Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

Informacja Prasowa - 25.08.2021
173

Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

 Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.

W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.

Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.

Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.

Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.

Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.

Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.

All Hands Agency

Comments

comments

173
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...