Emocje w reklamie

Jerzy Ciszewski - 21.11.2015
111

Pozytywny wizerunek firmy wśród odbiorców jest celem, do którego bardzo trudno dojść w dzisiejszym świecie.

Jak wykazały badania, w ostatecznej ocenie danego produktu, czy marki, reklama ma kluczowe znaczenie, ponieważ widz przenosi swoje emocje na późniejsze działania jako konsument. Dzisiejszy klient jest dużo bardziej wyedukowany, a każde zagadnienie, z którym ma problem, może rozwiązać za pomocą Internetu. Manipulacja takim klientem jest dużo trudniejsza, reklama więc musi mieć dodatkową funkcję oprócz informacyjnej. Z opisami producentów można dyskutować zawsze, ale emocje są językiem międzykulturowym.

Pierwszym przykładem reklamy, która uderza w najbardziej czułe struny ludzkiej duszy jest kampania McDonald’s z okazji tegorocznego pucharu Super Bowl, ogromnego wydarzenia dla amerykańskiej społeczności. Reklama „Pay With Lovin” podbiła serca internautów, ponieważ została jedną z najpopularniejszych na kanale Super Bowl. Bohaterowie musieli przy kasie powiedzieć o swoich uczuciach najbliższej osobie, czasem potrzebny był telefon. Serca nawet najbardziej twardych widzów zostały poddane próbie, ponieważ amerykański luz, ich ekspresja i emocje, które doskonale widać na reklamie, są w stanie nadać nawet hamburgerowi wartość sentymentalną.

Na słodko-gorzki komunikat i bardzo emocjonalną treść postawiła również korporacja MetLife, która na początku tego roku wypuściła reklamówkę My Dads Story – Dream for My Child. Doskonale rozplanowany czas na początkowy słodki obraz małej dziewczynki, która czyta swoje wypracowanie na temat taty, który jest jej bohaterem, idealnym rodzicem. Po kilku chwilach jednak sytuacja zmienia się, gdy dziecko wie, jakie wyrzeczenia towarzyszą ojcu podczas jego opieki nad córką. Ciężka praca, brak perspektyw zawodowych, skrywana bieda, aby tylko zapewnić dziecku wszystko. Opowieść kończy uścisk bohaterów i wyznanie uczuć ojcu. Wiele czynników złożyło się na sukces reklamy. Po pierwsze, wybór bohaterów. Dziecko zawsze wzbudza pozytywne emocje, toteż głos dziewczynki jako narratora był strzałem w dziesiątkę. Po drugie, samotnie wychowujący dziecko mężczyzna to zawsze większe zaskoczenie od samotnej matki, których jest na świecie bardzo dużo. I wreszcie trud bohatera przy zapewnieniu córce najlepszego życia. Prosty, ale bardzo skuteczny sposób. Reklama na kanale firmy zdobyła co prawda dużą popularność, ale internauci szybko podchwycili historię i udostępniali wideo również na swoich profilach.

Allegro także stawia na wartości rodzinne w nowych spotach. Mamy tu podobny model: dziewczynka i ojciec. Dorzucamy jeszcze psa i emocje gwarantowane. Pies początkowo staje się niesforny, jednak cierpliwy ojciec znosi te niewygody. Wszystkie te problemy jednak wynagradza mu widok beztroskiego dziecka prowadzącego na smyczy przyjaciela. W tej kampanii firma przykłada bardzo duży nacisk na prawie wyłącznie pozytywne odczucia. Co prawda, mamy tutaj też delikatne problemy w postaci zniszczonych przez psa rzeczy i brak posłuszeństwa, jednak jest to ugryzione w bardziej żartobliwy sposób. Brawo!

Swego czasu, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych opublikowało reklamę o smutnym autobusie, która była pełna kontrowersji ze względu na zbyt emocjonalny przekaz dla dzieci. Reklama w formie kreskówkowej, z pozytywnym głównym bohaterem – autobusem, który był stary i niesprawny, z mniej optymistycznym zakończeniem w postaci oddania na złomowisko starego pojazdu. Akcja miała na celu zwrócić uwagę na wyeksploatowane pojazdy wożące nasze dzieci. Nie do końca spodobało się to widzom, ponieważ młodsza widownia polubiła naszego bohatera, który został zniszczony.

Podsumowaniem zagadnienia emocji w reklamie będzie spot. Nie zapominajmy o nieco przewrotnej reklamie wypuszczonej przez sklep Ikea, który pojawił się aż 10 lat temu, jednak mimo wszystko stał się bardzo popularny na świecie. Temat został tu potraktowany bardzo luźno, zwrócono uwagę na przesadne angażowanie emocji w reklamę, postawiono na twardy fakt – nowy przedmiot lepiej działa, nie można mieć emocjonalnego związku z tak podstawową rzeczą, jaką jest (w tym przypadku) zwyczajna lampa. To doskonała gra na nosie widzów, którzy mimo wszystko większość swoich decyzji zakupowych opierają na emocjach i spontaniczności. Ikea jest mocno związana z wizerunkiem nowoczesnego wystroju wnętrz, także ciągłych zmian w naszym otoczeniu, reklama więc doskonale wpisuje się w założenia i idee firmy. Niesie też świetny morał i okazję do refleksji zakupowych.

Comments

comments

111
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...