dyrektor kreatywny i copywriter, Ogilvy był twórcą znanych na całym świecie kampanii reklamowych dla takich marek jak Rolls-RoyceSchweppesHelena Rubinstein czy Shell

W 1962 roku magazyn „Time” ogłosił Davida Ogilviego „najbardziej rozchwytywanym kreatorem branży reklamowej”. Naprawdę był „mad menem”. W 1951 roku wydał poradnik „The Guinness Guide to Oysters„, który był wczesną wersją tego, co dziś nazywamy reklamą natywną. Do legendy przejdą niektóre z wymyślonych przez niego haseł jak „Man in the Hathaway Shirt” czy „Schweppervescence”

Zobacz: 10 problemów social media managera. 

3861589287_80ace732bf_z

Współcześni twórcy content marketingu mogliby się wiele nauczyć od ojca reklamy. Był kreatorem reklam miękkich, informacyjnych, trafiających ze swoim przekazem głęboko do serc i umysłów ludzi. Wydał wiele książek i poradników dla przyszłych adeptów reklamy. Poniższa lista wskazówek pochodzi z wewnętrznej notatki, skierowanej do pracowników własnej agencji przez Davida Ogilviego, zatytułowanej „Jak pisać prosto i zwięźle”. Ludzie piszą dobrze, kiedy myślą dobrze – ta sentencja przyświecała guru reklamu.

1. Przeczytaj książkę Romana Raphaelsona o pisaniu. Trzykrotnie.

2. Pisz w taki sposób jak mówisz. Naturalnie. 

3. Używaj krótkich słów, krótkich zdań, krótkich akapitów.

Zobacz: 15 słów, które musisz wyrzucić z profilu na LinkedIn. 

4. Unikaj żargonu i specjalistycznych zwrotów – izmów, -yzmów – to przesadzone i nienaturalne. 

5. Nigdy nie zapisuj więcej niż dwóch stron na dany temat.

6. Sprawdzaj swoje notatki. 

7. Nigdy nie wysyłaj listu czy notatki tego samego dnia, kiedy powstały.

Zobacz: 25 faktów na 25 lat Internetu. 

5687282029_65ff3e0d00_o

8. Jeśli coś jest naprawdę ważne, daj to koledze czy koleżance do sprawdzenia.

9. Przed wysłaniem jakiegokolwiek tekstu upewnij się, że to, co chciałeś/chciałaś przekazać, jest absolutnie jasne. 

10. Jeśli oczekujesz akcji, nie pisz. Idź i powiedz na głos czego chcesz.

8383493215_3f393d992f_z

Wybrane książki Davida Ogilviego:

David Ogilvy Wyznania człowieka reklamy, (tłum. Wojciech Madej) Warszawa 2000.

David Ogilvy O reklamie (tłum. Agnieszka Rogalińska) Warszawa 2008.

Tekst ukazał się w serwisie PRdaily.com. 

Comments

comments

296
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...