Euroafera w mediach – raport PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Informacja Prasowa - 02.09.2016
176

Jak na Brexit zareagowały media? Raport PSMM

Wynik referendum w Wielkiej Brytanii był zaskoczeniem nie tylko dla rynków, polityków, ekonomistów, ale także dla mediów. W doniesieniach z prasy, radia, tv i portali internetowych przeważały opinie, że Brexit będzie miał negatywne konsekwencje dla Polaków – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Od początku czerwca do końca lipca w nawiązaniu do wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w mediach pojawiło się 58,4 tys. materiałów. Zdecydowanie najwięcej, bo 75 proc. to materiały pochodzące z portali internetowych. Drugim medium, które często informowało o Brexicie była telewizja – doniesienia stanowiły 10 proc. przekazu. 8 proc. z kolei należało do radia, a 7 proc. do prasy.

Wykres 1.  Liczba publikacji na temat Brexitu w podziale na media w okresie 1.06-31.07.2016 r.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat Brexitu w podziale na media w okresie 1.06-31.07.2016 r.

Temat pojawiał się głównie w TVN24 BiŚ (1,6 tys. wzmianek), Biznes.polskaprasa.pl (1,5 tys. materiałów), Stooq.com (1,2 tys.), ale także w Radiu TOK FM (1,1 tys.) oraz redakcji Polskieradio.pl (1 tys.). W TOP10 najpopularniejszych źródeł znalazły się także TVP Info, Marketinvest.pl, Forsal.pl, Rp.pl i TVN24.

Zobacz: W polityce sezon ogórkowy – raport PSMM

Natomiast pod względem wskaźnika dotarcia liderem został portal Wiadomosci.onet.pl (11,4 mld potencjalnych kontaktów), a na kolejnych lokatach uplasowali się Biznes.onet.pl (7,3 mld), TVN24.pl (0,4 mld).

Wykres 2.  Rozkład w czasie publikacji na temat Brexitu w okresie 1.06-31.07.2016 r.

Wykres 2. Rozkład w czasie publikacji na temat Brexitu w okresie 1.06-31.07.2016 r.

Dziennikarze interesowali się tematem od połowy czerwca, jednak najwyższy pik odnotowano 23 czerwca – w dniu wyników referendum.

Zobacz: PSL wróciło na podium – raport PSMM

W przekazie medialnym negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej przeważały nad pozytywnymi. Dziennikarze często podkreślali obawy Polaków, m.in. możliwość utraty zasiłków socjalnych, utrudnionego dostępu do rynku pracy, niepewności, ewentualność ostrzejszych kontroli na granicach, konieczności posiadania pozwolenia na pracę w UK. W mediach zastanawiano się także, jak nowa sytuacja w Unii przełoży się na fundusze płynące do Polski, a także przyszłość całej Unii Europejskiej. Niepokój wywoływały także informacje o wyjściu z Unii kolejnych państw (wśród nich wymieniano Francję, Holandię, Austrię, Hiszpanię).

Schemat 1.  Konotacje emocjonalne związane z Brexitem

Schemat 1. Konotacje emocjonalne związane z Brexitem

Zastanawiano się ponadto, jakie konsekwencje Brexit przyniesie Wielkiej Brytanii. W doniesieniach medialnych pojawiały się informacje na temat przedłużającej się niepewności, która będzie ciążyła na angielskiej gospodarce i negatywnie wpłynie na ocenę kredytową kraju. Brexit może także zapoczątkować podział samej Wielkiej Brytanii.

Zobacz: Kukiz w medialnej defensywie – raport PSMM 

Raport „Brexit”

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

Comments

comments

176
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...