Kluczowe wnioski po VIII Kongresie Innowacyjnego Marketingu w Samorządach
Skuteczny marketing miejsc jest jak dobra kongresowa prelekcja: musi być naturalna i autentyczna – tezę tę udowodnili leśniczy występujący podczas pierwszego dnia VIII Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. Podczas prezentacji, która podbiła serca uczestników wydarzenia, pokazali jak w atrakcyjny i spontaniczny sposób prowadzić komunikację w mediach społecznościowych.
Leśnicy prowadzący fanpage Nadleśnictwa Baligród, Lasy Państwowe, jeszcze kilka lat temu w ogóle nie wiedzieli czym są social media. Nie zrażali się – postanowili uruchomić fanpage i prowadzić go intuicyjnie, „po swojemu”. Bezpośredni język, ukazywanie lasów z ich niecodziennej strony, prezentowanie trudów pracy leśnika – obrana forma komunikacji okazała się strzałem w dziesiątkę. Profil Nadleśnictwa Baligród śledzi obecnie ponad 85 tys. użytkowników Facebooka. A to zaledwie jedno z wielu zagadnień poruszanych podczas tegorocznej edycji Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach, który odbył się w dniach 25-26 października, w Hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie.
Miejsca tworzą ludzie
Prelegenci Kongresu zgodnie podkreślali konieczność wykorzystywania nowoczesnych narzędzi oraz kreowania kampanii, które wpisują się w najbardziej aktualne trendy. Cały czas rośnie znaczenie videomarketingu oraz komunikacji z wykorzystaniem influencerów. Przewagę nad konkurencją dają również niebanalne formy przekazywania treści, np. storytelling. Okazuje się, że ciekawą opowieść można stworzyć nawet w miejscu, które na pierwszy rzut oka nie ma niczego oryginalnego do zaoferowania.
„Jak opowiedzieć ciekawie o mieście takim jak Słupsk, skoro nie jest to, zwłaszcza nad morzem, najbardziej popularne turystycznie miasto? Potrzebowałem czegoś, co pozwoli zbudować wokół niego narrację. Pierwszym punktem zaczepienia okazała się pizza, ponieważ w Słupsku jest mnóstwo pizzerii, co było do tej pory wyłącznie powodem do śmiechu” – powiedział Krzysztof Kowalczyk, właściciel Agencji Marketingowo-Szkoleniowej Active Days.pl. – „Postanowiłem zorganizować grę miejską z wykorzystaniem mapy, w ramach której kolejnymi punktami były pizzerie. Dodatkowym zadaniem uczestników gry było przygotowanie w każdej z odwiedzonych restauracji specjalnej pizzy oddającej charakter i historię danego miejsca, którą można było poznać wprost od właścicieli pizzerii. Dzięki temu wydarzeniu przyjezdni w niebanalny sposób mogli poznać miasto” – dodał.
O wykorzystaniu influencer marketingu oraz wideo w promocji regionu opowiadał Ryan Socash – znany youtuber, twórca anglojęzycznego kanału Kult America, Founder & Managing Director Mediakraft TV. Socash, który na początku kariery miał doświadczenie głównie w pracy w radio, przypadkowo dostrzegł potencjał obrazu, kiedy po Internecie wirusowo rozprzestrzeniło się jego zdjęcie z Michałem Wiśniewskim. To po tym wydarzeniu postanowił stworzyć własny kanał. Obecnie łączny czas wyświetlania realizowanych przez niego wideo to już ponad 76 lat. Ta popularność oraz umiejętność tworzenia atrakcyjnych filmów wykorzystana została do stworzenia kampanii promującej województwo podkarpackie, która poprzez youtubera dotarła do odbiorców nie tylko w całej Polsce, ale również w Stanach Zjednoczonych. Wybór Socasha na ambasadora Podkarpacia nie był przypadkowy – przodkowie popularnego twórcy pochodzą właśnie z tego województwa.
Chociaż wykorzystanie nowoczesnych sposobów dotarcia do odbiorców, takich jak storytelling, może pomóc na bardzo konkurencyjnym rynku, to nie można zaniedbywać tradycyjnych form komunikacji. Reklama w prasie drukowanej wciąż jest skuteczna w przypadku określonych grup docelowych, a według ekspertów działania e-mail marketingowe nadal dają najwyższy zwrot w stosunku do inwestycji.
Inspirujące case studies
Podczas kongresu nie zabrakło wielu ciekawych przykładów prezentujących skuteczne kampanie promocyjne miast i regionów. Wojciech Waglowski – CEO agencji FleishmanHillard – przedstawił założenia kampanii województwa podkarpackiego „Wyższy Poziom Innowacji”, Katarzyna Zioło – zastępca burmistrza miasta Sandomierz – omówiła kwestię city placement w serialu „Ojciec Mateusz”, a Michał Podbielski – prezes Zarządu Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Katarzyna Stempniak – digital strategist w agencji White Bits – zaprezentowali case study akcji Podlaskie Travel.
Na przykładzie działań podjętych w Katowicach pokazana została skuteczność tzw. event marketingu. Atrakcyjne wydarzenia mogą kreować wizerunek regionu jako ciekawego, dynamicznego miejsca, w którym dużo się dzieje. Sukces frekwencyjny organizowanej imprezy to nie tylko gwarantowany rozgłos, ale również ruch turystyczny w danym mieście.
„Postanowiliśmy budować wizerunek Katowic nie poprzez ambasadorów czy znane osoby, lecz organizując wydarzenia. W taki sposób rozpoczęliśmy kampanię »Katowice – miasto wielkich wydarzeń«” – stwierdził Marcin Stańczyk, pełnomocnik ds. Marki Urzędu Miasta Katowice oraz jeden z prelegentów tegorocznej edycji Kongresu. – „Dostrzegliśmy potencjał e-sportu, który do 2013 roku kojarzył się raczej z niszową i mało atrakcyjną dziedziną. Zaryzykowaliśmy i zorganizowaliśmy pierwszy na świecie turniej gamingowy tej skali, który zaistniał jako samodzielne wydarzenie. Okazało się to ogromnym sukcesem” – podkreślił.
To nie wszystkie tematy poruszone podczas tegorocznego Kongresu. Przedstawione zostały także ciekawe przykłady promocyjne polskich miast i regionów minionego roku, wybrane przez Roberta Stępowskiego – redaktora naczelnego portalu Marketing Miejsc. Z kolei Szymon Sikorski – CEO agencji PR Publicon – omówił kluczowe wyznaczniki sukcesu kampanii samorządowej.