Google i jego zmiany algorytmiczne

Redakcja PR - 23.02.2017
211

Co niesie za sobą kolejna zmiana algorytmu Google?

Zadaniem wyszukiwarki Google jest skatalogowanie światowych zasobów informacji i uczynienie ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi. Podążając za tą maksymą firma z Kalifornii co roku wprowadza około 500 uaktualnień algorytmu, który odpowiedzialny jest za pokazywanie użytkownikom precyzyjnych i dopasowanych wyników wyszukiwania. Niektóre aktualizacje algorytmu mogą dotyczyć tylko prezentacji listy wyników wyszukiwania, inne natomiast wpływają na pozycję osiąganą przez witryny.

Istnieje około 200 czynników rankingowych mających wpływ na pozycję wyświetlania stron w wyszukiwarce. Naturalnie większość z nich nie jest ujawniana przez Google. Większość tych zmian jest niezauważana przez użytkowników, jest to naturalne biorąc pod uwagę fakt, iż Google o nich nie informuje. Jednak co jakiś czas wypuszczane są duże aktualizacje, które mają ogromy wpływ na widoczność serwisów w wynikach wyszukiwania Google. Wiele takich ważnych updete’ów nie zostaje oficjalnie potwierdzonych przez Google.

Nowa aktualizacja algorytmu (Luty 2017)

Od 9 lutego (na świecie od 7 lutego) obserwujemy znaczne zmiany w wynikach wyszukiwania. Takich dużych wahań nie odnotowywaliśmy od 3 kwartału 2016 roku. Dużo wskazuje na to iż jest to kolejna aktualizacja o nazwie Phantom, byłby to już 5 raz, kiedy Google ją uruchomił. Na obecną chwilę schemat algorytmu jest trudny do określenia, gdyż zmiany były dość losowe. Jest jednak kilka ważnych elementów na które algorytm zwraca uwagę:

  • Jakość treści – od dawna nie jest to tajemnicą, iż jakość i długość treści są ważne, stąd też algorytm premiuje serwisy z treścią dobrej jakości a osłabia te z krótkimi tekstami o nikłej jakości.
  • Zaangażowanie użytkowników – obserwacja współczynników jakości pozwala na wysnucie teorii, iż mają one wpływ na spadki bądź wzrosty widoczności warto więc zwrócić uwagę na stopień zaangażowania użytkownika na witrynie.
  • Długość trwania aktualizacji – może ona trwać do kilku tygodni, zmiany przez nią wywołane w przypadku niektórych domen mogą być odwracalne (domeny które straciły mogą wrócić do swojej widoczności tak samo jak te które widoczność zwiększyły).
  • Wpływ na poszczególne części serwisu – aktualizacja może dotyczyć tylko niektórych części serwisu (subdomen czy podkatalogów).
  • Linkowanie wewnętrzne – pozwala nam ono na wskazywaniu tych podstron, które chcemy aby pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania. Wpływa ono również na poprawienie użyteczności strony dla klienta.

Co zmiana algorytmu oznacza dla właściciela strony firmowej?

Najważniejsze jest to, że strony które spadły w wynikach wyszukiwania nie otrzymały kary w wyszukiwarce (potocznie nazywa się to filtrem). Pierwszą rzeczą na, której powinni się skupić to przebudowa serwisu i dostosowanie go do elementów na których skupia się algorytm. Niektórzy będą musieli skupić się na poprawie tekstów, inni na linkowaniu wewnętrznym, jeszcze inni na wewnętrznych silnikach wyszukiwania.

Właściciele serwisów budowanych w oparciu o wytyczne Google, posiadające wysokiej jakości dobrze podlinkowaną wewnętrznie treść pozwalającą na duże zaangażowanie użytkownika nie muszą obawiać się zmian algorytmicznych. Poniżej kilka wstępnych wniosków, które pozwolą zrozumieć funkcję i działanie algorytmu:

  • Spadek widoczności nie jest karą, optymalizacja serwisu pozwoli na odwrócenie zmian w widoczności.
  • Bardzo ważna jest jakość dostarczana użytkownikowi. Strony posiadające tzw. thin content (czyli bardzo mało tekstu na danej podstronie) nie będą miały szansy utrzymać się w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach.
  • Warto również zwrócić uwagę na linkowanie wewnątrz serwisu, wpływające nie tylko na SEO ale również na wygodę użytkowników.

Phantom nie jest klasyczną aktualizacją algorytmu, sam fakt iż może ona potrwać do kilku tygodni (a nie 1-2 dni tak jak w przypadku algorytmu o nazwie Pingwin czy Panda) świadczy o tym, że ten artykuł może ulec dezaktualizacji. Niedługo postaramy się wrócić do Państwa z bardziej „precyzyjnymi” informacjami, o ile można o takich mówić w przypadku zmian algorytmicznych Google.

Tekst ekspercki, Przemysław Paruszewski, Fabryka Marketingu

Account Manager w Fabryce Marketingu. Z wykształcenia magister stosunków międzynarodowych oraz licencjonowany pedagog. Z branżą marketingu związany od 3 lat, zajmuje się prowadzeniem poszczególnych projektów oraz doborem odpowiednich rozwiązań bądź narzędzi wykorzystywanych w kampaniach reklamowych.

Przemysław Paruszewski

Przemysław Paruszewski

Zobacz:

SEO kontra PR. Wywiad z Pawłem Gontarkiem (Fabryka Marketingu)

Comments

comments

211
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...