Eurostat zbadał internetowe obawy Europejczyków – wnp.pl

Informacja Prasowa - 05.02.2020
1

Eurostat zbadał internetowe obawy Europejczyków - wnp.pl

W 2019 r. 25 proc. Europejczyków ograniczało udostępnianie w sieci swoich danych osobowych, ponieważ bało się o ich bezpieczeństwo.

Eurostat badał w 2019 r. osoby między 16 a 74 rokiem życia. Pytał je o zdarzenia z ostatnich 12 miesięcy. Skupiano się na aktywności w związku z prywatnością w sieci tych osób. Wyniki wskazują, że wielu użytkowników sieci w Europie spotyka się z niebezpiecznymi sytuacjami.

Jak czytamy w informacji Eurostatu, 25 proc. badanych nie podawało danych osobowych z obawy o swoje bezpieczeństwo i o bezpieczeństwo tych informacji. Takie same obiekcje powstrzymywały użytkowników przed używaniem publicznych sieci wi-fi. Do tego przyznało się 19 proc. respondentów. Do wstrzymania się od pobierania plików z sieci publicznych przyznało się 17 proc. pytanych. Nie byli oni skłonni pobierać oprogramowania, muzyki, plików wideo, gier i innych tego typu danych multimedialnych z takich sieci. 16 proc. ze względów bezpieczeństwa nie dokonywało zakupów w sieci. 13 proc. wstrzymywało się przed korzystaniem z bankowości internetowej.

Jak zaznacza Eurostat, mniejsze wątpliwości towarzyszyły użytkownikom, gdy łączyli się z sieciami administracji publicznej (agendy rządowe, samorządy, sieci miejskie etc.).

Aktywności w sieci, które Europejczycy ograniczali ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa. Źródło: Eurostat/ec.europa.eu

1 proc. z badanych przyznał, że w wyniku swojej aktywności w sieci poniósł finansową stratę. Za powody tych wydarzeń najczęściej podawano: kradzież tożsamości w sieci lub przekierowanie na fałszywą stronę, która wyłudziła dane do logowania lub uwierzytelnienia transakcji finansowej.

Dlaczego tak się dzieje? Jak mówi portalowi WNP.PL Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, bezpieczeństwo danych to niewątpliwie znaczący czynnik przy podejmowaniu decyzji o działaniu w sieci, np. o zrobieniu zakupów w internecie.

– W mediach możemy znaleźć wiele doniesień na temat różnego rodzaju oszustw, m.in. kradzieży danych czy samych pieniędzy z konta użytkowników – przypomina.

Jak zaznacza w wypowiedzi, sytuację miało poprawić wprowadzenie przepisów dot. RODO. – Jednak same regulacje to nie wszystko. By zwiększyć zaufanie konsumentów do zakupów online, widzimy potrzebę stałego podnoszenia świadomości na temat cyberbezpieczeństwa. Użytkownik sieci musi wiedzieć np., jakie dane są niezbędne do dokonania transakcji w internecie, a udostępnianie jakich może narazić go na utratę kontroli nad nimi i tym samym nawet doprowadzić do wymiernych dla niego strat, także finansowych. To dziś jedno z najważniejszych wyzwań dla polskiego e-commerce – mówi prezes Kanownik.

Po czym zaznacza, że Światowa Organizacja Handlu (WTO) zapowiedziała rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem globalnych zasad dotyczących handlu elektronicznego. – Są one obecnie bardzo potrzebne – dodaje. – Miejmy nadzieję, że dzięki nim konsumentom i firmom działającym w branży e-commerce będzie łatwiej i bezpieczniej dokonywać e-transakcji.

Kończąc swój komentarz, Kanownik zaznacza potrzebę ograniczenia barier uniemożliwiających sprzedaż transgraniczną, ale przy jednoczesnej stałej edukacji użytkowników, co będzie skutkować zwiększaniem zaufania do transakcji internetowych. – To ważne z punktu widzenia także polskich przedsiębiorców. Handel elektroniczny to bowiem ważny i stale rosnący element polskiej gospodarki. To duży potencjał, by sprzedawać swoje produkty i usługi na europejskich i globalnych rynkach – zauważa.

Z dodatkowych danych Eurostatu można się jeszcze dowiedzieć, że 26 proc. pytanych było celem spersonalizowanych komunikatów próbujących wyłudzić dane logowania do prywatnej poczty e-mail. 13 proc. trafiało na strony, na których proszono o takie dane, a jak się potem okazywało, strony te podszywały się pod inne, oficjalne witryny.

Problemy bezpieczeństwa, na jakie natrafiali badani przez Eurostat. Dane w procentach odzwierciedlają liczbę respondentów, którzy spotkali się z danym procederem. (źródło: Eurostat/ec.europa.eu)

3 proc. osób padło ofiarą próby wyłudzenia danych kart kredytowych. Tyle samo osób utraciło dane w wyniku zainfekowania ich komputerów lub urządzeń mobilnych wirusami. 2 proc. pytanych stwierdziło, że w ciągu minionego roku włamano się na ich konta e-mail lub profile w sieciach społecznościowych. W przypadku tych ostatnich publikowano na ich profilach informacje bez ich zgody.

Dostęp do sieci w Europie rośnie. Wedle danych Eurostatu, tylko w Polsce procent domów z dostępem do sieci wzrósł z 72 do 84 proc. między 2013 a 2018 r. W całej Unii Europejskiej, w tym samym czasie, ten wzrost był 10-proc., z 79 do 89 proc. Coraz częstsze korzystanie przez Europejczyków z sieci wiąże się ze wzrostem znaczenia cyberbezpieczeństwa. Staje się ono kluczowym elementem infrastruktury komunikacyjnej.

O tym, że Polska ma nadal lekcję do odrobienia w tym temacie, rozmawiano w 2019 r. na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Na tym spotkaniu ekspert z zakresu prawa Paweł Sawicki z  kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak mówił: – Myślenie o cyberbezpieczeństwie powinno być myśleniem procesowym. Ustawa jest dopiero takim początkiem, fundamentem, wokół którego należałoby budować cały system. – Odnosił się do nowego prawa, które w 2018 r. przeszło przez Sejm. Ta ustawa dotyczy kreowania w naszym społeczeństwie i w gospodarce procedur cyberbezpieczeństwa.
źródło: wnp.pl

Comments

comments

1
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...