Jak napisać chwytliwy tytuł?

Redakcja PR - 18.01.2017
225

Jak napisać chwytliwy tytuł? Oto kilka wskazówek

O sposobach na dobry tekst już pisaliśmy. Teraz należy przyjrzeć się składowym tekstu, zaczynając od tytułu. Moim zdaniem jest to bardzo ważny element, który przyciągając uwagę czytelnika, ma szansę na uratowanie tekstu (pod względem statystyk), nawet jeśli piszemy na mało popularny temat. Jak napisać chwytliwy tytuł?

Sposoby na…

Jest to jedna z najpopularniejszych metod wybierania tytułu, jednocześnie bardzo skuteczna. Dlaczego? Oznajmia ona czytelnikowi, że tekst będzie konkretny i odpowie na potrzeby użytkownika. Oczywiście to tylko połowa sukcesu. Jeśli artykuł napisano rozwlekle, bez merytorycznych podstaw i nie zaskoczy czytelnika, zostanie on na stronie zaledwie kilka sekund. Bardzo ważną rolę zatem pełnią tutaj również śródtytuły i oczywiście sam tekst.

Magiczne przymiotniki

Choć w języku angielskim jest znacznie więcej takich ,,magicznych przymiotników”, ,,Polacy nie gęsi (…)”. Czym jednak są te słowa? W dzisiejszej polszczyźnie chwytliwymi przymiotnikami, które przyciągają uwagę, są np. inspirujący, niezwykły, niepowtarzalny, kreatywny itd. Nadają one wyjątkowego charakteru wypowiedzi i dają użytkownikowi wrażenie, że będzie poznawać jakąś magiczną, tajemniczą wiedzę i wzbogaci się przez to o coś więcej.

Wyjęcie z kontekstu

Metoda ta jest stosowana powszechnie raczej w plotkarskich pismach i magazynach, ale zyskała też wielu fanów wśród twórców wideo. Przykładowo, jeśli dana osoba tworzy vlogi, na których pokazuje swoje życie, nie wystarczy dbać tylko o dotychczasowych widzów, ale także należy przyciągać nowych. Jak to zatem zrobić?

Wystarczy rzucić w filmie: ,,Chyba pójdę do psychiatryka, jak dalej będziesz mnie tak denerwować”. Z tego powstanie tytuł: ,,Idę do szpitala psychiatrycznego”, co będzie generować prawdopodobnie większy niż zwykle ruch. Oczywiście nie sprawdzi się to zawsze i w każdej sytuacji, ponieważ po nadużywaniu tego typu chwytów widzowie się zniechęcą. Dotyczy to także materiałów bardziej merytorycznych, gdzie użytkownicy mogą posądzić twórcę o kłamstwo.

Tryb rozkazujący

,,Zrób to, a zaimponujesz drugiej połówce” – taki tytuł nie tylko wywołuje w podświadomości odbiorcy chęć na faktyczne zrobienie tego, co mówił autor artykułu, ale i sugeruje skuteczność danej metody. Tego typu sformułowanie jest dobre, jeśli tworzymy materiał poradnikowy, DIY lub piszemy o ciekawostkach. Używanie trybu rozkazującego (akurat w tej formie, jaką przedstawiłam) jest to sprytna metoda tworzenia tytułów, ponieważ zawiera również pewien chwyt, o którym za chwilę.

Niedopowiedzenie

Zastosowane pośrednio w przykładowym tytule wyżej – zakłada, że używamy zaimków ten, ta, to, ale nie tylko. Chodzi po prostu o stworzenie aury tajemniczości, ale przy jednoczesnym wskazaniu, o czym będziemy czytać. Czy to wydaje się być skomplikowane i trudne, bo wykluczają się te dwa pojęcia? Być może, ale jak widać, da się to zrobić. Niedopowiedzenie wzmocnione wykrzyknikiem lub jakimś dynamicznym przymiotnikiem zyskuje jeszcze większą wartość.

A czy wspominałam, że wszystkie te metody można ze sobą dowolnie miksować? Sprawdźcie sami.

Comments

comments

225
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...