Google wspiera naukę informatyki w Polsce: podsumowanie 2017

Informacja Prasowa - 11.12.2017
266

Google wspiera naukę informatyki w Polsce: podsumowanie 2017

Nauka informatyki pozwala tworzyć innowacyjne rozwiązania, rozwija twórcze myślenie i otwiera ciekawe możliwości zawodowe. Mimo to wielu uczniów, zwłaszcza młodszych, nie ma jak rozwijać swoich zdolności technicznych.

W Google wierzymy, że wszyscy uczniowie i uczennice zasługują na to, by móc realizować swój potencjał. To dlatego w 2017 r. – tak jak w poprzednich latach – wspieraliśmy polskie organizacje, które w twórczy, inspirujący i oparty na współpracy sposób rozpalają w dzieciach pasję do komputerów. Pomagaliśmy także nauczycielom budować i wzmacniać swoje umiejętności w zakresie informatyki i myślenia obliczeniowego. Poniżej znajdziecie przykłady inicjatyw, które wsparliśmy w Polsce w 2017 r.:

W ramach Europe Code Week udzieliliśmy stypendiów Fundacji Girls Code Fun i Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Girls Code Fun przeprowadziło warsztaty dla ponad dwustu dziewczynek od 8 do 12 lat i towarzyszących im osób dorosłych. W parach uczyły się programować na platformie Arduino i stworzyły swoje własne gry.

 

Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych przeprowadziła pięć interaktywnych warsztatów dla ponad 90 uczniów (wielu z nich przy tej okazji napisało pierwszą w życiu linijkę kodu!) i umożliwiła im przekonanie się na własne oczy, czym jest wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.

 

2017 to także kolejny rok, w którym wsparliśmy PW Junior Summer Camp – inicjatywę Liceum Staszica, Politechniki Warszawskiej i jej absolwentów, która ma na celu zainteresować naukami informatycznymi większą liczbę dzieci. Obóz letni odbył się w gminie Kozienice i obejmował 10 dni wykładów, warsztatów i symulacji konkursów dla 153 uczniów zainteresowanych informatyką na różnych poziomach – od początkujących do osób biorących udział w międzynarodowych zawodach. W tym roku podczas Summer Camp odbyły się także warsztaty programistyczne dla dzieci z Kozienic, podczas których uczniowie mogli nabyć od podstaw różnorodne umiejętności programistyczne. Inżynierowie z warszawskiego biura Google poprowadzili warsztaty kodowania w Pythonie i inspirujący wykład zachęcający młodzież do podjęcia kariery w branży IT.

 

W 2017 r. uruchomiliśmy także nową wersję Dress Code, platformy w języku polskim przygotowanej przez pracowników Google. Pozwala ona uczniom w wieku od 11 do 19 lat uczyć się od podstaw kodowania w Javascript poprzez tworzenie animacji, aplikacji do rysowania i granie w gry.

Badania wskazują, że dziewczynki często przestają interesować się matematyką i naukami ścisłymi w wieku kilkunastu lat. Można je zachęcać do uczenia się informatyki poprzez pokazywanie, jak wygląda praca w branży IT, i kontakt z pozytywnymi wzorcami kobiet, które na co dzień pracują z komputerami. Warszawskie biuro Google należy do miejsc, w których prowadzimy program Mind the Gap. Jego celem jest budzenie w dziewczynkach w wieku 11-18 lat zainteresowania pracą w branży informatycznej. W 2017 wzięło w nim udział ponad 200 nastolatek. Grupy odwiedzają biuro Google, gdzie odbywają spotkanie z naszymi inżynierkami i dowiadują się więcej o informatyce. Jeśli Wasza szkoła jest zainteresowana udziałem w programie, zgłoście się tutaj.

 

Pracownicy Google są także wolontariuszami na Uniwersytecie Dzieci, który zorganizował warsztaty letnie dla 66 uczniów w wieku 8-12 lat. Uczestnicy brali udział w trzech warsztatach, podczas których uczyli się programowania przy pomocy automatu Mrówka Langtona (algorytmiczny koncept polegający na sterowaniu mrówką za pomocą programu) i kierowali wirtualną mrówką przy użyciu uproszczonego języka stworzonego na podstawie JavaScript. Tu możecie zobaczyć przykładowe zadanie napisane przez jednego z uczniów. W październiku i listopadzie grupa pracowników Google prowadziła też regularne wstępne kursy programowania, w których wzięło udział w sumie 40 uczniów (11-12 lat). Wiosną 2018 r. w projekt zaangażują się kolejne dwie grupy.

Żeby spotkać ze sobą edukatorów i organizacje non-profit, zorganizowaliśmy spotkaniew Campus Warsaw. Była to dla nich okazja, żeby porozmawiać o swojej pracy, związanych z nią wyzwaniach i możliwościach w zakresie edukacji komputerowej. W spotkaniu wzięło udział 35 organizacji, a o swoich projektach opowiedzieli niektórzy z naszych partnerów: Fundacja Uniwersytet DzieciPW Junior i laureaci programu CS4HS(informatyka dla liceów): Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

 

Za każdym świetnym uczniem stoi świetny nauczyciel. Dlatego inwestujemy także we wsparcie edukatorów i w zasoby pozwalające im używać informatyki w nauczaniu. W 2017 r. przyznaliśmy Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika w Toruniu grant, dzięki któremu będą pomagać pedagogom zostać nauczycielami informatyki, wzmacniać ich pewność siebie i umiejętności z zakresu IT, aby mogli prowadzić w szkołach lekcje technologii informatycznej zgodnie z nowym programem nauczania. Również Uniwersytet Adama Mickiewicza otrzymał od Google grant na opracowanie dodatkowych, pomocnych w nauce informatyki materiałów dla nauczycieli gimnazjów i liceów – są już dostępne tutaj. Wreszcie postanowiliśmy wesprzeć inicjatywę Fundacji Uniwersytet Dzieci i pomóc tysiącowi nauczycieli zdobyć nowe umiejętności i wiedzę, które pomogą im lepiej korzystać z nowych technologii w prowadzeniu lekcji.

Jesteśmy szczęśliwi, że mogliśmy wesprzeć te wspaniałe projekty i mamy nadzieję na to, że także w przyszłym roku będziemy pomagać nowym inicjatywom. Nasze wprowadzenie do informatyki możecie przejrzeć tutaj, a więcej o programach dowiecie się na stronie  g.co/csedu

  

Comments

comments

266
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...