Facebook i Google będą chronić przed fakenewsami we Francji. Boją się powtórki z USA?

Redakcja PR - 07.02.2017
14

Giganci technologiczni mają lepiej chronić Francuzów przed dezinformacją w okresie przedwyborczym.

Francuzi w tym roku wybiorą nowego prezydenta. Po wyborach w USA, nad Sekwaną zachodzi obawa, że sieć zaleje fala fałszywych wiadomości, które mogą mieć wpływ na wynik wyborów. Nauczeni doświadczeniem, potentaci z Facebooka i Google’a wspólnie z francuskimi organizacjami medialnymi wytaczają wojnę z dezinformacją we Francji. 

Facebook uruchomił w poniedziałek narzędzie, za pośrednictwem którego użytkownicy mogą zgłaszać wiadomości, których wiarygodność budzi wątpliwości. Francuzi mogą korzystać z funkcji od teraz, po pozytywnych wynikach testów prowadzonych w USA i Niemczech. Narzędzie działa w ten sposób, że po zgłoszeniu przez użytkownika post jest sprawdzany przez parterów medialnych Facebooka – między innymi Agence France-Presse, BFM TV, czy gazety L’Express i Le Monde. Jeśli informacja negatywnie przejdzie kontrolę co najmniej dwóch redakcji, zostanie oznaczona specjalnym piktogramem jako wątpliwa. Przed udostępnieniem takiej treści, użytkownik zostanie poinformowany, że może być fejkiem.

Do pomysłu Facebooka przyłączyli się Google i francuskie organizacje medialne. Google udostępni, będące obecnie w fazie testów, narządzie CrossCheck. Dzięki niemu będzie można zbadać wiarygodność informacji , filmu wideo czy komentarza. Docelowo platforma ma zostać uruchomiona pod koniec lutego.

Zobacz: Jak armia trolli z Bałkanów stałą się tubą propagandy Trumpa? 

Ruch Facebooka we Francji świadczy przede wszystkim o tym, że firma odrobiła lekcję z macierzystego kraju, gdzie na wyniki wyborów prezydenckich miały wpływ fałszywe newsy, rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Serwis Marka Zuckerberga zalała fala krytyki po tym, jak w Stanach Zjednoczonych fotel prezydencki objął Donald Trump. Wielu komentatorów nie miało wątpliwości, że za pośrednictwem Facebooka szerzyły się nieprawdziwe informacje, które uderzały w Hillary Clinton i w efekcie dawały Trumpowi przewagę. W odpowiedzi na krytykę, Mark Zuckerberg wypowiedział wojnę fałszywym informacjom w swoim serwisie.

Na ten temat pisaliśmy niejednokrotnie na łamach naszego portalu. [KLIK] [KLIK] [KLIK]

Wybory prezydenckie we Francji odbędą się na wiosnę tego roku.

Na podstawie: Reuters.

 

Comments

comments

14
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...